Оставить в ведении ГСАУ санаторий «Шкло» для оздоровления работников судебной системы и других госслужащих, проведения мероприятий и убежища ВПЛ. А с руководителями ГСАУ – разобраться ВРП.
Такие выводы сделала Рада судей в решении о дальнейшей судьбе санатория «Шкло», которое Правительство намерено передать на приватизацию, информирует «Закон и Бизнес».
Как сообщал «ЗиБ», этот вопрос вызвал оживленное обсуждение во время заседания РСУ. Ведь санаторий, который имеет отличную базу для отдыха работников судебной системы и не только, намерены продать. И руководство ГСАУ фактически не предпринимало никаких действий, чтобы противостоять этому намерению Правительства.
Теперь ВРП и РСУ приходится убеждать Кабмин в необходимости сохранения санатория за судебной системой. В то же время, по мнению РСУ, оценку действиям руководства ГСАУ должна дать ВРП в рамках соответствующего дисциплинарного производства.
Напомним, что среди идей относительно наполняемости санатория отдыхающими, высказывались предложения обратиться к другим центральным органам власти и их профсоюзным организацииям по поводу приобретения путевок в санаторий. А РСУ подумает, как поощрять такими путевками работников судов.
Рада суддів України
РІШЕННЯ
17 серпня 2023 року № 32
Про результати вивчення матеріального та фінансового стану ДП «СКЛЦ «Шкло»
Відповідно до ст.151 закону «Про судоустрій і статус суддів» Державна судова адміністрація України є державним органом у системі правосуддя, який здійснює організаційне та фінансове забезпечення діяльності органів судової влади у межах повноважень, установлених законом. ДСАУ підзвітна Вищій раді правосуддя у межах, визначених законом.
До повноважень ДСАУ, передбачених ст.152 закону «Про судоустрій і статус суддів», віднесено, з-поміж іншого, здійснення управління об’єктами державної власності, що належать до сфери управління ДСАУ.
Відповідно до Положення про Державну судову адміністрацію України, затвердженого рішенням ВРП №141/0/15-19 від 17.01.2019 (зі змінами), ДСАУ має низку організаційно-контрольних повноважень щодо підприємств, установ і організацій, що належать до сфери її управління.
Серед інших об’єктів, які наразі перебувають у сфері управління ДСА, на окрему увагу заслуговує Державне підприємство «Санаторно-курортний лікувальний центр «Шкло».
Зокрема, за результатами вивчення стану фінансового та матеріального забезпечення та перспектив розвитку вказаного підприємства рішенням РСУ № 55 від 17.09.2018 було визначено, що зазначений центр, враховуючи його місце розташування та унікальне природнє середовище, велику лісо-паркову територію з водними об’єктами, а також розвинуту інфраструктуру, має перспективні напрямки розвитку для забезпечення нагальних потреб діяльності судових органів, суддів та працівників судової системи. Зокрема, територія санаторно-курортного комплексу дозволяє організувати на постійній основі навчальну базу для суддів, працівників судів, кандидатів, що проходять навчання в Національній школі суддів, а також забезпечити проведення з’їздів суддів, конференцій, семінарів та інших заходів, які потребують розміщення великої кількості людей та належним чином пристосованих приміщень. Крім того, санаторій «Шкло» має унікальний природний лікувальний комплекс (слабомінералізована вода, сірководневі мінеральні джерела, торф’яна мінеральна лікувальна грязь), який дозволяє проводити комплексне та повноцінне лікування, реабілітацію та профілактику захворювань системи травлення, нервової системи, системи кровообігу, інших захворювань та травм, що надасть змогу забезпечити суддів, працівників судової системи та членів їх сімей цілорічним санаторно-курортним лікуванням. Окремо було зазначено, що ДП СКЛЦ «Шкло» розташоване на території великої лісопаркової зони з природними озерами та річкою, яка дає можливість створити на його базі літній оздоровчий заклад для дітей суддів та працівників апаратів судів.
З метою забезпечення подальшої реалізації наведених вище перспектив розвитку, Державній судовій адміністрації було доручено провести незалежний аудит та комплексне обстеження вказаного підприємства, а також вказано на доцільність розроблення подальшого календарного плану його відновлення.
Однак, жодних заходів на реалізацію вказаного рішення РСУ Державною судовою адміністрацією вжито не було.
