Як зазначають нардепи, «привілейованим» конкурсантам члени другої палати ВККС не задавали незручних запитань, які, зазвичай, виникають до інших.
Сам факт можливої одночасної участі у конкурсі на посаду судді членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів та Вищої ради правосуддя, а так само осіб, які мають родинні зв’язки з ними створює додаткову загрозу «кругової поруки».
Так уважають народні депутати, які зареєстрували проект «Про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення справедливості та рівності під час призначення суддів» (№13698), інформує «Закон і Бізнес».
На це їх підштовхнула ситуація, коли, як повідомляв «ЗіБ», у конкурсі до апеляційних господарських судів чільні позиції в рейтингу посіли два члени ВРП (Микола Мороз та Юлія Бокова), дружина члена ВККС (Юлія Амірова), а також участь у конкурсі численних родичів членів ВККС, ВРП та працівників цих органів.
Тому нардепи пропонують, аби ні в кого не виникало сумнівів, що хтось був «привілейованим» конкурсантом, законодавчо заборонити не тільки участь у конкурсах на суддівські посади таких осіб, а й можливість надання рекомендацій, внесення подань та видання указів про їх призначення. Останнє передбачено доповненнями розд XII «Прикінцеві та перехідні положення» закону «Про судоустрій і статус суддів».
Водночас, у ст.69 закону пропонується записати, що не може претендувати на посаду судді:
особа, яка обіймає посаду члена ВРП, члена ВККС, протягом часу перебування на відповідній посаді та протягом одного року після звільнення або припинення повноважень (це обмеження міститься у чинній редакції закону);
особа, яка на момент подачі документів для участі у доборі (конкурсі) на посаду судді та на подальших етапах обіймала або обіймає будь-яку посаду у ВРП, ВККС, крім зазначених вище;
особа, яка на момент подачі документів для участі у доборі (конкурсі) на посаду судді та на подальших етапах мала чи має родинні зв’язки, передбачені ч.8 ст.61 цього закону, із зазначеними особами.
Такі обмеження щодо осіб, які мали чи мають родинні зв’язки із членами ВРП та ВККС, діятимуть й протягом одного року після звільнення або припинення повноважень останніх.
На думку нардепів, члени ВККС та ВРП не виправдали сподівання суспільства щодо високих етичних стандартів поведінки, що «проявилось у різній складності питань та явному проявленні симпатії та компліментарній формі проведення співбесіди» з окремими конкурсантами.
Тож тепер спостерігатимемо, чи встигнуть нардепи схвалити цей закон до того, як ВРП розгляне рекомендації щодо внесення подань Президентові про призначення «привілейованих» конкурсантів. Хоча главі держави достатньо зачекати прийняття закону, підписати його, а потім — повернути такі подання без розгляду.
До речі, не менш показовою буде й позиція членів ВРП щодо розгляду таких рекомендацій ВККС. Адже свого часу вони так і не внесли подання стосовно переможця конкурсу на суддівську посаду із числа працівників ВККС саме через сумніви в доброчесному отриманні високих балів за кваліфіспит.