Організація роботи судів Донецької області в умовах воєнного стану
Сергій Музикант, начальник територіального управління Державної судової адміністрації України в Донецькій області, суддя Донецького апеляційного суду у відставці
Набутий досвід роботи місцевих загальних судів Донецької області із впровадження дистанційного формату роботи можна вважати цілком успішним. Однак цей механізм в Україні знаходиться на етапі становлення та потребує невідкладно правового регулювання.
Відповідно до ст.26 закону «Про правовий режим воєнного стану» правосуддя на території, на якій введено воєнний стан, здійснюється лише судами. На цій території діють суди, створені відповідно до Конституції. Скорочення чи прискорення будь-яких форм судочинства забороняється.
Попри початок АТО з 2014 року та повномасштабне вторгнення у 2022 році відправлення правосуддя судами на територіях наближених до воєнних дій, а часом і воєнних дій, не припинялось.
Також пунктом три названого закону вказується, що у разі неможливості здійснювати правосуддя судами, які діють на території на якій введено воєнний стан, законами України може бути змінена територіальна підсудність судових справ, що розглядаються в цих судах, або в установленому законом порядку змінено місцезнаходження судів.
Відтак, у частині судів Донецької. Луганської, а пізніше Харківської, Херсонської, Миколаївської, Чернігівської та Сумської областей було змінено територіальному підсудності судових справ.
Разом з тим, здійснення евакуаційних заходів, забезпечення роботи судів, що наближені до території воєнних дій було одним із завдань територіальних управлінь ДСАУ.
Зокрема, забезпечити роботу судів Донецької області в умовах активних бойових дій виявилось надскладним завданням. Адже, зважаючи на обставини, пов’язані з початком повномасштабної збройної агресії рф проти України, а також враховуючи те, що робота ВРП та ВККС на той момент фактично була зупинена, Рада суддів надала певні рекомендації, яких слід дотримуватися для забезпечення схоронності майна, судових справ, іншої службової документації, збереження життя і здоров’я співробітників та відвідувачів судів, а також дотримання умов для можливості продовження здійснення правосуддя.
Так, 2 березня 2022 року РСУ опубліковано рекомендації щодо роботи судів в умовах воєнного стану, якими серед іншого передбачено:
1. Виходячи з поточної ситуації у відповідному регіоні, визначити особливості роботи суду. Зазначене рішення ухвалювати зборами суддів (за можливості, включно із використанням будь-яких засобів зв'язку дистанційно). У разі неможливості скликати і провести збори – відповідні рішення ухвалювати головою суду або особою, що виконує його обов'язки.
2. При визначенні умов роботи суду у воєнний час, керуватися реальною поточною обстановкою, що склалася в регіоні.
3. Визначити відповідальну особу, яка має забезпечити актуальний облік працівників апарату та суддів, з урахуванням визначеної форми роботи суду (дистанційної, тощо).
4. Усіх доступних працівників, по можливості, перевести на дистанційну роботу.
Визначити мінімальну кількість осіб, які повинні знаходитися у приміщенні суду упродовж робочого дня, чітко розподілити між ними обов'язки. Організувати чергування суддів та працівників апаратів судів тощо.
Враховуючи зазначені рекомендації, а також з урахуванням ст.602 КЗпП, що регулює дистанційну роботу, 7 місцевих загальних судів Донецької області у зв’язку із безпосередньою наближеністю до лінії бойових дій та регулярними обстрілами населених пунктів, в яких розташовані суди, була змушена перейти на частково дистанційну форму роботи та залишити в приміщені суду мінімальну кількість працівників.
Змішаний формати роботи був обумовлений виключно намаганням зберегти життя і здоров’я працівників та відвідувачів суду, а головне не допустити повного зупинення здійснення правосуддя в регіоні та, як наслідок, обмеження громадян у доступі до правосуддя.
Таким чином, перед територіальним управлінням постало непросте завдання здійснити в максимально стислі терміни необхідні заходи з налагодженням роботи судів, у тому числі в питаннях евакуації судових справ та техніки, пошуку відповідних приміщень, оперативного розв’язання всіх технічних питань, зокрема щодо процесу отримання електронних цифрових підписів, надання допомоги в організації віддалених робочих місць та забезпечення необхідною для дистанційної роботи обладнанням тощо. Ситуація ускладнювалась відсутністю коштів на такі потреби та постійним бюджетним недофінансуванням.
Разом з тим, організація роботи місцевих загальних судів Донецької області в частково дистанційному режимі з одного боку була не новим видом діяльності, адже судова влада мала досвід забезпечення роботи під час епідемії Covid-2019, з іншого боку - це виклик, який прийшов із повномасштабним вторгненням на територію України та активними бойовими діями на всій території держави. Втрата громадян, територій, приміщень, майна були, на жаль, не новиною для Донецької, Луганської областей, проте стали неочікуваними в 2022 році.
Територіальне управління ДСАУ в Донецькій області, яке відповідно до визначених повноважень здійснює організаційне та фінансове забезпечення діяльності місцевих судів, мало у короткий термін забезпечити виконання основних своїх завдань у складних умовах воєнного часу.
