Від кримінальної відповідальності звільнять лише учасників акцій протесту, які не скоїли злочинів проти життя та здоров’я людей
Чергова амністія для учасників акцій протесту передбачає звільнення від кримінальної відповідальності за 25 статтями Кримінального кодексу. На правоохоронців закон фактично не поширюється. Частково будуть амністовані й адміністративні правопорушення.
Озвучена Юрієм Мірошниченком — автором акта, який був прийнятий за основу і в цілому 29 січня цього року, — мета полягає в запровадженні механізму, який забезпечить звільнення від кримінальної відповідальності осіб, котрі брали участь у масових акціях протесту починаючи з 27 грудня 2013 року, й водночас відновить діяльність органів державної влади, місцевого самоврядування та розблокує роботу транспортних комунікацій та інших об’єктів.
Для цього передбачається звільнити від покарання всіх осіб, які вже засуджені за скоєння певних злочинів, а розпочаті кримінальні провадження за цими ж статтями КК (як ті, в яких уже є підозрювані чи обвинувачені, так і ті, в яких ще не були вручені повідомлення про підозру) закрити. Будуть звільнені за амністією й ті, хто на момент її дії відбуває покарання у вигляді адміністративного арешту, якщо таке стягнення було застосоване за правопорушення, пов’язане з масовими акціями протесту.
Вже з назв статей КК, які потрапили в перелік цього закону, вбачається, що побоювання опозиції стосовно можливості уникнути відповідальності для представників правоохоронних органів, які застосовували надмірну силу до учасників мирних зібрань чи журналістів, виявилися марними. Адже навіть такі дії, як перешкоджання професійній діяльності журналіста, мають бути розслідувані.
Водночас амністія, наприклад, не поширюватиметься на злочини проти життя та здоров’я особи, про які йдеться в розд.II КК, на захоплення заручників, злочини проти громадської безпеки (крім ст.259), включаючи створення не передбачених законом воєнізованих або збройних формувань. Так само під амністію не потраплять ті, хто зловживав владою чи повноваженнями, причетний до незаконних затримань чи арештів, порушення права на захист.
Проте умовою застосування цього закону є публікація на офіційному веб-сайті Генеральної прокуратури повідомлення про «звільнення всіх зайнятих у місті Києві та інших населених пунктах України під час акцій протесту будівель чи приміщень органів державної влади та органів місцевого самоврядування, а також допуск до своїх робочих місць осіб, які там працюють, та зняття інших перешкод для належного функціонування зазначених об’єктів». Крім того, мають бути розібрані барикади на вул. Грушевського в столиці, а також розблоковані інші вулиці, площі тощо як у головному місті держави, так і в інших населених пунктах. Виняток становлять ті, на яких відбуваються мирні акції протесту, зокрема вул. Хрещатик та майдан Незалежності в Києві.
На такі дії відводиться 15 днів після опублікування закону. У противному разі акт амністії втратить чинність.
Отже, на думку Ю.Мірошниченка, таке рішення парламенту уможливить повернутися на шлях мирного вирішення політичної кризи в країні. Проте чи погодиться на такий компроміс опозиція, чи вистачить авторитету її лідерам, аби зупинити протистояння в окремих регіонах? Це стане зрозуміло, коли в центрі столиці приберуть першу барикаду.
Пряма мова
АНДРІЙ ПОРТНОВ, перший заступник глави Адміністрації Президента України:
— Прийнятим законом передбачено звільнити від кримінальної відповідальності осіб, які підозрюються в скоєнні злочинів під час масових акцій протесту. Закон передбачає закриття абсолютно всіх кримінальних проваджень на будь-якій їх стадії — судовій чи досудовій.
Зазначу, що ніколи не будуть амністовані особи, які підозрюються в катуванні, у перешкоджанні журналістській діяльності; які підозрюються в убивстві, або заподіянні тяжких тілесних ушкоджень, що потягли за собою смерть людини, або у викраденні людей. Ці злочини ніколи не будуть пропонуватися до амністії та не запропоновані 29 січня парламенту. Всі інші злочини, які скоювалися під час масових протестів і пов’язані з масовими протестами, підлягають амністуванню.
Слід констатувати сумірність вимог влади та опозиції в цьому законі, створення системи стримувань і противаг. І ми виходимо з того, що цей закон буде стимулювати обидві сторони до врегулювання кризи. Ми наполягаємо на тому, що цей закон був повністю погоджений з трьома лідерами опозиційних сил. Цей проект є продуктом співпраці.
Ми підкреслюємо, що цей закон гарантує право громадян на мирний протест. Люди можуть продовжувати перебувати в приміщеннях, які не належать органам державної влади, і на майдані, здійснюючи мирні протести.
Перелік злочинів , які амністують:
- Дії, спрямовані на насильницьку зміну чи повалення конституційного ладу або на захоплення державної влади ( ст. 109 )
- Екстремістська діяльність (ст. 110-1 )
- Порушення рівноправності громадян залежно від їх расової , національної належності або релігійних переконань ( ст. 161 )
- Умисне знищення або пошкодження майна ( ст. 194 )
- Завідомо неправдиве повідомлення про загрозу безпеці громадян , знищення чи пошкодження об'єктів власності ( ст. 259 )
- Блокування транспортних комунікацій , а також захоплення транспортного підприємства ( ст. 279 )
- Групове порушення громадського порядку (ст. 293 )
- Масові заворушення ( ст. 294 )
- Заклики до вчинення дій , що загрожують громадському порядку (ст. 295 )
- Хуліганство (ст. 296 )
- Захоплення державних або громадських будівель чи споруд (ст. 341 )
- Опір представникові влади , працівникові правоохоронного органу ( ст. 342 )
- Втручання в діяльність працівника правоохоронного органу ( ст. 343 )
- Втручання у діяльність державного діяча (ст. 344 )
- Погроза або насильство щодо працівника правоохоронного органу ( ст. 345 )
- Погроза або насильство щодо державного чи громадського діяча (ст. 346 )
- Умисне знищення або пошкодження майна працівника правоохоронного органу ( ст. 347 )
- Посягання на життя працівника правоохоронного органу ( ст. 348 )
- Погроза або насильство щодо службової особи чи громадянина, який виконує громадський обов'язок (ст. 350 )
- Перешкоджання діяльності народного депутата України та депутата місцевої ради ( ст. 351 )
- Умисне знищення або пошкодження майна службової особи чи громадянина, який виконує громадський обов'язок (ст. 352 )
- Втручання в діяльність судових органів ( ст. 376 )
- Погроза або насильство щодо судді , народного засідателя чи присяжного (ст. 377 )
- Невиконання судового рішення ( ст. 382 )
- Перешкоджання явці свідка , потерпілого, експерта , примушування їх до відмови від дачі показань чи висновку (ст. 386 )
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!