
Як користувач соціальних мереж, ви швидше за все не раз стикалися з rage bait — «приманкою, що викликає лють».
Чи відчуваєте, ви що злитесь дедалі сильніше, коли гортаєте соцмережі? Тоді, швидше за все, ви зіткнулися з rage bait — поняттям, яке Оксфордський словник англійської мови визнав словом року.
Rage bait, або, якщо дослівно перекласти, «приманка, що викликає лють», — має на увазі маніпулятивні тактики, покликані підвищувати активність користувачів в Інтернеті. За даними видавця словника, його вживання за останні 12 місяців зросло втричі, пише «Закон і Бізнес».
За визначенням видавця Оксфордського словника, Oxford University Press, це інтернет-контент, спеціально створений для того, щоб викликати гнів чи обурення, дратівливий, провокаційний чи образливий.
Такий контент зазвичай публікується для збільшення трафіку сайтів або облікових записів у соціальних мережах. І хоча механізм його роботи схожий на клікбейт — заголовки, що кричать, які змушують нас перейти за посиланням на статтю або відео, завдання rage bait полягає в тому, щоб викликати у користувачів конкретну емоцію агресії та незгоди.
Обираючи слово року, Оксфордський словник англійської мови спробував відобразити настрої та теми, які визначали дискусії у 2025 році.
Окрім rage bait, серед претендентів на перше місце були такі поняття як аура фармінг та біохакінг.
Аура фармінг (aura farming) — це культивація вражаючого, привабливого чи харизматичного публічного образу. Для цього людина повинна поводитися впевнено чи загадково, але так щоб це не було надто очевидним.
Біохакінг (biohack) — це прагнення підвищити фізичну чи розумову ефективність, зміцнити здоров'я та продовжити життя, змінюючи харчування, режим тренувань, спосіб життя або використовуючи додаткові засоби. Наприклад, ліки, добавки чи технології.
Усі три поняття було винесено на громадське голосування, участь в якому взяли понад 30 тис. осіб, а його підсумки допомогли експертам ухвалити остаточне рішення.
«Якщо раніше Інтернет прагнув оволодіти увагою, використовуючи нашу цікавість заради кліків, то тепер ми спостерігаємо різкий перехід до впливу на наші емоції та реакції, — вважає президент Oxford Languages Каспер Гратволь. — Це здається природним розвитком розмови про те, що означає бути людиною у світі технологій — і про крайнощі онлайн-культури».
Минулого року Оксфордський словник вибрав словом року вираз «гниття мозку» («brain rot»), який також був пов’язаний із соціальними мережами та означав погіршення психологічного стану та когнітивних здібностей людини через постійне споживання непотрібної інформації.