Закон і Бізнес


Закон про лобіювання виходить на фінішну пряму


Лобіювати законодавчі ініціативи у першу чергу будуть через народних депутатів, але виключно етичними методами.

26.01.2024 12:46
ВІКТОР ЗАЛІЗНЮК, керівник практики GR юридичної фірми ADER HABER
1761

Як повідомляв «ЗіБ», Верховна Рада ухвалила у першому читанні урядовий проект закону «Про доброчесне лобіювання» (№10337). А 24 січня згідно з Регламентом ВР був останній день подачі поправок народними депутатами.


Тепер «м’яч» на полі Комітету Верховної Ради з питань правової політики, який є головним для підготовки тексту законопроекту до другого читання.

Зазначимо, що НАЗК закликало народних депутатів доопрацювати цей проект з метою прийняття збалансованого та дієвого закону, який буде відповідати найкращим міжнародним практикам та стандартам.

Отже, базою, над якою працюватимуть члени профільного комітету, є:

Адвокація не є лобіюванням. Суб’єкти адвокації, у тому числі, громадські активісти, не потраплять до Реєстру прозорості, куди будуть вноситися дані про суб’єктів лобіювання.

Запровадження статусу лобіста, що отримуватиметься шляхом реєстрації його в Реєстрі прозорості — держателем та адміністратором якого є Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК).

Обмеження щодо кола осіб, що зможуть бути лобістами та клієнтами (зокрема, заборона для громадян і резидентів рф, а також компаній, які пов’язані із агресором).

Впровадження Правил етичної поведінки лобістів.

Визначення предмета лобіювання (лобісти зможуть стати співавторами законів та інших нормативно-правових актів).

Визначення об’єкта лобіювання (народні депутати, члени Уряду та інші).

Визначення прав лобістів (представляти інтереси клієнта; брати участь у розробці проекту акта; входити до адмінбудівель; брати участь в засіданнях держорганів; бути в списку авторів акта; проводити публічні заходи та інформаційні кампанії).

Запровадження звітування про лобістську діяльність до НАЗК.

Наділення НАЗК повноваженнями щодо моніторингу за дотриманням вимог законодавства з питань лобіювання; забезпечення ведення Реєстру прозорості; внесення приписів про порушення вимог законодавства з питань лобіювання та інш.

Деякі невідповідності поданого законопроекту рекомендаціям Парламентської асамблеї Ради Європи аналізувалися тут.

Закон і Бізнес