Європа не радить вдаватися до невиправданих обмежень виборчого процессу
Можливо, чи не вперше за роки незалежності країна підійде до чергових виборів з єдиними правилами гри. При цьому і влада, і опозиція зацікавлені, аби нові правила гри узгоджувалися із загальноєвропейськими нормами. Перша хоче не бути звинуваченою в недемократичності, друга прагне збільшення своєї чисельності у представницьких органах. На те, що може не сподобатися Європі, вказали у своєму висновку експерти Венеціанської комісії.
Крок до кодифікації
Робоча група з удосконалення законодавства про вибори, яка була створена три місяці тому, має завершити свою роботу до 1 травня. Група не така чисельна, як, скажімо, авторський колектив, якому доручено реформування кримінального судочинства. Хоча значимість «вихідного продукту» аж ніяк не менша, оскільки він має узагальнити процедуру формування усіх представницьких органів держави — від Президента до сільського голови.
Ще рік тому група опозиційних депутатів заре¬єструвала у ВР свій проект Виборчого кодексу (№4234-1). Напевне, для того, аби ця праця не була марною, у грудні минулого року глава держави увів до складу робочої групи, зо¬крема, й одного з авторів цього кодексу, народного депутат Юрія Ключковського. З одного боку, це дозволить використати уніфікований документ як основу для подальшого вдосконалення. З другого — до проекту ВК вже є висновок Венеціанської комісії, що уможливить врахувати застереження європейських фахівців.
У парламентських експертів також було чимало зауважень до проекту ВК, які вмістилися майже на 30 сторінках. Прикметно, що і європейські фахівці, і вітчизняні юристи застерігають від надмірної регуляції виборчого процесу, хоча і з різних підстав.
Європа звертає увагу на складність тексту і надмірну деталізацію процедур, що може спричинити, на думку експертів, проб¬леми із застосуванням кодексу виборчкомами. Наші фахівці також уважають, що автори не впоралися із завданням стосовно уніфікації всіх виборчих процедур, залишивши в проекті низку норм, які дублюють одна одну, водночас наголошується на включенні до кодексу новел, яких не містить чинне виборче законодавство.
Щоправда, й ті, й інші відзначають: наявний масив процедур, які використовують під час виборів різного рівня, а також часті їх зміни «створювали ситуацію, коли положення різних законів, які регулювали виборчий процес, суперечили одне одному». Тому прийняття ВК сприятиме стабільності виборчого законодавства, що стане кроком уперед — до більш демократичних і прозорих виборчих кампаній.
Система обмежень
Якщо юристи ВР прискіпливіше підходять до техніки законотворення, вказуючи на можливі термі¬нологічні неузгодженості та колізії з іншими законодавчими актами, то у Венеціанській комісії більше уваги приділяють відповідності процедур загальноєвропейським принципам виборів, які визначають їх демократичність. Напри¬клад, експерти рекомендують зважити на європейську практику, коли право голосу на місцевих виборах отримують не лише громадяни країни, а й іноземці «після певного періоду проживання». Але до такої новели Україна навряд чи вдасться, хоча б з огляду на необхідність внесення відповідних змін до Конституції.
Аналізуючи виборчу систему, яка закладається у проекті ВК, експерти, напевне, не до кінця розібралися зі складним механізмом складання відкритих списків. Тому і відзначили як позитивний момент можливість самовисування кандидатів. Однак, найімовірніше, парламентські вибори проходитимуть за тією ж моделлю, що й останні місцеві, при якій право висувати кандидатів в округах матимуть тільки партії.
Дискусійним буде хіба що питання допуску до виборів партій і осередків, які зареєструються менш ніж за рік до дня голосування. У проекті ВК ця норма є, і не виключено, що вона залишиться в остаточному ва¬ріанті. Адже, на відміну від місцевих виборів 2010 року, тепер охочі об’єднатися в нові політсили ще матимуть час до жовтня 2011-го, аби зареєструвати себе і свої представництва на місцях. Хоча Європа таких обмежень і не схвалює. Так само як і зняття обмежень на виборчі фонди кандидатів. Адже за таких умов кампанії можуть перетворитися на змагання «грошових мішків». Хоча нині, коли встановлена верхня планка витрат, партії та кандидати легко знаходять шляхи для її подолання.
Під різними кутами зору сприйнята норма, яка діяла і раніше, щодо участі у передвиборних дебатах не більше двох кандидатів у президенти. Європейці вважають це утиском свободи дискусій, який «не є необхідним у демократичному суспільстві». Українські ж експерти звертають увагу, що така норма допускає «дебати» за участю лише одного кандидата.
Крім того, в науково-екс¬пертному управлінні ВР відзначили чимало інших положень, які запроваджують невиправдані обмеження на агітацію, напри¬клад, заборону використовувати зображення кандидатів та символіку, якщо вона не буде оплачена з виборчого фонду. На практиці це вилізе боком самим ЗМІ: у цей період доведеться слідкувати, аби в сюжети чи на фотознімки випадково не потрапив жоден кандидат, не кажучи вже про критичні матеріали, проілюстровані «небажаними» зображеннями.
Оскарження подвійної дії
Венеціанська комісія також радить більш чітко прописати процедуру розгляду скарг та судових апеляцій під час виборчого процесу. Зокрема, євро¬експерти звернули увагу, що проект ВК допускає по¬двійну процедуру оскарження — до виборчої комісії та/або суду. А така альтернатива, на їхню думку, «очевидно, призведе до плутанини, перевантаження комісій та судів повторними скаргами та суперечливими рішеннями, допоки вся система не буде відрегульована в судовому порядку».
Також у комісії звертають увагу на необхідність узгодити норми проекту з європейським Кодексом належної практики, який рекомендує, що «апеля¬ційний орган повинен мати повноваження анулювати вибори там, де порушення могли вплинути на кінцеві результати». Натомість у ВК допускається визнання недійсними результатів голосування на дільниці, якщо кількість бюлетенів у скриньках перевищить кількість виборців на 10%.
***
Наразі процес кодифікації виборчого законодавства перебуває ще на початковій стадії. Та, очевидно, робота над проектом ВК активізується після того, як на початку лютого парламент схвалить зміни до Конституції щодо уні¬фікації строків повноважень усіх представницьких органів. Але від того за¬стереження не втратять актуальності.
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!