Подозрения в декларировании недостоверной информации могут основываться только на выводах нацагентства
Открытие уголовных производств за недостоверное декларирование и незаконное обогащение без выводов Национального агентства по вопросам предотвращения коррупции является незаконным. Такую позицию поддержал Шестой апелляционный административный суд.
Він залишив у силі рішення Окружного адміністративного суду м.Києва від 17.10.2018, яким було відмовлено в задоволенні позовів двох громадських організацій до НАЗК про скасування роз’яснення від 8.12.2017 №1375 (справа №826/1160/18).
Як убачається з тексту роз’яснення, мотивом його прийняття було звернення нардепа, в якому той вказував на вибірковий характер кримінальних переслідувань та наявність тенденції до внесення правоохоронними органами до Єдиного реєстру досудових розслідувань відомостей за ст.366-1 («Декларування недостовірної інформації») та ст.368-2 («Незаконне збагачення») Кримінального кодексу без жодних перевірок та відповідних висновків НАЗК.
На думку Нацагентства, обставинами, які свідчать про декларування недостовірної інформації чи незаконне збагачення, можуть бути лише висновки, викладені в його рішенні за результатами повної перевірки декларації. Проте такі висновки не є автоматичним підтвердженням вчинення особою кримінального правопорушення.
Далі зазначено, що початку досудового розслідування за ознаками правопорушень, передбачених стст.366-1 та 368-2 КК, обов’язково має передувати:
- здійснення агентством повної перевірки декларації особи;
- встановлення за наслідками такої перевірки фактів порушення антикорупційного законодавства, а саме: декларування недостовірної інформації та ознак незаконного збагачення, з наявністю підстав для притягнення особи до адміністративної чи кримінальної відповідальності;
- відображення цих фактів у відповідному рішенні НАЗК.
Проте Національне антикорупційне бюро такій ініціативі НАЗК не зраділо. Майже відразу воно звинуватило НАЗК у намаганні змінити визначений Кримінальним процесуальним кодексом порядок досудового розслідування і перебиранні на себе повноважень Конституційного Суду. Хоча після реформи КС уже не має повноважень тлумачити закони України. А вибірковий підхід до порушення проваджень за стст.366-1 та 368-2 КК у НАБУ ніколи й не заперечували.
До речі, бюро, отримавши заяву про скоєння злочину, передбаченого ст.366-1 КК, часто передає це питання на розгляд НАЗК без унесення відомостей до ЄРДР. Про це свідчать відповідні ухвали, що містяться в Єдиному державному реєстрі судових рішень. То чому ж щодо одних осіб НАБУ порушує провадження без висновків НАЗК, а щодо інших направляє заяви в агентство для перевірки?
Нагадаємо, що позицію, висловлену в роз’ясненні НАЗК, підтримують і у парламентському Комітеті з питань Регламенту та організації роботи Верховної Ради. Як повідомляв «ЗіБ», розглядаючи подання Генерального прокурора про притягнення до відповідальності народного депутата Сергія Дунаєва, якого підозрювали у декларуванні завідомо неправдивих відомостей, комітет звернув увагу, що єдиним суб’єктом, уповноваженим перевіряти дані, вказані в деклараціях, є НАЗК.
З огляду на це члени комітету дійшли висновку: відомості щодо правопорушення, передбаченого ст.366-1 КК, могли бути внесені до ЄРДР виключно на підставі перевірки декларацій, проведеної НАЗК, а не за рік до цього. При цьому комітет послався на позицію Верховного Суду, висловлену у постанові від 11.04.2018 (справа №814/886/17).
З огляду на викладене можна припустити, що такі непослідовність та вибірковість органів досудового розслідування, як, власне, і повідомлення підозри за стст.366-1 та 368-2 КК без відповідних висновків НАЗК, щонайменше поставлять під сумнів законність дій правоохоронців на етапі досудового слідства.

Материалы по теме
Чиновника Минюста задержали на взятке
03.10.2025
Кто не может стать лоббистом
03.10.2025
Директор КП забыл задекларировать 12,8 млн
23.09.2025
Комментарии
К статье не оставили пока что ни одного комментария. Напишите свой — и будете первым!