До початку роботи ЄСІТС робочі місця суддів у залах засідань необхідно оснастити персональними комп’ютерами або планшетами, принтерами, сканерами. Такий висновок зробила РСУ у рішенні №79, текст якого друкує «Закон і Бізнес».
Рада суддів України
Рішення
19 листопада 2018 року м.Київ №79
Щодо проблем запровадження електронного суду
Державною судовою адміністрацією на адресу апеляційних судів, місцевих адміністративних та господарських судів, територіальних управлінь ДСАУ надіслано листи від 1.08.2018 №15-14040/18, від 13.09.2018 №15-17388/18 щодо сканування матеріалів судових справ та підключення модуля «Автоматизований розподіл».
У вказаних листах ДСАУ було сказано про необхідність обов’язкового сканування всіх судових справ (матеріалів), що надходять до суду після 1.09.2018 (нових справ), а також усіх матеріалів судових справ, за якими відкрито провадження (які перебувають на розгляді в суддів) та які планово не будуть розглянуті по суті до 1.12.2018, включаючи справи, в яких провадження тимчасово зупинені, для подальшого їх експортування в автоматизовану систему документообігу суду з метою створення та ведення справи в електронній формі в межах впровадження підсистеми електронного суду.
Аналогічні вимоги доведені до відома всіх місцевих загальних судів листами відповідних територіальних управлінь ДСАУ в областях.
Зазначені листи ДСАУ та її територіальних управлінь викликали численні звернення до РСУ від голів судів, суддів, зборів суддів з приводу проблемних питань, що стосуються запровадження підсистеми електронного суду в цілому, та поставлених завдань щодо сканування матеріалів судових справ зокрема.
Узагальнений зміст зауважень судів зводився, зокрема, до того, що на момент надходження до судів зазначених вище листів ДСАУ та її територіальних управлінь в областях у судів відсутнє достатнє методичне, матеріально-технічне та кадрове забезпечення для виконання поставлених завдань. Питання щодо реальної потреби у залученні додаткового кадрового потенціалу і матеріальних ресурсів для належної організації роботи судів в нових умовах ДСАУ не з’ясовано, навчання працівників апарату суду та суддів з питань роботи в підсистемі «Електронний суд» не проведено, а база сканування, визначена зазначеними вище листами ДСАУ, є невиправдано широкою та не відповідає вимогам процесуального законодавства, яке набере чинності одночасно з початком роботи Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи.
Окремо зверталася увага на необхідність забезпечення відповідності умов праці як працівників апарату, так і суддів в підсистемі «Електронний суд» санітарно-гігієнічним вимогам до організації роботи з візуальними екранними пристроями.
У зв’язку з надходженням зазначених звернень судів, якими акцентовано увагу на проблемних організаційних питаннях запровадження підсистеми «Електронний суд» ЄСІТС, Радою суддів 12.10.2018 проведено спільну нараду із заступником голови ДСАУ Чорнуцьким С.П. та в.о. генерального директора ДП «ІСС» Дубинко Д.О., до відома яких доведено наявність невирішених питань організаційного характеру, а також доручено з’ясувати реальну потребу судів у кадровому та матеріально-технічному забезпеченні з метою своєчасного запровадження ЄСІТС, організувати проведення навчань працівників апарату суду та суддів з питань роботи в підсистемі «Електронний суд». Також ДСАУ було рекомендовано відкоригувати базу сканування, визначену листом від 13.09.2018 №15-17388/18, у бік її зменшення (з урахуванням вимог «Перехідних положень» Кодексу адміністративного судочинства, Цивільного процесуального кодексу, Господарського процесуального кодексу), тобто привести запропоновану базу сканування у відповідність до вимог процесуального законодавства, що набере чинності одночасно із запровадженням ЄСІТС.
26.10.2018 відбулася чергова робоча нарада РСУ та відповідальних осіб ДСАУ, ДП «ІСС» з цього приводу.
