Спецпідготовку кандидатів на мантії «віддали під опіку» Вищої кваліфкомісії
З моменту ухвалення закону «Про судоустрій і статус суддів» минуло більш ніж півроку. Як показав час, недоліків у реформеному «виробі» чимало. До народних обранців надійшло багато пропозицій щодо вдосконалення тих чи інших новел. Остання стосувалася механізму призначення суддів на посаду вперше, зокрема в питаннях щодо спеціальної підготовки претендентів на мантії.
Школа організації
3 лютого депутати ухвалили акт «Про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» (щодо спеціальної підготовки кандидатів на посади суддів)».
Як повідомляв наш тижневик, унесення змін до головного реформеного закону спричинили висновки Венеціанської комісії, в яких зазначається, що під контролем судової системи повинен перебувати весь процес підготовки суддів, а не тільки її практична частина.
У попередній редакції йшлося про обов’язкову спецпідготовку кандидатів на мантії у юридичному вищому навчальному закладі IV рівня акредитації і в Національній школі суддів.
Відповідно до новацій з ч.1 ст.66 згаданого акта виключається п.6, яким передбачалося направлення ВККС кандидатів на посади суддів після успішного проходження ними підготовки в спеціалізованому юридичному вищому навчальному закладі IV рівня акредитації для прохо¬дження спецпідготовки в школі суддів.
Ураховуючи висновки комісії, «контрольними» пов¬новаженнями народні обранці наділили ВККС.
Так, відповідно до новацій ВККС затверджуватиме програму, навчальний план та порядок прохо¬дження спеціальної підготовки, а також перелік юридичних вищих навчальних закладів, які здійснюватимуть підготовку кандидатів на посади суддів.
Змінено також завдання Національної школи суддів. За змістом нової редакції ч.1 ст.69 та п.1 ч.1 ст.82, школа займатиметься орга¬нізацією спеціальної підготовки кандидатів на посади суддів, а не їх практичною підготовкою, як було до внесення змін.
«Прийнятий закон установлює, що всю процедуру спецпідготовки кандидатів на посади суддів буде організовувати Національна школа суддів, яка створюється при ВККС і функ¬ціонує під контролем судової влади», — прокоментував ухвалення документа голова Комітету ВР з питань правосуддя Сергій Ківалов.
Крім того, п.7 розд.ХІІІ «Перехідні положення» законодавці доповнили абзацом, згідно з яким «кандидати на посади суддів, які склали кваліфікаційний іспит до набрання чинності цим законом, але не рекомендовані на посаду судді у зв’язку з відсутністю вакантних посад, призначаються на посаду судді в порядку, встановленому ст.66 цього закону».
При цьому «призначення на посаду судді вперше кандидатів, які подали за¬яву про участь у доборі на посаду судді після набрання чинності цим законом та які до дня повного введення в дію положень ч.1 ст.65, п.5, 7 ч.1 ст.66, ст.69, ч.1 ст.70 цього закону про¬йшли стадію, визначену п.8 ч.1 ст.66 цього закону, здійснюється без прохо¬дження ними спеціальної підготовки».
Виходить, що законодавці вводять подвійні стандарти для претендентів на мантію: одні проходитимуть усі стадії призначення на посаду судді вперше, інших призначатимуть без спеціальної підготовки.
Водночас, як сказано у пояснювальній записці до документа, «у зв’язку із несформованістю Національної школи суддів» та «неможливістю точного прогнозування початку процесу спеціальної підготовки» передбачається окремі положення закону, що стосуються необхідності прохо¬дження кандидатом на посаду судді спеціальної підготовки, «ввести в дію з моменту першого випуску Нацшколою суддів кандидатів на посади суддів, котрі пройдуть спеціальну підготовку у встановленому цим законом порядку».
Перспективні відгуки
Позитивно законодавчі новації зустріли й у Вищій раді юстиції, якими, за словами її голови Володимира Колесниченка, запускається процес призначення кандидатів на посади суддів до введення в дію норм про їх обов’язкову спеціальну підготовку.
Очільник ВРЮ, як повідомила прес-служба цього органу, висловив сподівання, що найближчим часом Рада зможе «в повному обсязі розпочати процедуру призначення суддів на посади відповідно до нового закону».
За його словами, прийняття акта «Про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» (щодо спеціальної підготовки кандидатів на посади суддів)» є надзвичайно важливим кроком для реалізації передбаченого механізму призначення на посаду судді вперше, зокрема в питанні організації ВККС спеціальної підготовки кандидатів.
«Попри те що в судах України понад тисяча вакансій (переважно в господарських та адміністративних судах), сьогодні внесення ВРЮ подань Президенту про призначення кандидатів на посади суддів практично зупинено», — прокоментував ситуацію В.Колесниченко.
Наразі відповідно до «Перехідних положень» закону «Про судоустрій і статус суддів» Рада розглядає залишки матеріалів про призначення кандидатів на посади суддів.
«Оскільки закладений у законі «Про судоустрій і статус суддів» професійний і прозорий механізм призначення кандидатів на посади суддів є багатоступеневим, перший указ Президента про призначення (відповідно до нової процедури) міг би з’явитися не раніше, ніж за 2 роки», — зауважив голова ВРЮ.
Зокрема, під час останнього засідання (25 січня цього року) Рада внесла Президенту подання про призначення на посади суддів щодо 9 претендентів.
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!