З огляду на запровадження воєнного стану, прийняття КМУ рішення щодо розмірів разової грошової допомоги жодним чином не може розцінюватися як звуження права на соціальний захист.
З таким висновком суду апеляційної інстанції про відсутність підстав для задоволення позову у справі №580/2869/22 погодився й Касаційний адміністративний суд, інформує «Закон і Бізнес».
Позивач оскаржив бездіяльність обласного Головного управління Пенсійного фонду через відмову нарахувати та виплатити йому як особі з інвалідністю внаслідок війни ІІ групи щорічну разову грошову допомогу до 5 травня за 2022 рік у розмірі 8 мінімальних пенсій за віком відповідно до закону «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту». Натомість йому виплачено тільки 3906 грн.
ГУ ПФУ обґрунтував нарахування такої суми Порядком використання у 2022 році коштів державного бюджету, передбачених для виплати щорічної разової грошової допомоги ветеранам війни і жертвам нацистських переслідувань, затвердженим постановою КМУ від 7.05.2022 №540.
Як зазначив КАС, право позивача на виплату щорічної разової грошової допомоги підпадає під гарантії, передбачені ст.46 Конституції. Водночас саме ці гарантії можуть бути тимчасово обмежені в умовах воєнного або надзвичайного стану відповідно до ст.64 Конституції.
Колегія суддів КАС також звернула увагу, що відповідно до ст.15 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, ст.4 Міжнародного пакту про громадянські і політичні права під час війни або іншої суспільної небезпеки, яка загрожує життю нації, держави-учасники цих договорів можуть відступати від своїх зобов’язань щодо гарантій захисту прав людини і громадянина виключно в тих межах, яких вимагає гострота становища, і за умови, що такі заходи не суперечать іншим її зобов'язанням згідно з міжнародним правом.
Водночас, з аналізу рішень Конституційного Суду (№20-рп/2008; №20-рп/2011; №3-рп/2012; №5-р/2018) випливає, що одним з основних принципів, який застосовується державою для реалізації конституційного права на соціальний захист, є принцип збалансованості та пропорційності між фінансовими можливостями держави.
Отже, з огляду на запровадження в Україні воєнного стану, виходячи з наявних/ обмежених фінансових ресурсів, прийняття КМУ рішення щодо тимчасового порядку застосування і розмірів державних соціальних стандартів та гарантій, що стосується разової (несистематичної, додаткової до пенсії та інших видів соціальних виплат) грошової допомоги, жодним чином не може розцінюватися як звуження права на соціальний захист.
Суд вказав, що пенсійні органи під час вирішення питання щодо нарахування та виплатити позивачеві разової допомоги повинні керуватися положеннями порядку, затвердженого постановою КМУ №540.
Аби не пропустити новини судової практики, підписуйтеся на Телеграм-канал «ЗіБ». Для цього натисність на зображення.
Матеріали за темою
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!