Для вирішення таких масштабних завдань знадобився весь накопичений багаторічний досвід та не ординарний підхід до вирішення проблемних питань. Одним із таких непересічних підходів щодо забезпечення судів необхідною для роботи в дистанційному режимі технікою в умовах бюджетного недофінансування, територіальним управлінням було реалізовано за допомогою налагодження тісних зв’язків з органами місцевого самоврядування, які коштом місцевих бюджетів забезпечили суддів ноутбуками, які найкраще підходять для роботи у дистанційному режимі. Також було застосовано багато інших нестандартних підходів для розв’язання організаційних питань, із залученням Збройних сил України, Служби судової охорони, Державного підприємства «Інформаційні судові системи» та місцевих органів влади, які спільними зусиллями врешті-решт були успішно реалізовані.
Як результат, місцеві загальні суди у найкоротші строки змогли успішно налагодити дистанційну роботу за допомогою технічних засобів та цифрових інструментів. Зокрема, у дистанційному режимі організовано та налагоджено проведення судових засідань, приймання заяв та клопотань, позовних заяв, звернень громадян, матеріалів про адміністративні правопорушення та обвинувальних актів, які опрацьовуються згідно із чинним законодавством України, забезпечено видача копій судових рішень та видача виконавчих документів.
При розгляді судових справ в дистанційному режимі забезпечено дотримання прав громадян, а також принципів та стандартів судового провадження, як національних, так і європейських, в тому числі в питаннях розгляду клопотань про застосування запобіжного заходу, які розглядались в найкоротші строки відповідно до вимог чинного законодавства.
При цьому, з метою недопущення зупинки роботи суду та дотримання прав громадян на доступ до правосуддя, відповідну інформацію про прийняте рішення щодо роботи суду в дистанційному режимі, було розміщено на сайтах відповідних судів разом з рекомендаціями для громадян активно використовувати можливості електронного суду.
Разом з тим, при розгляді справ судом повною мірою задовольняється право учасників судового процесу на безпосередню участь у судових засіданнях за допомогою системи відеоконференцзв’язку EasyCon. Тим самим забезпечується дотримання головних принципів окреслених ст.6 («Право на справедливий суд») Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
Ефективність роботи судів в дистанційному режимі підтверджує кількість розглянутих місцевими судами загальними судами судових справ та матеріалів: 2023 рік - 24899, 2024 рік – 19010.
В такій формі місцеві загальні суди працювали тривалий час, аж до моменту зміни територіальної підсудності судових справ.
Таким чином, як показала практика, робота суду в дистанційному режимі може повною мірою відповідати загальним засадам правосуддя, забезпечувати доступ до правосуддя учасникам судового процесу та сприяти безперебійній роботі судової системи за будь-яких умов.
Дистанційна форма роботи суду в тому числі не суперечать і загальноєвропейській практиці розгляду судових справ, у віддаленому режимі, який активно почав використовуватись європейськими судовими установами у період пандемії Covid-19. Наприклад у Німеччині дистанційна форма роботи запроваджена в тому числі для зручності, економії часу та коштів учасників судових справ, а також для прискорення строків їх розгляду. В Естонії для роботи з дому суддів та співробітників судів забезпечено ноутбуками та планшетами. А у Великій Британії судові засідання, можуть слухатись за допомогою спеціального додатка для мобільного телефону.
Таким чином можна з впевненістю стверджувати, що дистанційна форма роботи судів в розвинених країнах сьогодні набула загального використання та на практиці довела свою ефективність.
Водночас, набутий досвід роботи місцевих загальних судів Донецької області також можна вважати цілком успішним та таким що має право на життя. Однак цей механізм в Україні знаходиться на етапі становлення та потребує невідкладно правового регулювання.
Наприклад шляхом внесення відповідних змін до процесуального законодавства України. В тому числі як це передбачено проєктом «Про внесення змін до Кодексу адміністративного судочинства України, Цивільного процесуального кодексу України, Господарського процесуального кодексу України та інших законодавчих актів щодо здійснення судочинства під час дії воєнного чи надзвичайного стану та врегулювання спорів за участі судді» (№ 8358).
Ним, серед іншого, пропонується запровадження дієвих механізмів здійснення судочинства в умовах воєнного чи надзвичайного часу, зокрема, шляхом запровадження можливості виконувати повноваження секретаря судового засідання дистанційно, а також передбачено можливість для судді дистанційного доступу до автоматизованої системи документообігу суду з використанням власного кваліфікованого електронного підпису.
Водночас, вочевидь, одним законопроєктом неможливо розв’язати всі спірні проблеми щодо врегулювання такого багатоаспектного питання, як дистанційна робота суду. І для успішної розробки та наступного впровадження законодавчих змін в цій сфері необхідно уважно вивчити набутий місцевими загальними судами Донецької області досвід та залучати до розробки законодавчих актів осіб, які на практиці успішно організували та впровадили дистанційну форму роботи судів в Україні.