Закон і Бізнес



2837


Пленум Вищого адміністративного суду України

Постанова

13 березня 2017 року                        м.Київ                               №3

Про огляд практики застосування адміністративними судами статті 267 Кодексу адміністративного судочинства України

Заслухавши доповідь заступника голови, секретаря пленуму Вищого адміністративного суду України М.Смоковича про огляд практики застосування адміністративними судами статті 267 Кодексу адміністративного судочинства України, пленум Вищого адміністративного суду України

ПОСТАНОВЛЯЄ:

1. Доповідь заступника голови, секретаря пленуму Вищого адміністративного суду України М.Смоковича взяти до відома.

2. Огляд практики застосування адміністративними судами статті 267 Кодексу адміністративного судочинства України (додається) довести до відома суддів адміністративних судів.

Головуючий                         О.НЕЧИТАЙЛО
Секретар пленуму            М.СМОКОВИЧ

 

Огляд практики застосування адміністративними судами ст.267 Кодексу адміністративного судочинства

Відповідно до ст.1291 Конституції контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.

Сьогодні кодекс передбачає дві процесуальні форми контролю адміністративного суду за виконанням рішень в адміністративних справах:  це зобов’язання судом суб’єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене рішення, подати у встановлений судом строк звіт про його виконання (ст.267 КАС) та шляхом вирішення і розгляду справ із приводу рішень, дій або бездіяльності державної виконавчої служби (ст.181 КАС).

Перша форма судового контролю є відносно новою і адміністративними судами застосовується нечасто. Основною причиною цього є неоднакове розуміння судами окремих положень ст.267 КАС.

Відповідно до ст.36 закону «Про судоустрій і статус суддів» пленум вищого спеціалізованого суду систематизує та забезпечує оприлюднення правових позицій вищого спеціалізованого суду з посиланням на судові рішення, в яких вони були сформульовані.

У Вищому адміністративному суді здійснено вивчення практики застосування адміністративними судами ст.267 КАС.

За результатом цієї роботи сформовано огляд правових позицій ВАС, наведених у рішеннях, в яких вирішено питання застосування тих положень вказаної статті, що викликали певні труднощі у правозастосовній практиці адміністративних судів різних інстанцій.

Частиною 1 ст.267 КАС передбачено, що суд, який ухвалив рішення в адміністративній справі, має право зобов’язати суб’єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене це рішення, подати у встановлений судом строк звіт про його виконання.

У практиці трапляються випадки, коли суди по-різному визначають строк, в який суд може реалізувати таке право.

Прикладом розгляду судом цього питання є ухвала ВАС від 25.09.2014 №К/800/18471/14.

Установити судовий контроль за виконанням рішення суб’єктом владних повноважень — відповідачем у справі суд може під час прийняття постанови у справі

Щодо вимог позивача про зобов’язання головного управління Пенсійного фонду в Харківській області подати суду звіт про виконання судового рішення протягом 10 днів із дня набрання рішенням законної сили ВАС зазначив таке.

Відповідно до ч.1 ст.267 КАС суд, який ухвалив рішення в адміністративній справі, має право зобов’язати суб’єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене рішення, подати у встановлений судом строк звіт про його виконання.

Указаній нормі кореспондують положення абз.7 п.4 ч.1 ст.163, абз.5 п.4 ч.1 ст.207 КАС, згідно з якими у резолютивній частині постанови суду першої чи апеляційної інстанції може бути встановлений строк для подання суб’єктом владних повноважень — відповідачем до суду першої інстанції звіту про виконання постанови, якщо вона вимагає вчинення певних дій.

Отже, встановити судовий контроль за виконанням рішення суб’єктом владних повноважень — відповідачем у справі суд першої чи апеляційної інстанції може під час прийняття постанови у справі. Такий контроль здійснюється судом першої інстанції шляхом зобов’язання надати звіт про виконання рішення, розгляду поданого звіту на виконання постанови суду першої, апеляційної чи касаційної інстанцій, а в разі неподання такого звіту — шляхом установлення нового строку для подання звіту та накладення штрафу.