За результатами обговорення на засіданні РСУ 1.11.2018 проблемних питань запровадження підсистеми «Електронний суд» ЄСІТС уповноважені особи ДСАУ не заперечували наявності невирішених організаційних питань, невідповідності запропонованого листом ДСАУ від 13.09.2018 №15-17388/18 обсягу бази сканування (суцільним порядком всіх справ, які надходять з 1.09.2018) реальним технічним та кадровим можливостям судів, а також потребам запровадження роботи ЄСІТС з 1.01.2019 в тестовому режимі. За пропозицією заступника голови ДСАУ Чорнуцького С.П. прийняття рішення РСУ з вказаного питання було відкладено до 19.11.2018. До цього часу ДСАУ надано можливість самостійно вирішити проблемні організаційні питання, а також підготувати свої пропозиції до наступного засідання РСУ.
Уповноваженими для проведення спільних консультацій з цих питань визначено члена РСУ Чорну В.В. та заступника голови ДСАУ Чорнуцького С.П.
Листом «Про сканування матеріалів судових справ» від 2.11.2018 №15-22252/18, надісланим апеляційним судам, місцевим адміністративним та господарським судам, ТУ ДСАУ за результатами засідання РСУ 1.11.2018, ДСАУ повідомила про зменшення бази сканування (зокрема, зазначила, що скануванню підлягають лише ті справи, які мають такі ознаки одночасно: перебувають у провадженні суду або надходять до суду після 1.11.2018, підлягають оскарженню, винесення остаточного рішення у справі не відбудеться або строк оскарження такого рішення не сплине до 1.01.2019). Крім того, цим же листом повідомлено, що сканування судових справ необхідно здійснювати поступово, залежно від можливостей суду щодо наявного технічного та іншого забезпечення.
Також в процесі консультацій між РСУ та ДСАУ досягнуто порозуміння щодо подальшого обмеження бази сканування у певних випадках (зокрема, у зв’язку з необхідністю дотримання вимог кримінально-процесуального законодавства щодо розгляду судових справ та матеріалів з обмеженим доступом, в тому числі матеріалів негласних слідчих дій); необхідності надання ДСАУ рекомендацій судам щодо оптимального порядку сканування та його технічних особливостей, який має бути уніфікованим; прискорення надання РСУ для ознайомлення та проведення консультацій проекту положення про ЄСІТС (що є обов’язковою процедурою згідно з вимогами закону «Про судоустрій і статус суддів», яка передує його затвердженню Вищою радою правосуддя); інформування РСУ про план організаційних заходів, етапів впровадження ЄСІТС та стану її запровадження.
Окремо досягнуто згоди стосовно необхідності до початку роботи підсистеми «Електронний суд» ЄСІТС облаштувати робочі місця суддів в залах судових засідань (персональні комп’ютери або ноутбуки/планшети, принтери, сканери), а також організувати та провести навчання суддів і працівників апарату суду щодо роботи з цією підсистемою.
Отже, на сьогодні між РСУ та ДСАУ узгоджено шляхи подальшого вирішення проблемних організаційних питань забезпечення запровадження підсистеми «Електронний суд» ЄСІТС.
При цьому РСУ зазначає, що наявність певних організаційних проблем у цьому питанні жодним чином не ставить під сумнів необхідність запровадження інноваційних електронних технологій у процес судочинства, адже останні повинні забезпечити оперативність документообігу, належну комунікацію з учасниками процесу, скорочення витрат на судочинство та єдність судової практики.
В свою чергу ДСАУ зобов’язана забезпечити необхідні умови (нормативні, матеріальні, кадрові) до початку функціонування цієї підсистеми.
Так, відповідно до вимог ст.151 закону «Про судоустрій і статус суддів» ДСАУ покликана здійснювати організаційне та фінансове забезпечення діяльності органів судової влади у межах повноважень, установлених законом.
Законом «Про судоустрій і статус суддів» та процесуальними кодексами передбачено, що в судах має бути забезпечено функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи.
Законом «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів» від 3.10.2017 №2147-VIII передбачено запровадження ЄСІТС, яка починає функціонувати через 90 днів з дня опублікування у газеті «Голос України» та на веб-порталі судової влади оголошення про створення та забезпечення функціонування ЄСІТС.
Вимогами процесуального законодавства в новій редакції (ЦПК, ГПК, КАС) передбачено, що суд проводить розгляд справи за матеріалами в електронній формі. Процесуальні та інші документи і докази у паперовій формі не пізніше від трьох днів з дня їх надходження до суду переводяться у електронну форму та долучаються до матеріалів електронної судової справи в порядку, визначеному положенням про ЄСІТС.
