Натисніть на зображення, аби підписатися на телеграм-канал «ЗіБ» та знати більше про новини судової системи.
Сервіс підтримки постраждалих від домашнього насильства у Вінницькому АС запровадили рік тому в межах реалізації концепції клієнтоорієнтованого суду та Стратегії розвитку волонтерського сервісу у Вінницькому апеляційному суді на 2021—2023 роки.
Ідея створити його народилась у керівника апарату ВАС Наталі Король під час навчання стосовно запровадження сервісів для вразливих категорій користувачів судів, що організував проект ЄС «Право-Justice», розповіли «ЗіБ» у прес-службі Вінницького АС.
Після його завершення спочатку на базі установи створили волонтерський сервіс, а похідною від нього і стала служба для постраждалих від домашнього насильства, бо в ній працюють не лише представники апарату суду, а й волонтери.
Мета служби — не допустити вторинної віктимізації постраждалих від сімейної тиранії, а завдання – надати емоційну та інформаційну підтримки безпосередньо, а також правову та психологічну допомогу – через механізм перенаправлення.
Завдання служби реалізовують у суді через:
надання підтримки постраждалим, їхнім родинам чи свідкам шляхом супроводу під час візитів до суду;
полегшення участі постраждалих, членів їхніх сімей, свідків в суді шляхом надання зони для очікування, відокремленої від інших учасників процесу, де вони зможуть почуватися в безпеці;
перенаправлення постраждалих, членів їхніх сімей, свідків до інших служб підтримки/установ у разі необхідності;
запрошення, навчання та підтримки волонтерів для комплексної та професійної роботи по супроводу суду та пов'язаних з ними заходів;
надання постраждалим необхідної інформації в доступній зрозумілій формі;
сприяння підтримці вразливих категорій користувачів судових послуг загалом, серед іншого, у співпраці з центрами надання безоплатної правової допомоги, іншими судами, членами міжвідомчої робочої групи з питань сім’ї, гендерної рівності, запобігання домашньому насильству та протидії торгівлі людьми.
З метою емоційної підтримки постраждалих та забезпечення безпеки листування Вінницький АС створив окрему електронну скриньку з символічною назвою.
Комунікація забезпечується за допомогою засобів телефонного зв’язку: (063) 53-58-536 (Vіber).
На електронну адресу кожної постраждалої особи служба надсилає лист, зміст якого та перелік інформаційних буклетів як додатків до звернення попередньо обговорили з психологом.
З травня 2023 року, тобто з початку роботи сервісу, станом на 10.05.2024 до Вінницького АС надійшло 64 провадження про домашнє насильство:
8 кримінальних справ (у 2-х провадження зупинено; 1 – направлено на новий судовий розгляд до суду першої інстанції та у 3 — вироки скасовано з ухваленням нового вироку);
55 справ про адміністративні правопорушення (у 19 — судове рішення залишено без змін, у 23 — скасовано із закриттям провадження; в 11 — апеляційні скарги повернуто апелянтам без розгляду; у 2 — рішення змінено).
Три справи про домашнє насильство як адмінправопорушення нині перебувають на розгляді ВАС.
З усіма постраждалими від домашнього насильства проведено телефонні розмови.
«Постраждалим просто страшно. І знизити такий страх можна елементарним людяним ставленням, супроводом, наданням інформації щодо судових процедур простою мовою та роз'ясненням. Віримо, що наш досвід буде корисним і пошириться», — підкреслила Н.Король.