Аналізуючи наведені законодавчі приписи, ВАС дійшов висновку, що зобов’язання суб’єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений строк звіт про виконання постанови, є правовим наслідком судового рішення і саме в його резолютивній частині повинно бути визначено обов’язок подати звіт, оскільки встановити судовий контроль за невиконанням рішення суб’єктом владних повноважень — відповідачем у справі суд першої чи апеляційної інстанції може лише під час прийняття постанови у справі.

Разом із цим суд зазначив, що вказаною статтею КАС установлено право, а не обов’язок суду, який ухвалив рішення в адміністративній справі, зобов’язати суб’єкта владних повноважень, проти якого ухвалено рішення, подати у встановлений строк звіт про його виконання (ухвала ВАС від 2.03.2016, 56279238, тут і далі — реєстраційний номер в Єдиному державному реєстрі судових рішень).

Актуальними для судової практики є питання, які виникають під час застосування ч.9 ст.267 КАС.

Згідно з абз.1 ч.9 ст.267 цього кодексу особа-позивач, на користь якої ухвалено постанову суду, має право подати до суду першої інстанції заяву про визнання протиправними рішень, дій чи бездіяльності, вчинених суб’єктом владних повноважень — відповідачем на виконання такої постанови суду або порушення прав позивача, підтверджених такою постановою суду.

Аналіз судових рішень, ухвалених за результатом розгляду таких заяв, показав, що у багатьох випадках і заявникам, і судам важко було визначитися з характером спірних відносин, а саме: чи пов’язані спірні відносини з неналежним виконанням рішення суду або є самостійними позовними вимогами.

У зв’язку із цим наводимо приклади застосування ВАС ч.9 ст.267 КАС.

У разі коли позивач обґрунтовує заяву протиправними діями відповідача з невиконання рішення суду та направляє вимоги на досягнення результатів, передбачених ст.267 КАС , ця заява повинна розглядатись із дотриманням процедур та порядку, встановлених у цій статті

Гр. Б. звернулася до суду з позовом до Вороновицької селищної ради Вінницького району Вінницької області про визнання дій та рішення протиправними, зобов’язання вчинити певні дії.

Вінницький районний суд Вінницької області постановою від 2.04.2015 в позові відмовив.

Вінницький апеляційний адміністративний суд ухвалою від 21.05.2015 рішення суду першої інстанції скасував та ухвалив нове рішення, яким провадження у справі закрив.

Суди встановили, що позивачка зверталася до суду з позовом про визнання протиправним та скасування рішення 21 сесії Вороновицької селищної ради Вінницького району Вінницької області 6 скликання від 5.03.2013 «Про надання дозволу на виготовлення технічної документації по оформленню права власності на земельну ділянку», зобов’язання надати такий дозвіл.

Вінницький районний суд Вінницької області постановою від 8.01.2014 визнав протиправним та скасував рішення 21 сесії Вороновицької селищної ради VI скликання «Про надання дозволу на виготовлення технічної документації по оформленню права власності на земельну ділянку» від 5.03.2013, у решті позовних вимог відмовив.

Постановою від 19.02.2014 Вінницький апеляційний адміністративний суд скасував рішення суду від 8.01.2014 в частині відмови в задоволені позовних вимог, прийняв у цій частині нову постанову, якою зобов’язав Вороновицьку селищну раду повторно розглянути заяву позивача про надання дозволу на виготовлення технічної документації на оформлення права власності на земельну ділянку.

На 31 сесії Вороновицької селищної ради Вінницького району VI скликання від 3.06.2014 заяву позивача щодо надання дозволу на виготовлення технічної документації з безоплатної передачі земельної ділянки у власність розглянуто та прийнято рішення, яким надано дозвіл на виготовлення технічної документації гр.Б. зі встановлення меж земельної ділянки, зобов’язано гр.Б. погодити технічну документацію зі встановлення меж земельної ділянки в натурі з відповідними уповноваженими органами та подати її на розгляд та затвердження згідно з чинним законодавством.

Указуючи на те, що відповідач не виконав постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 19.02.2014, позивач звернулася з позовом до суду.

