
.
Державна підтримка сільськогосподарських товаровиробників не повною мірою відповідала принципам доступності та відкритості, зокрема через технічні збої Державного аграрного реєстру та обмеженість інформації про фактичні обсяги виплат такої підтримки.
Про це інформує «Закон і Бізнес» з посиланням на Рахункову палату.
Про це йдеться у висновках Рахункової палати за результатами аудиту відповідності державної підтримки сільськогосподарських товаровиробників вимогам доступності та прозорості.
Зазначені суми розподілялися в межах двох бюджетних програм: щодо підтримки фермерських господарств та інших виробників сільськогосподарської продукції (Порядок №918) та щодо субсидій товаровиробникам, які працюють у зонах бойових дій (Порядок №886).
Сільськогосподарські товаровиробники відповідно до Порядку № 918 мають можливість подавати заявки на державну підтримку через особистий електронний кабінет у системі ДАР. У цій системі зареєстровано понад 207 тис. потенційних отримувачів. Отримати підтримку можуть виробники, що мають у власності та/або користуванні від 1 до 120 га земель сільськогосподарського призначення, від 3 до 100 голів великої рогатої худоби (корів) чи від 5 до 500 голів маточного поголів’я кіз та/або овець, ідентифікованих та зареєстрованих відповідно до законодавства. Такі виробники повинні бути громадянами України та не мати заборгованості перед державним бюджетом. Також у 2025 році право на отримання підтримки мали отримувачі, які не отримували бюджетні кошти у 2024 році.
Водночас аудит засвідчив, що процес отримання цієї підтримки аграріями не у повній мірі відповідає принципам доступності. Адже фактично подати заявку на отримання допомоги змогло лише близько третини аграріїв від потенційної кількості. Основною причиною неповного охоплення суб’єктів підтримкою є обмеженість бюджетних ресурсів. Також прийому заявок завадили численні технічні збої у роботі ДАР, зокрема, проблеми з авторизацією користувачів у ньому через державні сервіси.
Лише частково забезпечена і прозорість реалізації програм. У зазначений період аграріям виплатили понад 5,2 млрд грн субсидій і дотацій. Однак у публічному доступі наявні дані лише про 29% фактично наданої державної підтримки.
Аудит встановив, що Порядок №918 не забороняв подавати заявки на підтримку господарствам і фізичним особам, які фактично є пов’язаними між собою особами (в розумінні визначень Податкового кодексу України) і їхні сумарні виробничі потужності за обсягами не відповідали б встановленим критеріям. У ДАР відсутній механізм автоматичної перевірки пов’язаності заявників.
Здійснений аудиторами порівняльний аналіз Порядку №886 та Порядку №918 показав, що перший не містив обмежень щодо розміру земель чи громадянства отримувачів, а другий встановив ліміт площ і вимогу щодо українського громадянства засновників компаній.
Ця неузгодженість призвела до отримання значної частини підтримки великими агрохолдингами. До прикладу, у 2024 році 49 отримувачів, які належать до 31 корпоративної групи, отримали понад чверть мільярда гривень - 16% усіх видатків за програмою.
Також 67 млн грн державної підтримки були надані підприємствам, що мають іноземних бенефіціарів, а понад 36 млн грн - суб’єктам, які мали податкову заборгованість.