При цьому, слід зазначити, що у відповідності до положень статуту ДП СКЛЦ «Шкло» (в новій редакції), затвердженого наказом ДСАУ №1141 від 26.11.2019, зокрема, п.61 статуту, передбачено, що уповноважений орган управління, серед іншого, призначає на посаду та звільняє з посади керівника підприємства, укладає та розриває з ним контракт, здійснює контроль за дотриманням вимог контракту; веде облік об’єктів державної власності, що перебувають у його управлінні, здійснює контроль за ефективністю використання та збереження таких об’єктів; затверджує фінансові та інвестиційні плани підприємства; проводить моніторинг фінансової діяльності, зокрема виконання показників фінансового плану, та вживає заходів щодо поліпшення його роботи; забезпечує проведення щорічних аудиторських перевірок підприємства; забезпечує проведення інвентаризації майна; розробляє та затверджує стратегічні плани розвитку підприємства, здійснює контроль за їх виконанням; здійснює інші функції, передбачені законодавством.
Отже, саме ДСАУ, як уповноважений на управління державним майном орган, у відповідності до вимог ст.152 закону «Про судоустрій і статус суддів», Положення про ДСАУ та вищевказаного статуту, наділена низкою організаційних та управлінських повноважень щодо підприємств, установ і організацій, що належать до сфери її управління — зокрема, ДП СКЛЦ «Шкло», достатніх за своїм обсягом для забезпечення ефективного використання їх ресурсів та майна, починаючи від затвердження стратегічного плану розвитку, фінансових та інвестиційних планів та закінчуючи призначенням та звільненням керівника підприємства.
Натомість, документи, що підтверджували б належне управління вищевказаним майном, ДСАУ не надані. Більше того, залишилося невиконаним рішення РСУ №55 від 17.09.2018 як у частині доручення проведення незалежного аудиту та комплексного обстеження вказаного підприємства, так і в частині розроблення подальшого календарного плану його відновлення, а також реалізації окреслених перспектив його розвитку.
Після початку повномасштабного вторгнення РФ на територію України, від ДСАУ та її керівництва не надходило жодних пропозицій щодо можливості облаштування у ДП СКЛЦ «Шкло» тимчасового прихистку у разі потреби екстреної евакуації судів, суддів, працівників апарату та членів їх сімей, або ж для потреб тимчасового проживання тих з них, які є внутрішньо переміщеними особами у зв’язку з тимчасовою окупацією частини території України чи тих територій, де ведуться активні бойові дії. Відтак, можливості цього комплексу не були задіяні під потреби судової гілки влади, незважаючи на розташування в умовно безпечній зоні на заході України.
На засіданні Ради судів 4.05.2023 перед керівництвом ДСАУ було поставлено питання щодо стану реалізації попереднього рішення РСУ стосовно ДП СКЛЦ «Шкло», а також щодо використання цього комплексу під потреби розміщення суддів та працівників судів. Саме тоді з’ясувалося, що ще з серпня 2022 року ДСАУ, як орган управління державним майном, була залучена до процесу передачі ДП СКЛЦ «Шкло» до сфери управління Фонду державного майна України. Зокрема, очільником ДСАУ Сальніковим О.О. та його заступником Пампурою М.В. активно велося листування з цього приводу з Кабінетом Міністрів, ФДМУ, Міністерством фінансів, забезпечувалася участь у робочих нарадах, витребовувалися документи, необхідні для подальшої його передачі Фонду.
Натомість, ані ВРП, ані РСУ не були повідомлені про триваючу процедуру передачі належного судовій владі об’єкту державного майна до ФДМУ з метою його подальшої приватизації, незважаючи на залученість вищих посадових осіб ДСАУ до вказаного процесу. При цьому слід зауважити, що як Сальніков О.О., так і Пампура М.В. раніше очолювали відділення ФДМУ — зокрема, регіональне відділення по Миколаївській області та міжрегіональне відділення по Харківській, Донецькій та Луганській областях, відповідно. Відтак, вони були достеменно обізнані із алгоритмом дій у процедурах відчуження державного майна та їх правовими наслідками, а тому не могли не усвідомлювати необхідності погодження вищевказаних питань з відповідними вищими органами суддівського врядування та самоврядування, які представляють інтереси судової гілки влади.