Вінницький районний суд Вінницької області 2.04.2015 розглянув заяву позивача як новий позов та відмовив у його задоволенні.

Суд апеляційної інстанції провадження у справі закрив, посилаючись на те, що позивач повинен був звернутися із заявою про судовий контроль відповідно до вимог ст.267 КАС.

ВАС визнав такі висновки передчасними з огляду на таке.

Згідно із чч.9 та 10 ст.267 КАС особа-позивач, на користь якої ухвалено постанову суду, має право подати до суду першої інстанції заяву про визнання протиправними рішень, дій чи бездіяльності, вчинених суб’єктом владних повноважень — відповідачем на виконання такої постанови суду, або порушення прав позивача, підтверджених такою постановою суду.

У такій заяві зазначаються:

1) найменування адміністративного суду, до якого подається заява;
2) ім’я (найменування) позивача, поштова адреса, а також номер засобу зв’язку, адреса електронної пошти, якщо вони відомі;
3) ім’я (найменування) відповідача, посада і місце служби посадової чи службової особи, поштова адреса, а також номер засобу зв’язку, адреса електронної пошти, якщо вони відомі;
4) ім’я (найменування) третіх осіб, які брали участь у розгляді справи, поштова адреса, номер засобу зв’язку, адреса електронної пошти, якщо вони відомі;
5) номер адміністративної справи;
6) відомості про набрання постановою законної сили та про наявність відкритого касаційного провадження;
7) інформація про день отримання виконавчого листа та пред’явлення його до виконання;
8) інформація про хід виконавчого провадження;
9) документ про сплату судового збору, крім випадків, коли його не належить сплачувати за подання відповідної заяви;
10) перелік документів та інших матеріалів, що додаються.

На підтвердження обставин, якими обґрунтовуються вимоги, позивач зазначає докази, про які йому відомо і які можуть бути використані судом.

До заяви додаються докази її надсилання рекомендованим поштовим відправленням з повідомленням про вручення відповідачам і третім особам не раніше семи робочих днів до дня подання заяви до суду.

Заява підписується позивачем або його представником із зазначенням дня її підписання. У разі якщо заява подається представником, у ній зазначаються ім’я представника, його поштова адреса, а також номер засобу зв’язку, адреса електронної пошти, якщо вони відомі. Одночасно із заявою подається довіреність чи інший документ, що підтверджує повноваження представника.

Таку заяву може бути подано протягом десяти днів із дня, коли позивач дізнався або повинен був дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів, але не пізніше дня завершення строку пред’явлення до виконання виконавчого листа, виданого за відповідною постановою суду.

У разі відповідності заяви вказаним вище вимогам вона підлягає розгляду та вирішенню в порядку письмового провадження або в судовому засіданні на розсуд суду протягом десяти днів із дня її отримання. Неприбуття в судове засідання осіб, які були належним чином повідомлені, не перешкоджає розгляду такої заяви.

У разі невідповідності заяви вказаним вище вимогам вона ухвалою суду, постановленою в порядку письмового провадження, повертається заявнику. Така ухвала суду може бути оскаржена.

За відсутності обставин протиправності відповідних рішень, дій чи бездіяльності суб’єкта владних повноважень — відповідача та порушення ним прав, свобод, інтересів особи-позивача суд залишає заяву без задоволення. У разі наявності підстав для задоволення заяви суд ухвалює одну з постанов, що передбачені ч.2 ст.162 цього кодексу.

Аналіз положень ст.267 КАС та ст.2 цього кодексу свідчить, що позов, який направлений на контроль за виконанням судових рішень, виключає одночасний розгляд спору про оскарження дій суб’єкта владних повноважень з інших підстав, що не пов’язані з належним виконанням судового рішення.

ВАС зазначив, що позивач обґрунтовував заяву протиправними діями відповідача з невиконання рішення суду апеляційної інстанції від 19.02.2014 та направляє вимоги на досягнення результатів, передбачених ст.267 КАС.

Також ВАС вказав, що суд першої інстанції розглянув заяву позивача в порядку позовного провадження як новий позов, тоді як судовий контроль за виконанням судових рішень в адміністративних справах повинен розглядатися в порядку ст.267 КАС із додержанням певної процедури та порядку.

