Нардепи переконані, що прийняття їх законопроєкту унеможливить проведення незаконних обшуків.
Ключовим аспектом при оцінці допустимості обшуку, поєднаного з проникненням в житло без ухвали слідчого судді, є перевірка наявності добровільної згоди власника або володільця на таке проникнення.
Аби забезпечити законність під час проникнення до житла та унеможливити проведення незаконних обшуків, група нардепів зареєстрували проєкт «Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України щодо посилення захисту прав людини під час проведення обшуку» (№13599), інформує «Закон і Бізнес».
Зокрема, пропонується навести чітке визначення підстав для проникнення до житла без ухвали суду (ст.233 КПК), включаючи такі правила.
Слідчий, дізнавач, прокурор має право до постановлення ухвали слідчого судді увійти до житла чи іншого володіння особи лише у невідкладних випадках, пов’язаних із врятуванням життя людей, запобіганням безпосередній загрозі їхньому здоров’ю, статевій свободі чи особистій безпеці або з безпосереднім переслідуванням осіб, які підозрюються у вчиненні злочинів, передбачених стст.115—118, 121, 127, 146, 147, 149, 152, 153, 155, 1561, 258, 2581, 259 КК, або у момент безпосереднього одержання неправомірної вигоди особами, які підозрюються у скоєнні злочинів, передбачених стст.368, 369 КК, або у разі необхідності невідкладного вилучення чи збереження речових доказів, що стосуються злочинів, передбачених зазначеними статтями, якщо існує ризик їх знищення, приховування або використання для продовження злочину.
У такому разі прокурор, слідчий, дізнавач за погодженням із прокурором зобов’язаний невідкладно, але не пізніше 48 годин після здійснення таких дій звернутися до слідчого судді із клопотанням про проведення обшуку.
Визначається судова процедура перевірки правомірності обшуку, проведеного без ухвали суду, включаючи:
обов’язкове звернення до слідчого судді з клопотанням про підтвердження законності обшуку протягом 48 годин;
розгляд такого клопотання у відкритому судовому засіданні з викликом сторін і захисника;
оцінку судом підстав невідкладності, допустимості та доцільності обшуку;
обов’язкову мотивовану ухвалу суду щодо кожного вилученого предмета.
Проєктом обумовлюється можливість оскарження рішень, дій або бездіяльності сторін, пов’язаних із обшуком без ухвали суду шляхом доповнення стст.303 та 309 КПК переліком рішень і дій, які можуть бути оскаржені під час досудового розслідування.
Крім того, уточняються вимоги до ухвали суду про дозвіл на обшук (ст.235 КПК) шляхом запровадження вимоги щодо оцінки зв’язку між вилученими предметами та предметом кримінального провадження.