Крім того, змінами до процесуальних кодексів господарської, цивільної та адміністративної юрисдикції в частині запровадження ЄСІТС, зокрема, передбачено викладення судових рішень та виконавчих листів в електронній формі з використанням ЄСІТС шляхом заповнення відповідних форм процесуальних документів, передбачених положенням про ЄСІТС, а також проведення розгляду справи за матеріалами судової справи в електронній формі.
Окремо законом «Про судоустрій і статус суддів» визначено, що положення про ЄСІТС затверджується Вищою радою правосуддя за поданням ДСАУ та після консультацій з РСУ (ч.7 ст.151 закону).
Отже, законодавцем визначено якісно новий процесуальний порядок проведення судового розгляду справ за матеріалами судової справи в електронній формі, запровадження якого прямо пов’язано з початком функціонування ЄСІТС, передумовою чого є виконання низки обов’язкових вимог (проведення ДСАУ консультацій з РСУ щодо змісту положення про ЄСІТС, внесення подання до ВРП, затвердження положення про ЄСІТС Вищою радою правосуддя, опублікування у газеті «Голос України» та на веб-порталі судової влади оголошення про створення та забезпечення функціонування ЄСІТС).
Нині ДСАУ подання про затвердження положення про ЄСІТС до ВРП не внесено, передбачених законом обов’язкових консультацій з РСУ з цього питання не проведено, відповідне оголошення у газеті «Голос України» та на веб-порталі судової влади не опубліковано.
Таким чином, дата початку роботи ЄСІТС та її підсистеми «Електронний суд» наразі залишається невідомою.
За викладених обставин ДСАУ необхідно у найкоротші терміни проінформувати РСУ про план організаційних заходів та етапів впровадження ЄСІТС (в тому числі її підсистеми «Електронний суд»), а також пришвидшити надання РСУ проекту положення про ЄСІТС для проведення відповідних консультацій, передбачених законом «Про судоустрій і статус суддів».
Також вбачається за доцільне запропонувати комунікаційному комітету системи правосуддя на своєму черговому засіданні обговорити хід підготовки до запровадження ЄСІТС та її підсистеми «Електронний суд», а також визначитися з обсягом справ, що підлягають скануванню (зокрема кримінальних справ, оскільки чинним Кримінальним процесуальним кодексом, на відміну від інших процесуальних кодексів, не передбачено можливості розгляду судом електронних кримінальних справ після запровадження ЄСІТС).
За інформацією ДСАУ, необхідність сканування судових справ до початку запровадження ЄСІТС обумовлена необхідністю запровадження тестового режиму експлуатації підсистеми «Електронний суд» ЄСІТС, який планується розпочати з 1.01.2019. Повноцінне тестування цієї підсистеми передбачає функціонування програмного продукту в реальних умовах експлуатації та навантаження, із залученням всіх користувачів.
Нормативного обов’язку такого сканування нині не існує, оскільки «Перехідними положеннями» процесуальних кодексів (ЦПК, ГПК, КАС) прямо передбачено, що справи, розгляд яких розпочато та не завершено за матеріалами у паперовій формі до початку функціонування ЄСІТС, продовжують розглядатися за матеріалами у паперовій формі. За наявності технічної можливості суд може розглядати таку справу за матеріалами в електронній формі.
Отже, всі справи, розгляд яких розпочато за матеріалами у паперовій формі та не буде завершено до початку функціонування ЄСІТС, розглядаються у паперовій формі, а їх розгляд в електронній формі після початку роботи ЄСІТС є правом, а не обов’язком суду.
З огляду на це до надання роз’яснень з цього питання комунікаційним комітетом системи правосуддя судам слід враховувати роз’яснення, надані ДСАУ в листі «Про сканування матеріалів судових справ» від 2.11.2018 №15-22252/18, зокрема щодо поступового здійснення сканування залежно від наявного технічного та іншого забезпечення суду та виходячи з обмеженої бази сканування, визначеної цим листом.