Суд апеляційної інстанції помилково закрив провадження у справі, виходячи з того, що заява не відповідає вимогам абз.2 ч.9 ст.267 КАС, оскільки у разі невідповідності заяви вказаним вище вимогам остання ухвалою суду, постановленого в порядку письмового провадження, повертається заявнику.

Крім того, такі мотиви не є підставою для закриття провадження у справі відповідно до п.1 ч.1 ст.157 КАС (ухвала ВАС від 8.10.2015, 52262149).

Іншим прикладом може слугувати ухвала ВАС від 19.01.2016 №К/800/48908/15.

Вимога про стягнення компенсації втрати частини грошових доходів у зв’язку з порушенням термінів виплати матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань є самостійною позовною вимогою. Така вимога не пов’язана з виконанням судового рішення про стягнення такої допомоги

У серпні 2015 року гр. Н. звернулася з позовом до виконавчого комітету Автозаводської районної ради м.Кременчука, в якому просила стягнути з відповідача на її користь компенсацію втрати частини грошових доходів у зв’язку з порушенням термінів виплати матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань за 2009 рік за період із січня 2010 року до червня 2015 року в сумі 1420 грн. 74 коп.

Автозаводський районний суд м.Кременчука Полтавської області постановою від 25.08.2015 в задоволенні позову відмовив.

Харківський апеляційний адміністративний суд ухвалою від 12.10.2015 постанову суду першої інстанції скасував, а провадження у справі закрив на підставі п.1 ч.1 ст.157 КАС.

Скасовуючи рішення суду першої інстанції та закриваючи провадження у справі, суд апеляційної інстанції виходив із того, що вимоги, заявлені в адміністративному позові, не підлягають розгляду в порядку позовного провадження, натомість повинні розглядатися за правилами ч.9 ст.267 КАС.

Відповідно до абз.1 ч.9 ст.267 КАС особа-позивач, на користь якої ухвалено постанову суду, має право подати до суду першої інстанції заяву про визнання протиправними рішень, дій чи бездіяльності, вчинених суб’єктом владних повноважень — відповідачем на виконання такої постанови суду, або порушення прав позивача, підтверджених такою постановою суду.

Суд апеляційної інстанції встановив, що постановою від 24.12.2014 Харківський апеляційний адміністративний суд зобов’язав виконавчий комітет нарахувати та виплатити позивачці матеріальну допомогу для вирішення соціально-побутових питань за 2009 рік в розмірі середньомісячної заробітної плати, що становить 1404,45 грн., однак вищевказане рішення виконано лише в частині нарахування спірних коштів.

Урахувавши ці обставини, а також проаналізувавши зміст позовної заяви, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про те, що її вимоги підлягають розгляду за правилами ч.9 ст.267 КАС.

Разом з тим ВАС зазначив, що вказаною процесуальною нормою врегульовано порядок розгляду заяви щодо оскарження дій чи бездіяльності, вчинених суб’єктом владних повноважень — відповідачем на виконання постанови суду, прийнятої на користь особи-позивача, або про порушення прав позивача, підтверджених такою постановою суду.

У цьому разі позивачка просила стягнути з відповідача на її користь компенсацію втрати частини грошових доходів у зв’язку з порушенням термінів виплати матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань, яка не була виплачена їй у 2009 році, за період із січня по червень 2015 року в сумі 1420 грн. 74 коп.

Стосовно цього ВАС дійшов висновку, що звернені до суду першої інстанції вимоги позовної заяви не свідчать про намір гр. Н. оскаржити дії чи бездіяльність, учинену виконавчим комітетом на виконання вказаної постанови суду, або порушення її прав, підтверджених цим судовим рішенням.

Більше того, вимоги цього адміністративного позову є самостійними та не пов’язані з предметом спору, вирішеного по суті постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 24.12.2014, оскільки в цьому разі позивач просить про стягнення з виконавчого комітету грошової компенсації, на яку вона має право внаслідок невиплати їй відповідачем частини заробітної плати (матеріальної допомоги за 2009 рік) і не просить стягнути на її користь таку матеріальну допомогу.