Більше того, як вбачається з витягу з протоколу № 19 засідання Урядового комітету з питань економічної, фінансової політики, паливно-енергетичного комплексу, стратегічних галузей промисловості, розвитку громад і територій та інфраструктури від 30.09.2022 «Про проект розпорядження Кабінету Міністрів України «Деякі питання управління об’єктами державної власності», присутній на засіданні заступник голови ДСАУ Пампура М.В., на відміну від інших управителів державного майна, не висловлював зауважень до проекту акту під час його обговорення. Наслідком такої позиції стало включення ДП СКЛЦ «Шкло», серед інших об’єктів державного майна — єдиних майнових комплексів державних підприємств, установ та організацій, до переліку підприємств, що передаються зі сфери управління уповноважених органів управління до сфери управління ФДМУ.
З метою з’ясування реального стану фінансового та організаційного забезпечення ДП «СКЛЦ «Шкло» та визначення його подальшої долі, рішенням РСУ №27 від 22.06.2023 утворено робочу групу, якою 6—7 липня 2023 року здійснено виїзд на місце, проведено відповідну перевірку та опрацьовано документи щодо діяльності комплексу.
Робочою групою встановлено, що ДП СКЛЦ «Шкло», яке з липня 2003 року передано до сфери управління ДСАУ, є державним комерційним підприємством, заснованим на державній власності, основною статутною метою діяльності якого є надання санаторно-курортного лікування та відпочинку суддям, працівникам системи правосуддя, іншим громадянам на платній основі, забезпечення кваліфікованої лікувально-профілактичної допомоги, впровадження новітніх досягнень науки та медичної практики в діагностиці та лікуванні. Підприємство спеціалізується на лікуванні хвороб опорно-рухового апарату, травматичного пошкодження кісток, кишково-шлункового тракту, серцево-судинної системи, урології, неврологічних захворювань, гіпертонії та інших, як основних, так і супутніх захворювань. Має власний бювет та три джерела підземних вод, які знаходяться на балансі підприємства - слабомінералізованої води «Нафтуся-Шкло», сірководних джерел малої і середньої мінералізації, а також торф’яні мінеральні лікувальні грязі.
Для здійснення своєї статутної діяльності підприємством отримано ряд ліцензій, сертифікатів та інших дозвільних документів: ліцензію МОЗ України на медичну практику; акредитаційний сертифікат закладу охорони здоров’я першої категорії; спеціальні дозволи на користування надрами, зокрема на видобування торф’яних грязей, на видобування мінеральних лікувальних вод для застосування у лікувальних цілях, на дослідно-промислову розробку підземних мінеральних вод; дозвіл на спеціальне водокористування; дозвіл на експлуатацію ліфтів пасажирських; дозвіл на експлуатацію парових та водогрійних котлів.
Санаторій розміщений у змішаному лісопарку, оточеному масивами соснових лісів, площею близько 77 гектарів, землекористування на які оформлено державними актами на право постійного користування земельними ділянками. На території комплексу збережено багату флору та фауну, а в умовах, наближених до природного середовища, у великому вольєрі під відкритим небом проживає сім’я плямистих оленів, занесених до Червоної книги.
Наразі санаторій розрахований на 300 місць. Має три спальних корпуси: шестиповерховий, двоповерховий і триповерховий. Всі номери переважно двомісні з усіма зручностями. Є напівлюкси — однокімнатні двомісні номери з телевізором і холодильником. Наразі близько 50 номерів передані під тимчасове розміщення ВПО по відповідній квоті.
Потужність їдальні дозволяє забезпечити повноцінне харчування до 500 осіб в двох залах обслуговування. Проте, наразі відчувається потреба в оновленні посуду та інвентарю.
В глибині лісопарку для родинного відпочинку передбачено шість окремих котеджів. Водночас, наразі всі вони потребують ремонту.
Лікувальний процес відбувається у лікувально-діагностичному центрі, який має відділення грязелікування (на 11 місць) та сірководневих ванн (на 17 ванн). Тут також знаходяться два діючі кабінети підводного душ-масажу, відділення фізіотерапії, кабінети сухого масажу, гідроколонотерапії, стоматологічний, процедурний і косметологічний кабінети, сучасні апарати лазеротерапії, кабінети лікарів індивідуального прийому, кабінети ароматерапії, електросну.
На території є спортивний зал, а також двоповерховий клуб з кінотеатром на 400 місць. Саме тут пропонувалося облаштувати приміщення для проведення конференцій, з’їздів суддів та проведення інших представницьких заходів, що потребують розміщення великої кількості людей.
Штат підприємства налічує 62 працівники, з яких 43 працевлаштовані за трудовим договором на постійній основі, а решта – як сезонні робітники.
