Закон і Бізнес


За серйозні порушення правил водіїв позбавлять прав на всій території ЄС


Зниження мінімального віку для водіїв автобусів та вантажних автомобілів спричинило в низки депутатів стурбованість серйозним ризиком для безпеки дорожнього руху.

22.10.2025 17:27
359

Європарламент схвалив дві великі реформи правил керування ЄС. Так, водії, позбавлені прав за нетверезе керування автомобілем, не зможуть сісти за кермо на всій території ЄС. А друга вводить цифрові права та оновлені стандарти.


Так, новий закон передбачає, що «позбавлення прав водія» набирає чинності на всій території ЄС, навіть якщо права були видані в іншому місці, пише «Закон і Бізнес».

Позбавлення прав застосовується до серйозних порушень правил безпеки дорожнього руху, включаючи водіння в нетверезому стані, перевищення швидкості, водіння під впливом наркотиків, а також порушення, що спричинили смерть або серйозні травми.

Останній пункт поширюється на використання мобільних телефонів та інших пристроїв, що відволікають під час водіння, заявив після схвалення законопроекту доповідач Маттео Річчі.

Після того, як держава-член ЄС накладе позбавлення прав, вона повинна повідомити про це країну, яка видала права, використовуючи стандартний сертифікат ЄС. Потім ця країна має протягом 15 днів відкликати права, що фактично забороняє порушнику керувати автомобілем у будь-якій точці ЄС на час заборони.

Однак є й винятки. Країна може відмовити іншій державі у позбавленні прав, якщо правопорушення не спричиняє такого покарання за її власними законами. Наприклад, порогові значення для водіння у нетверезому вигляді сильно різняться в країнах ЄС: деякі країни позбавляють водійських прав за будь-якого виявленого рівня алкоголю в крові, тоді як інші допускають обмежену кількість.

Аналогічно, порушення швидкісного режиму може призвести до призупинення дії прав у масштабах усього ЄС лише в тому випадку, якщо водій перевищив місцевий ліміт швидкості як мінімум на 50 км/год, оскільки правила в різних країнах відрізняються, а в Німеччині на деяких автобанах взагалі немає обмежень.

Другий закон запроваджує цифрові права, нові вимоги до іспитів та зниження вікових обмежень для професійних водіїв. Цифрові права, доступні через смартфон, поступово стануть основним форматом у ЄС, хоча водії, як і раніше, можуть вимагати фізичне посвідчення.

Новим водіям належить мінімум дворічний випробувальний термін, а також посилення покарань за керування у нетверезому вигляді, непристебнуті ремені безпеки або невикористання пристроїв для безпеки дітей.

17-річним буде дозволено отримати права, але до 18 років їх має супроводжувати досвідчений водій.

Щоб вирішити проблему хронічного браку професійних водіїв у Європі, законодавство знижує мінімальний вік для отримання прав на керування вантажівками до 18 років, а для автобусів — до 21 року.

Згідно з новими правилами, водійські права будуть дійсними на всій території ЄС протягом 15 років для легкових автомобілів та мотоциклів та 5 років для вантажівок та автобусів. Держави-члени можуть скоротити термін дії водійських прав у віці 65 років і більше.

Законодавчий пакет, уже схвалений урядами країн ЄС, увійде до національного законодавства протягом трьох років.

Закон і Бізнес