Таким чином, ВАС дійшов висновку, що вказаний спір належить вирішувати за правилами, встановленими КАС для розгляду позовних заяв, а не в порядку судового контролю за виконанням судових рішень в адміністративних справах, визначеному ч.9 ст.267 цього кодексу (ухвала ВАС від 19.01.2016, 55156584).

Ще одним прикладом є ухвала ВАС від 6.07.2016 №К/800/12615/16.

Суб’єкт владних повноважень не може бути зобов’язаний виконувати судове рішення шляхом ухвалення судом іншого рішення, оскільки примусове виконання постанови суду здійснюється в порядку, передбаченому законом «Про виконавче провадження», в межах виконавчого провадження з виконання виконавчого листа

У грудні 2015 року гр. Т. звернувся до суду з позовною заявою до головного управління Пенсійного фонду в м.Києві про визнання дій щодо розрахунку пенсії протиправними, стягнення недонарахованої суми до пенсії та моральної шкоди.

На обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що постановою Святошинського районного суду м.Києва від 3.10.2011 йому було відмовлено в задоволенні позову до ГУ ПФУ в м.Києві про перерахунок пенсії.

Київський апеляційний адміністративний суд постановою від 18.04.2013 скасував указане рішення суду першої інстанції та ухвалив нову постанову, якою позов гр. Т. задовольнив частково:

— визнав протиправними дії ГУ ПФУ в м.Києві щодо нездійснення гр. Т. перерахунку пенсії у зв’язку з підвищенням розміру посадового окладу відповідно до наказу Міністерства оборони «Про затвердження схем розмірів посадових окладів військовослужбовців військових навчальних закладів (військових навчальних підрозділів вищих навчальних закладів України) і наукових установ Збройних Сил України» від 28.07.2008 №377;
— зобов’язав ГУ ПФУ в м.Києві здійснити гр. Т. перерахунок пенсії у зв’язку з підвищенням розміру посадового окладу з 1.09.2008;
— в іншій частині позову відмовив.

Це рішення набуло законної сили і звернуте до примусового виконання.

Постановою державного виконавця відділу примусового виконання рішень управління ДВС ГУЮ у м.Києві від 27.02.2014 виконавче провадження ВП №40154723, що заведене на виконання вказаної постанови апеляційного суду, визнано закінченим з підстав реального виконання боржником.

Однак позивач, не погоджуючись із проведеним перерахунком розміру його пенсії, звернувся до суду з позовною заявою, за якою фактично просив визнати неправомірними дії ГУ ПФУ в м.Києві на виконання постанови КААС від 18.04.2013 про зобов’язання здійснити перерахунок пенсії, а також просив стягнути з ГУ ПФУ в м.Києві на його користь різницю в пенсії, що виявиться внаслідок належного виконання постанови суду, в сумі 47230,78 грн., а також 5000 грн. на відшкодування моральної шкоди, заподіяної внаслідок неправомірних дій відповідача.

Святошинський районний суд м.Києва постановою від 11.02.2016 заяву гр. Т. задовольнив частково.

Визнав неправомірними дії ГУ ПФУ в м.Києві щодо виконання постанови КААС від 18.04.2013, прийнятої в адміністративній справі за позовом гр. Т. до ГУ ПФУ в м.Києві про перерахунок пенсії (справа №2а-3969/11).

Зобов’язав ГУ ПФУ в м.Києві виконати постанову КААС від 18.04.2013, прийняту в адміністративній справі за позовом гр. Т. до ГУ ПФУ в м.Києві про перерахунок пенсії (справа №2а-3969/11), у точній відповідності з приписами постанови, в порядку та строки, що визначені стст.43, 51, 63 закону «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених із військової служби, та деяких інших осіб» та Порядком проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до закону «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених із військової служби, та деяких інших осіб», затвердженим постановою Кабінету Міністрів від 13.02.2008 №45.

У задоволенні решти вимог заяви відмовив.