Робочою групою також встановлено, що у попередніх періодах санаторій працював не цілий рік, а сезонно, хоча має всі можливості для забезпечення роботи також і у осінньо-зимовий період. Внаслідок прийняття неефективних управлінських рішень в частині управління фінансовими та матеріальними ресурсами, недосконалого планування та контролю підприємство накопичило заборгованість по розрахункам з бюджетом (податкові зобов’язання, штрафні санкції) — на 8 млн 103 тис. 509,11 грн., по єдиному соціальному внеску (ЄСВ) до пенсійного фонду — на 1 млн 913 тис. 447,95 грн., по оплаті праці — на 8 млн 116 тис. 507,46 грн.
Окремим рядком обліковується кредиторська заборгованість по іншим поточним зобов’язанням — зокрема, поворотній фінансовій допомозі у розмірі 7 млн 651 тис. 447,03 грн., яку було надано підприємству в попередні періоди фізичними особами, у тому числі колишнім директором Козаком Р.І. на суму 7 млн 367,4 тис. грн.
В цілому, станом на 31.12.2022 ДП СКЛЦ «Шкло» мало заборгованість на загальну суму 30 млн 030 тис. 911,08 грн., яка здебільшого накопичилась у попередніх періодах.
Проте, незважаючи на наявну заборгованість, а також потребу в поточному ремонті та оновленні корпусів, котеджів, лікувального комплексу, приміщення кінотеатру, а також обладнання та інвентарю, слід констатувати, що навіть в умовах воєнного стану підприємству вдалося зберегти найцінніше – персонал та свою лікувально-діагностичну базу, збільшити кількість номерів, придатних до заселення відпочиваючих, провести поточні ремонти, оновити обладнання котельні, оновити сайт. За останній рік також закуплено побутову техніку, постільну білизну, покривала, штори, тюлі, що значно покращило умови проживання в номерах.
Зазначені позитивні зміни прямо пов’язані з періодом, коли ДП СКЛЦ «Шкло» очолив новий керівник — Головко Дмитро Олександрович, який з 08.02.2022 був призначений заступником директора, а з 18.02.2022 — в.о. директора вказаного підприємства. Крім вищенаведеного, у 2022 році йому вдалося залучити від Новояворівської міської ради Львівської області в розмірі 25 млн грн. для відновлення матеріально-технічної бази санаторію за програмою для тимчасового розміщення внутрішньо-переміщених осіб, за рахунок яких, крім іншого, було повністю відбудовано 24 двомісних номери та обладнано їх необхідними меблями та технікою.
При цьому, від ДСАУ як органу управління ДП СКЛЦ «Шкло» у 2020—2023 рр. не отримувало жодної фінансової підтримки. Спрямовані наприкінці 2019 року бюджетні кошти у розмірі 32 млн грн. не були освоєні, тому повернулися на казначейський рахунок. І лише у 2017 та 2018 рр. підприємство отримало від ДСАУ кошти у розмірі 5 та 6 млн грн., відповідно, які були витрачені на ремонт даху, поточний ремонт лікувального корпусу, демонтаж стін у корпусі №4 та закупівлю меблів.
За наведених вище обставин, досить дивною видається позиція керівництва ДСАУ, висловлена на засіданні ВРП 20 липня 2023 року, яка фактично зводиться до недоцільності подальшого перебування вказаного об’єкту у сфері управління ДСАУ та утримання його за рахунок держави. Натомість, її наслідком стало те, що ДП СКЛЦ «Шкло» наразі перебуває в процесі передачі до сфери управління ФДМУ, що безумовно призведе до його подальшого платного відчуження (приватизації). У будь-якому випадку, вказаний об’єкт тим самим вибуває зі сфери управління судової влади, а відповідні процедури його передачі були б неможливі без сприяння керівників органу управління в особі ДСАУ.
Рада суддів категорично не погоджується з позицією керівництва органу управління відносно ДП СКЛЦ «Шкло» та вважає її неприпустимою.
ВРП на своєму засіданні 20.07.2023 також уже висловилася щодо неприпустимості вибуття ДП СКЛЦ «Шкло» зі сфери управління судової влади, наголосивши на статутній меті діяльності вказаного підприємства, зокрема, забезпеченні діяльності органів судової влади, надання санаторно-курортного лікування та відпочинку суддів, працівників апарату та інших громадян, та своїм рішенням №741/0/15-23 від 20.07.2023 затвердила публічне звернення до Кабінету Міністрів, у якому просила виключити ДП СКЛЦ «Шкло» з переліку єдиних майнових комплексів державних підприємств, які передаються до сфери управління ФДМУ, затвердженого розпорядженням КМУ №910-р від 14.10.2022, та залишити його в сфері управління ДСАУ.
