Уряд зобов’язав усі державні та комунальні підприємства, установи і організації до 01.11.2014 закрити рахунки в комерційних банках та перейти на обслуговування виключно в держбанки.
Про це йде мова в урядовому дорученні №10874/1/1-14, яке експерти Асоціації «Український Кредитно-Банківський Союз» назвали таким, що порушує конституційні норми і законодавство про захист економічної конкуренції.
Як пояснили ”ЗіБ” в УКБС, дане рішення Уряду спричинило значний відтік клієнтів з комерційних банків, в яких бюджетники змушені достроково закривати зарплатні проекти. Ті, в свою чергу, подають скарги до Антимонопольного комітету. Адже отримали статус уповноважених банків з виплати зарплати працівникам бюджетних установ за результатами відкритого конкурсу, проведеного Міністерством фінансів (згідно з Постановою КМУ № 318 від 22.04.2005 та наказом Мінфіну № 1086 від 24.09.2010).
Експерти УКБС наголошують, що Конституція України гарантує рівність усіх суб’єктів права власності перед законом, та захист державою конкуренції у підприємницькій діяльності. ЗУ «Про захист економічної конкуренції» забороняє вчинення органами влади антиконкурентних дій і передбачає відповідальність за примус суб'єктів господарювання до пріоритетного укладення договорів, першочергового придбання товарів у певних продавців, надання окремим суб'єктам або групам суб’єктам пільг чи інших переваг, які ставлять їх у привілейоване становище стосовно конкурентів, що призводить до недопущення, усунення, обмеження чи спотворення конкуренції.
Фахівці зауважують, що клієнти повинні мати право самостійно обирати обслуговуючий банк відповідно до власних потреб в фінансових послугах. На їх думку, вагомою підставою для припинення виконання функцій уповноваженого банку може вважатись неплатоспроможність обслуговуючого банку чи завищення тарифів.
УКБС зазначає, що це не перша спроба Уряду обмежити участь комерційних банків в обслуговуванні держпідприємств. Так, у грудні 2013 р. Мінфін оприлюднив проект змін до Порядку конкурсного відбору банків для виплати зарплати бюджетникам, за яким до участі у конкурсі мали допускатися лише банки, що належать державі не менш ніж на 75% та зі статутним капіталом не менше 10 млрд. грн. Фактично це була спроба створення монополії держбанків, адже в Україні лише три банки державної форми власності відповідали цим вимогам. За сприяння АМКУ банківському співтовариству вдалося не допустити прийняття дискримінаційної ініціативи Мінфіну.
Крім того, Верховна Рада грубо порушила конкурентне законодавство при прийнятті ЗУ «Про вищу освіту», який у ІІ читанні було доповнено нормою про розміщення коштів державних і комунальних вищих навчальних закладів на рахунках лише держбанків. При цьому, на невідповідність цієї норми Конституції зазначало й Головне юруправління ВРУ. В свою чергу, АМКУ зауважив, що початкова редакція цього Закону, яка вносилась для розгляду на засіданні Уряду 05.11.2012, не містила обмежень кола банків, у яких можуть бути відкриті рахунки вказаних ВНЗ, лише держбанками.
В УКБС зауважують, що виходячи з такої політики Уряду і Парламенту, до держбанків мають бути переведені не лише зарплатні проекти і рахунки бюджетників, але й кредити, видані комерційними банками таким клієнтам.
Матеріали за темою
НБУ вніс низку пом’якшень валютних обмежень
06.05.2024
Нацбанк знизив облікову ставку до 13,5%
25.04.2024
Відсьогодні Нацбанк пом’якшує низку обмежень
29.12.2023
Банки заробили удвічі більше у 2023 році
07.12.2023
НБУ встановив облікову ставку на рівні 16%
27.10.2023
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!