Київський апеляційний адміністративний суд постановою від 21.04.2016 постанову Святошинського районного суду м.Києва від 11.02.2016 скасував та прийняв нову постанову, якою у задоволенні адміністративного позову гр. Т. відмовив.

Згідно з ч.3 ст.2 КАС у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб’єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:

— на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами;
— з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;
— обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено);
— добросовісно;
— розсудливо;
— з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації;
— пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);
— з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;
— своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Частиною 2 ст.19 Конституції передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами.

У цій справі суди попередніх інстанцій встановили таке.

Святошинський районний суд м.Києва постановою від 3.10.2011 у справі №2а-3969/11 відмовив у задоволенні адміністративного позову гр. Т. до ГУ ПФУ в м.Києві про перерахунок пенсії.

Київський апеляційний адміністративний суд постановою від 18.04.2013, що набрала законної сили, скасував наведене рішення суду першої інстанції та ухвалив нову постанову, якою позов гр. Т. задовольнив частково.

Постановою старшого державного виконавця відділу примусового виконання рішень управління ДВС ГУЮ в м.Києві від 27.02.2014 виконавче провадження ВП №40154723, що відкрито на виконання вказаної постанови апеляційного суду, визнано закінченим на підставі реального виконання боржником, оскільки гр. Т. проведено перерахунок пенсії в індивідуальному порядку, починаючи з 1.09.2008, з урахуванням посадового окладу в розмірі 1460,00 грн.

Після проведеного перерахунку на виконання рішення суду розмір пенсії зменшується відповідно до раніше встановленого розміру, а тому виплата пенсії здійснюється в раніше встановленому розмірі.

Не погоджуючись із діями відповідача щодо розрахунку пенсії на виконання постанови Київського апеляційного адміністративного суду від 18.04.2013 в справі №2а-3969/11 та вважаючи їх протиправними, позивач звернувся до суду з адміністративним позовом.

Звернення гр. Т. судом розцінене і розглянуте як заява позивача в порядку контролю за виконанням судового рішення, що ухвалене на його користь, на підставі ч.9 ст.267 КАС.

Суд апеляційної інстанції, скасовуючи рішення суду першої інстанції, виходив із такого.

Закон «Про виконавче провадження» визначає умови і порядок виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб), що відповідно до закону підлягають примусовому виконанню у разі невиконання їх у добровільному порядку.

Відповідно до ст.1 закону «Про виконавче провадження» виконавче провадження як завершальна стадія судового провадження та примусове виконання рішень інших органів (посадових осіб) — це сукупність дій органів і посадових осіб, визначених у цьому законі, що спрямовані на примусове виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб), які провадяться на підставах, у межах повноважень та у спосіб, визначених цим законом, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього закону та інших законів, а також рішеннями, що відповідно до цього закону підлягають примусовому виконанню.

Згідно з ч.9 ст.267 КАС особа-позивач, на користь якої ухвалено постанову суду, має право подати до суду першої інстанції заяву про визнання протиправними рішень, дій чи бездіяльності, вчинених суб’єктом владних повноважень — відповідачем на виконання такої постанови суду або порушення прав позивача, підтверджених такою постановою суду.

У такій заяві зазначаються:

1) найменування адміністративного суду, до якого подається заява;
2) ім’я (найменування) позивача, поштова адреса, а також номер засобу зв’язку, адреса електронної пошти, якщо вони відомі;
3) ім’я (найменування) відповідача, посада і місце служби посадової чи службової особи, поштова адреса, а також номер засобу зв’язку, адреса електронної пошти, якщо вони відомі;
4) ім’я (найменування) третіх осіб, які брали участь у розгляді справи, поштова адреса, номер засобу зв’язку, адреса електронної пошти, якщо вони відомі;
5) номер адміністративної справи;
6) відомості про набрання постановою законної сили та про наявність відкритого касаційного провадження;
7) інформація про день отримання виконавчого листа та пред’явлення його до виконання;
8) інформація про хід виконавчого провадження;
9) документ про сплату судового збору, крім випадків, коли його не належить сплачувати за подання відповідної заяви;
10) перелік документів та інших матеріалів, що додаються.

