На думку авторів, вирішальними для перемоги у конкурсі мають бути знання, а не суб'єктивна оцінка досьє, як було раніше.
Чинна влада усвідомила, що ситуація із суддівськими кадрами наближається до катастрофічної. Й нова ВККС не заповнить вмить понад 2000 посад. Тож допуск до мантій слід спрощувати.
Наразі у профільному комітеті представили доопрацьований проект «Про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» та деяких законодавчих актів України щодо удосконалення процедур суддівської кар’єри» (№10140-д), повідомляє «Закон і Бізнес».
У новому варіанті змін нардепи не відмовляються від ідеї скорочення етапів на шляху до суддівської кар’єри. Зараз чинна процедура добору охоплює 15 стадій, включаючи конкурс та процедуру призначення на посаду судді. Нардепи пропонують обмежитися одним іспитом — кваліфікаційним, спецперевіркою та перевіркою особистих морально-психологічних якостей кандидатів. Причому остання може і не здійснюватися, якщо ВККС не вбачатиме в цьому потреби.
Із попередньої версії (проект №10140) нардепи прибрали найбільш одіозну ідею — застосування поліграфа для перевірки наданих суддею або кандидатом відомостей. Також із складових компетентності викреслена вимога про «ціннісне уявлення про українську культуру, історію та державу».
Водночас, пропонується скасувати спеціальну підготовку кандидатів у Національній школі суддів, яка за чинним законом триває рік. Її замінять початковою підготовкою, яку особа проходитиме вже після призначення на посаду судді. Причому для переможців конкурсу, що оголошений рішенням ВККС від 14.09.2023 №95/зп-23, умови ще простіші: вони почнуть роботу одразу після зарахування до штату суду та складення присяги судді.
До речі, після затвердження ВККС результатів цього конкурсу, усі особи, які перебували в резерві на заміщення вакантних посад судді, підлягають виключенню з нього.
Проте перемогти у конкурсі на заміщення вакантної посади — пів справи. Потрібно буде ще пройти через громадську раду доброчесності, яку нардепи вирішили залучити до перевірки не тільки суддів, і й кандидатів.
Утім, її діяльність таки введуть у певні рамки. Зокрема, члени ГРД не зможуть критикувати ані членів ВККС, ані суддів та кандидатів, питання яких розглядається. Крім того, негативні висновки ГРД не можна буде ґрунтувати на інформації від анонімних джерел, а також матеріалах, джерела походження яких встановити неможливо.
Ба більше, прямо заборонено аналізувати обґрунтованість чи законність рішень судді, а також давати оцінку його діям під час здійснення правосуддя. До того ж, у висновку про невідповідність судді (кандидата) критеріям професійної етики, доброчесності ГРД не зможе використовуватися оціночні судження.
Після отримання або неотримання у визначений строк висновку ГРД, Вища кваліфікаційна комісія суддів проводитиме співбесіди із переможцями конкурсу. Й якщо в неї виникнуть сумнів у її доброчесності, то зможе відмовити в рекомендації про призначення на посаду судді.
Утім, такого права в неї не буде, якщо йтиметься про суддю, який виявив намір перевестися до іншого суду. Тоді ВККС направляє до ВРП інформацію, яка може стати підставою для притягнення судді до дисциплінарної відповідальності. А там уже у першочерговому порядку розглядають таке провадження й визначаються, чи є підстави для накладання стягнення на суддю, що, своєю чергою, і буде підставою для відмови в переведенні.
До речі, аби перевестися до іншого суду, де виникне вакансія, суддям доведеться на рівні з кандидатами складати кваліфікаційний іспит і потім так само включатися до резерву та із цими балами брати участь у конкурсі на оголошені вакансії.