
Заповнення прогалин: аналіз проєкту №14207 щодо діяльності Бюро економічної безпеки
Пропоновані зміни дозволить БЕБ ефективніше протидіяти правопорушенням, що посягають на економіку держави.
Наразі у Верховній Раді зареєстровано законопроект, метою якого є комплексне врегулювання діяльності БЕБ, усунення технічних неузгодженостей у законодавстві, що виникли після створення бюро, та остаточна заміна згадок про ліквідовану податкову міліцію на актуальний орган.
Розширення слідчих можливостей: доступ до висновків спеціалістів
Однією з важливих процесуальних змін, передбачених проектом «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення правового регулювання діяльності Бюро економічної безпеки України» (№14207) є коригування закону «Про судову експертизу».
Наразі Бюро економічної безпеки здійснює досудове розслідування низки кримінальних проступків (зокрема, за стст.192, 2091, 232, 358 КК). Однак у чинній редакції ст.71 профільного закону БЕБ відсутнє в переліку органів, які мають право звертатися із запитом про отримання висновку спеціаліста при з’ясуванні обставин вчинення кримінального проступку.
Законопроєкт пропонує замінити застаріле формулювання «органу, що здійснює контроль за додержанням податкового законодавства» на «Бюро економічної безпеки України». Це надасть детективам БЕБ легітимні підстави залучати спеціалістів на етапі дізнання, що підвищить ефективність розслідувань.
Доступ до таємниці страхування
Суттєві зміни пропонуються до закону «Про страхування». Чинна редакція закону, прийнята у 2021 році, не передбачає права БЕБ отримувати інформацію, що становить таємницю страхування, хоча попередня редакція (1996 року) надавала відповідні повноваження правоохоронним органам у сфері економіки.
Передбачається внесення змін до ст.113 закону, а саме:
БЕБ включається до переліку органів, на письмову вимогу яких страховики зобов’язані розкривати таємну інформацію;
це право реалізується у разі початку кримінального провадження стосовно фізичної або юридичної особи з обов’язковим посиланням на таке провадження.
Це дозволить БЕБ ефективніше протидіяти правопорушенням, що посягають на економіку держави, зокрема у сфері страхування.
Взаємодія з військовими адміністраціями
Враховуючи дію правового режиму воєнного стану, проєкт закріплює обов’язок військових та військово-цивільних адміністрацій сприяти діяльності БЕБ.
Зміни вносяться до двох законів:
«Про військово-цивільні адміністрації»: БЕБ додається до переліку органів (разом із СБУ, Нацполіцією, НАБУ), яким сприяють військово-цивільні адміністрації населених пунктів.
«Про правовий режим воєнного стану»: аналогічні зміни вносяться до ст.15, зобов’язуючи військові адміністрації сприяти діяльності БЕБ на відповідній території.
Це забезпечить належну взаємодію органів місцевого самоврядування (або органів, що їх заміщують) з детективами БЕБ під час війни.
Парламентський контроль та остаточна ліквідація «податкової міліції»
Проєкт усуває юридичні прогалини у законі «Про тимчасові слідчі комісії і тимчасові спеціальні комісії Верховної Ради України».
Так, у ст.12 цього закону дотепер міститься згадка про можливість залучення до розслідувань працівників «податкової міліції». Оскільки цей орган ліквідовано, пропонується замінити ці слова на «Бюро економічної безпеки України».
Це дозволить Верховній Раді легітимно залучати працівників БЕБ до роботи в тимчасових слідчих комісіях за згодою їх керівників, забезпечуючи ефективну функцію парламентського контролю.
«Технічний», але вкрай необхідний
Підсумовуючи, варто відзначити головну мету законопроєкту — «гігієна законодавства». По суті, цей документ є «технічним», але вкрай необхідним для нормальної роботи Бюро.
Видаляються із законів застарілі згадки про «податкову міліцію» та органи контролю за додержанням податкового законодавства, замінюючи їх на Бюро економічної безпеки, БЕБ включається до переліку органів, які мають право запитувати висновок спеціаліста під час з'ясування обставин кримінальних проступків, що важливо для ефективного розслідування економічних злочинів невеликої тяжкості підслідних БЕБ, виправляється прогалина у новому законі «Про страхування», який «забув» надати БЕБ право доступу до таємниці страхування, яке мала податкова міліція. Також законодавчо закріплюється обов'язок військових адміністрацій та військово-цивільних адміністрацій сприяти діяльності БЕБ, що забезпечить легітимну взаємодію детективів із місцевою владою на прифронтових територіях та в зонах дії правового режиму воєнного стану.