На підтвердження обставин, якими обґрунтовуються вимоги, позивач зазначає докази, про які йому відомо і які можуть бути використані судом.

До заяви додаються докази її надсилання рекомендованим поштовим відправленням із повідомленням про вручення відповідачам і третім особам не раніше семи робочих днів до дня подання заяви до суду.

Заява підписується позивачем або його представником із зазначенням дня її підписання. У разі якщо заява подається представником, у ній зазначаються ім’я представника, його поштова адреса, а також номер засобу зв’язку, адреса електронної пошти, якщо вони відомі. Одночасно із заявою подається довіреність чи інший документ, що підтверджує повноваження представника.

Таку заяву може бути подано протягом 10 днів із дня, коли позивач дізнався або повинен був дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів, але не пізніше дня завершення строку пред’явлення до виконання виконавчого листа, виданого за відповідною постановою суду.

У разі відповідності заяви вказаним вимогам вона підлягає розгляду та вирішенню в порядку письмового провадження або в судовому засіданні на розсуд суду протягом 10 днів із дня її отримання. Неприбуття в судове засідання осіб, які були належним чином повідомлені, не перешкоджає розгляду такої заяви.

У разі невідповідності заяви вказаним вимогам вона ухвалою суду, постановленою в порядку письмового провадження, повертається заявнику. Така ухвала може бути оскаржена.

Суд апеляційної інстанції встановив, що позивачем подано саме адміністративний позов до ГУ ПФУ в м.Києві про визнання дій щодо розрахунку пенсії протиправними, стягнення недорахованої суми до пенсії та моральної шкоди в загальному порядку, а не в порядку, передбаченому ч.9 ст.267 КАС.

А тому суд апеляційної інстанції дійшов правильного висновку, що судом першої інстанції помилково розглянуто адміністративний позов відповідно до вимог ч.9 ст.267 КАС, оскільки такий позов не відповідає вимогам до заяви відповідно до ч.9 ст.267 КАС, крім того, як зазначив сам позивач, така заява ним не подавалася.

Згідно з ч.1 ст.255 КАС, постанова або ухвала суду, яка набрала законної сили, є обов’язковою для осіб, які беруть участь у справі, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України.

Отже, набрання постановою суду законної сили породжує такі правові наслідки: вирішується спір між сторонами, постанова суду стає загальнообов’язковою, є незмінною та остаточною та може бути виконана примусово.

З матеріалів справи ВАС установив, що гр. Т. проведено перерахунок пенсії починаючи з 1.09.2008, з урахуванням посадового окладу в розмірі 1460,00 грн. згідно з наказом Міністерства оборони «Про затвердження схем розмірів посадових окладів військовослужбовців військових навчальних закладів (військових навчальних підрозділів вищих навчальних закладів України) і наукових установ Збройних Сил України» від 28.07.2008 №377.

Після проведеного перерахунку на виконання рішення суду розмір пенсії зменшився відповідно до раніше встановленого розміру, а тому виплата пенсії здійснюється в раніше встановленому розмірі.

Проаналізувавши наведені законодавчі норми, ВАС підтримав висновок суду апеляційної інстанції про те, що суб’єкт владних повноважень не може бути зобов’язаний виконувати судове рішення шляхом ухвалення судом іншого рішення, оскільки примусове виконання постанови суду здійснюється в порядку, передбаченому законом «Про виконавче провадження», в межах виконавчого провадження з виконання виконавчого листа.

З наведеного вбачається, що обраний позивачем спосіб захисту не усуває юридичного конфлікту та не відповідає об’єкту порушеного права, тому в такий спосіб неможливо захистити чи відновити право у разі визнання його судом порушеним, при розгляді позовної вимоги щодо виконання окремого судового рішення в іншій справі, суд не має права зобов’язувати виконувати рішення суду шляхом ухвалення нового судового рішення, оскільки порушуються процесуальні норми КАС, зокрема те, що виконавче провадження являє собою завершальну стадію судового провадження, а тому позовні вимоги задоволенню не підлягають (ухвала ВАС від 6.07.2016, 58897456).

