Наразі реєстр НАЗК містить понад 54 тис. записів про осіб, які вчинили корупційне або пов’язане з корупцією правопорушення.
Особа не повинна нести відповідальність у разі, якщо помилки в її декларації спричинені недостовірними даними, отриманими з державних реєстрів, або через технічні збої.
Такий підхід, серед іншого, пропонує запровадити нардеп Сергій Власенко, який зареєстрував проєкт «Про внесення змін до Кримінального, Кримінального процесуального кодексів України, Кодексу України про адміністративні правопорушення та інших законів України щодо удосконалення порядку притягнення до відповідальності осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування» (№13271), інформує «Закон і Бізнес».
Як зазначає автор, запропоновані норми є прямою відповіддю на висновки ЄСПЛ та спрямовані на приведення української антикорупційної системи у відповідність до стандартів Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
Зокрема, пропонується обмежити строк перебування осіб у реєстрі корупціонерів, а саме:
відомостей про притягнення до дисциплінарної відповідальності за вчинення корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення — 1 рік з дня накладення дисциплінарного стягнення;
відомостей про притягнення до цивільно-правової відповідальності за вчинення такого правопорушення – 1 рік з дня набрання чинності відповідним рішенням суду;
відомостей про накладення адміністративного стягнення за вчинення правопорушення, пов’язаного з корупцією — 1 рік з дня набрання законної сили відповідним рішенням суду;
відомостей про притягнення до кримінальної відповідальності за вчинення корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення — до погашення або зняття судимості з особи.
Після завершення цих строків відомості про фізичну особу в Єдиному державному реєстрі осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення, підлягають виключенню.
Також пропонується зобов’язати НАЗК забезпечити суб’єктам декларування автоматизоване завантаження до форми декларації відомостей про них та членів їхніх сімей, які містяться в інформаційно-телекомунікаційних і довідкових системах, реєстрах, банках даних, держателем (адміністратором) яких є державні органи або органи місцевого самоврядування, у тому числі інформації з обмеженим доступом. Водночас, суб’єкт декларування звільнятиметься від відповідальності за неповноту зазначення відомостей у декларації, якщо агентство не забезпечить таку можливість.
Крім того, роз’яснення НАЗК, надані на звернення однієї особи, можна буде застосовувати в аналогічних правовідносинах щодо інших осіб.