Водночас ДСАУ після визначення реальної потреби у матеріально-технічному та кадровому забезпеченні судів необхідно якнайшвидше вирішити ці питання, що необхідно для виконання завдань, пов’язаних з подальшим переведенням судових справ в електронну форму; забезпечити організацію та проведення навчання працівників апарату та суддів; розробити вимоги до робочого місця суддів при роботі в підсистемі «Електронний суд» ЄСІТС (зокрема щодо розгляду судових справ за матеріалами в електронній формі) та працівників апарату, забезпечити приведення умов їх праці в цій підсистемі у відповідність до вимог законодавства з охорони праці, безпеки та захисту здоров’я працівників під час роботи з екранними пристроями, санітарно-гігієнічних вимог до організації роботи з візуальними дисплейними пристроями тощо. Наявні нормативні документи серед іншого передбачають обов’язок роботодавця забезпечити за рахунок тривалості робочого дня регламентовані перерви для відпочинку, забезпечити за рахунок роботодавця проведення періодичних медичних оглядів працівників, що тривалий час працюють з екранними пристроями, дотримання технічних вимог безпеки до екранних пристроїв (забезпечення їх відповідності певним технічним вимогам) та інші додаткові вимоги.
Враховуючи, що робота в підсистемі «Електронний суд» ЄСІТС (а саме — вивчення та розгляд судових справ за матеріалами в електронній формі) потягне за собою істотну зміну умов праці, окремо слід дослідити питання щодо наявності нормативно закріплених медичних протипоказань з боку органів зору та інших загальних (соматичних) протипоказань для тривалої роботи протягом робочого дня з екранними пристроями.
Заслухавши та обговоривши висновок члена комітету з питань організаційно-кадрової роботи судів, органів суддівського самоврядування РСУ Чорної В.В., позицію щодо окреслених проблемних питань заступника голови ДСАУ Чорнуцького С.П., РСУ
ВИРІШИЛА:
Рекомендувати ДСАУ:
1) до 1.12.2018 проінформувати РСУ про план організаційних заходів та етапів впровадження ЄСІТС та стан її запровадження;
2) прискорити надання РСУ для ознайомлення та проведення консультацій проекту положення про ЄСІТС, що передує його затвердженню ВРП згідно з вимогами закону «Про судоустрій і статус суддів»;
3) завершити визначення реальних потреб судів у матеріально-технічному та кадровому забезпеченні, в тому числі щодо облаштування робочих місць суддів в залах судових засідань (персональні комп’ютери або ноутбуки/планшети, принтери, сканери), а також вжити заходів щодо забезпечення цих потреб до початку запровадження підсистеми «Електронний суд» ЄСІТС;
4) організувати та провести сертифіковані навчання суддів, працівників апарату судів щодо роботи в підсистемі «Електронний суд» ЄСІТС;
5) підготувати та направити судам уніфіковані рекомендації щодо оптимального порядку сканування судових справ, формату сканування, його технічних особливостей, а також розробити та довести до їх відома класифікатор найменувань відсканованих документів судових справ;
6) визначитися з обмеженням бази сканування (зокрема, у зв’язку з необхідністю дотримання вимог кримінально-процесуального законодавства щодо розгляду судових справ та матеріалів з обмеженим доступом, в тому числі матеріалів негласних слідчих дій), про що повідомити суди окремим листом;
7) розробити вимоги до робочого місця судді при роботі в підсистемі «Електронний суд» ЄСІТС, привести нормативні документи щодо умов праці суддів та працівників апарату судів у відповідність з вимогами безпеки та захисту здоров’я працівників під час роботи з екранними пристроями (візуальними дисплейними терміналами) та відповідними нормами трудового законодавства;
8) при затвердженні штатного розпису новоутворених окружних та апеляційних судів включити в штатні одиниці працівників апарату, до функціональних обов’язків яких буде віднесено технічне наповнення баз даних ЄСІТС.
Про прийняте рішення повідомити ВРП, Вищу кваліфікаційну комісію суддів та запропонувати долучитися до подальших обговорень проблемних питань щодо запровадження окремих підсистем та модулів ЄСІТС.
Запропонувати комунікаційному комітету системи правосуддя на своєму черговому засіданні обговорити хід підготовки до запровадження ЄСІТС та її підсистеми «Електронний суд», а також визначитися з обсягом справ, що підлягають скануванню (зокрема кримінальних справ).
Матеріали за темою
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!