Відповідно до ч.11 ст.267 КАС окремі ухвали, а також ухвали щодо накладення штрафу, постановлені відповідно до цієї статті, можуть бути оскаржені лише в апеляційному порядку.

У судовій практиці виникає питання про визначення порядку оскарження ухвал про відмову в задоволенні клопотання про накладення штрафу.

Як приклад вирішення цього питання наводимо ухвалу ВАС від 15.06.2016 №К/800/38854/14.

Ухвала про відмову в задоволенні клопотання про накладення штрафу може бути оскаржена в апеляційному порядку, оскільки нею вирішується питання щодо накладення штрафу

Автозаводський районний суд м.Кременчука Полтавської області постановою від 9.04.2014 у справі №524/561/14-а позов гр. М. до Виконавчого комітету Автозаводської районної ради м.Кременчука Полтавської області про зобов’язання вчинити певні дії задовольнив частково. Зобов’язав Виконавчий комітет Автозаводської районної ради м.Кременчука Полтавської області нарахувати та виплатити гр. М. середній заробіток за час затримки розрахунку при звільненні за період із 31.07.2013 до 26.02.2014. В іншій частині позову відмовив. Зобов’язав Виконавчий комітет Автозаводської районної ради м.Кременчука Полтавської області подати до суду звіт про виконання судового рішення в місячний строк із дня набрання рішенням суду законної сили.

23.05.2014 гр. М. звернувся до суду першої інстанції з клопотанням, в якому просив накласти на керівника Виконавчого комітету Автозаводської районної ради м.Кременчука Полтавської області штраф, передбачений ч.2 ст.267 КАС, за неподання звіту про виконання постанови Автозаводського районного суду м.Кременчука Полтавської області від 9.04.2014 у справі №524/561/14-а.

Автозаводський районний суд м.Кременчука Полтавської області ухвалою від 12.06.2014 відмовив у задоволенні клопотання гр. М. про накладення штрафу за неподання звіту про виконання постанови Автозаводського районного суду м.Кременчука Полтавської області від 9.04.2014 у справі №524/561/14-а. Встановив новий строк для подання звіту про виконання зазначеної постанови терміном один місяць із дня набрання ухвалою законної сили.

Харківський апеляційний адміністративний суд ухвалою від 4.07.2014 у відкритті провадження за скаргою гр. М. на ухвалу Автозаводського районного суду м.Кременчука Полтавської області від 12.06.2014 відмовив.

Суддя суду апеляційної інстанції, відмовляючи у відкритті провадження за скаргою гр. М. на ухвалу Автозаводського районного суду м.Кременчука Полтавської області від 12.06.2014, виходив із того, що апеляційне оскарження ухвали про відмову в задоволенні клопотання про накладення штрафу за неподання звіту про виконання судового рішення КАС не передбачено, а тому підстав для відкриття провадження щодо оскарження зазначеної ухвали не вбачається.

ВАС не погодився із цим висновком з огляду на таке.

Згідно з приписами ч.11 ст.267 КАС окремі ухвали, а також ухвали щодо накладення штрафу, постановлені відповідно до цієї статті, можуть бути оскаржені лише в апеляційному порядку.

Зміст зазначеної норми вказує на те, що право на оскарження в апеляційному порядку ухвал, постановлених відповідно до цієї статті, стосується будь-яких рішень щодо накладення штрафу, в тому числі й відмови в накладенні штрафу, та окремих ухвал.

Таким чином, ухвала про відмову в задоволенні клопотання про накладення штрафу може бути оскаржена в апеляційному порядку, оскільки нею вирішується питання щодо накладення штрафу (ухвала ВАС від 15.06.2016, 58405297).

Отже, як засвідчує судова практика, більшість проблем, які виникають у правозастосуванні процесуальних норм права у взаємозв’язку з положеннями інших нормативно-правових актів, пов’язані з неоднаковим тлумаченням судами цих норм. З наведених мотивів та для формування єдиної судової практики ВАС на прикладах судових рішень запропонував розв’язання проблем, які виникали у практичній діяльності адміністративних судів.