РСУ повністю розділяє вказану позицію та вважає, що ДП СКЛЦ «Шкло», за належного управління та підтримки, має всі підстави стати одним із провідних лікувально-профілактичних закладів, з перспективою створення на його базі сучасного санаторно-курортного лікувального центру для оздоровлення та лікування суддів, членів їх сімей та інших громадян України, а також реалізації попередньо визначених перспектив розвитку – створення на базі санаторно-курортного комплексу навчальної бази для суддів, працівників судів, кандидатів, що проходять навчання в НШСУ, а також дозволить забезпечити проведення з’їздів суддів, конференцій, семінарів та інших заходів, які потребують розміщення великої кількості людей.
Крім того, наразі у санаторію наявні можливості приймати і надавати реабілітацію військовим, особливо після поранень, включаючи психологічну підтримку, а також працівникам поліції, ДСНС та інших правоохоронних органів, що є більш ніж актуальним в умовах воєнного стану.
Обговоривши доповідь члена РСУ Чорної В.В., заслухавши позицію в.о. директора ДП СКЛЦ «Шкло» Головка Д.О. щодо подальших перспектив розвитку підприємства та шляхів їх реалізації, переглянувши матеріали фото- та відеопрезентації за результатами виїзду робочої групи, Рада суддів, —
вирішила:
1. Визнати неналежним здійснення ДСАУ організаційно-контрольних та управлінських повноважень щодо підприємств, установ і організацій, що належать до сфери її управління — зокрема, ДП СКЛЦ «Шкло».
2. Визнати неприпустимими дії керівників ДСАУ, зокрема її голови Сальнікова О.О. та заступника голови Пампури М.В., які без відома ВРП та РСУ та без погодження з ними, всупереч існуючих процедур та на власний розсуд, в умовах воєнного стану, сприяли вибуттю єдиного санаторно-курортного лікувального комплексу, що перебуває у віданні судової гілки влади, зі сфери управління ДСАУ та передачі його до сфери управління ФДСУ з метою подальшої приватизації, що призвело до включення єдиного майнового комплексу ДП СКЛЦ «Шкло» до відповідного переліку об’єктів, затвердженого розпорядженням КМУ №910-р від 14.10.2022.
3. Ініціювати перед ВРП проведення перевірки наявності ознак дисциплінарного правопорушення в діях голови ДСАУ Сальнікова О.О. та його заступника Пампури М.В., що сприяли вибуттю ДП СКЛЦ «Шкло» з-під управління ДСАУ.
4. Доручити голові РСУ Монічу Б.С. звернутися до Прем’єр-міністра з метою ініціювання внесення змін до додатка до розпорядження КМУ №910-р від 14.10.2022, зокрема, виключення з переліку єдиних майнових комплексів державних підприємств, установ та організацій і пакетів акцій (часток), що належать державі у статутних капіталах господарських товариств, які передаються зі сфери управління уповноважених органів управління до сфери управління ФДМУ, ДП «Санаторно-курортний лікувальний центр «Шкло».
5. Звернутися до керівників державних та правоохоронних органів, перш за все тих, які мають власні профспілкові організації, з пропозицією укладення меморандумів про співпрацю, з метою подальшого оздоровлення та лікування їх працівників на базі ДП СКЛЦ «Шкло».
6. Опрацювати питання щодо запровадження додаткового виду заохочення у вигляді путівки до санаторію «Шкло» за сумлінну працю та особливий внесок у розвиток судової влади працівників апаратів судів та суддів у відставці.
7. Із залученням міжнародних партнерів вивчити позитивний досвід інших європейських країн в частині реалізації аналогічних проектів для судової влади (зокрема, утворення навчальних тренінгових центрів з базою для відпочинку суддів, працівників апарату та членів їх сімей).
8. ДСАУ негайно вжити всі можливі заходи на виконання цього та попереднього рішення РСУ з питань діяльності ДП СКЛЦ «Шкло», в тому числі шляхом проведення незалежного аудиту, комплексного обстеження та розроблення стратегічного плану розвитку підприємства, та доповісти про їх виконання.
Голова Богдан Моніч
Нажмите на изображение, чтобы подписаться на телеграмм-канал «ЗиБ» и узнать больше о новостях судебной системы.
Материалы по теме
Комментарии
К статье не оставили пока что ни одного комментария. Напишите свой — и будете первым!