Закон і Бізнес


Раніше дощу, темніше ночі

ДТП з постраждалими: на що звернути увагу під час слідчих дій та взаємодії з потерпілим?


Повня, що освічує дорогу, може завадити достовірності проведення слідчого експерименту.

14.06.2023 14:13
ТИМОФІЙ МИХАЛКОВ
14816

Як повний місяць може завадити проведенню слідчого експерименту? Чому докази мають властивість зникати на очах? Про свій досвід та нормативно-правове регулювання розслідування у справах про ДТП з постраждалими розповів адвокат.


Початок відповідальності

У Вищій школі адвокатури відбувся вебінар «ДТП з постраждалими: особливості розслідування кримінальних правопорушень у даній сфері». Спікер заходу — адвокат Артем Облетов нагадав, що згідно з п.1.10 Правил дорожнього руху ДТП — це подія, що сталася під час руху транспортного засобу, внаслідок якої загинули або поранені люди чи завдані матеріальні збитки.

За вчинення ДТП передбачені такі види відповідальності:

адміністративна відповідальність (пошкодження у результаті автопригоди спричинено лише матеріальний збиток (без постраждалих);

кримінальна відповідальність (середньої тяжкості тілесні ушкодження, тяжкі наслідки та смерть особи) (стст.286, 2861 Кримінального кодексу);

цивільно-правова відповідальність (як наслідок заподіяння матеріальної та моральної шкоду).

Діяння завжди пов’язане з недотриманням вимог відповідних нормативних актів — правил безпеки руху та експлуатації транспортних засобів. Такі правила встановлені у законах та інших нормативно-правових актах, насамперед ПДР (бланкетна норма).

А.Облетов наголосив на тому, що кримінальна відповідальність за ст.286 КК настає за умови заподіяння наслідків у вигляді фізичної шкоди, яка є не менш небезпечною, ніж середньої тяжкості тілесне ушкодження.

Адвокат також озвучив першочергові обов’язкові слідчі дії. До них відноситься:

1. Огляд місця події (фіксація — протокол огляду місця ДТП, схема ДТП, фототаблиця з місця ДТП, результати відеофіксації). При цьому важливим при відображенні у протоколі є: відповідність взаємного розташування об’єктів; чітке відображення слідів ДТП; коректність здійснених вимірів та їх перенесення до протоколу; визначення та фіксація місця первинного контакту (за слідами, що залишилися після ДТП, поясненнями водіїв та свідків). Найбільш інформативними будуть фото: загального плану з місця ДТП у напрямку руху транспортних засобів (бажано з різних ракурсів); фото слідів, що можуть швидко зникнути (витікання рідини, гальмування та інші).

2. Встановлення контактних даних свідків та очевидців, відібрання пояснень. Тут можуть бути наступні категорії питань: питання щодо того, що передувало ДТП; питання стосовно самого моменту ДТП; питання стосовно обставин після ДТП.

3. Огляд водія на стан алкогольного, наркотичного сп’яніння.

Особливу увагу захиснику слід приділити слідчим діям, які направлені на з’ясування обставин ДТП. Окрім вже зазначених слідчих дій, до них відносяться:

проведення слідчих експериментів;

огляд транспортних засобів;

здійснення запитів на отримання інформації, речей, документів (відеозаписи з камер відеоспостереження; відомості щодо погодних умов; відомості щодо стану дорожнього покриття, аварій; відомості щодо розташування дорожніх знаків, розмітки; відомості щодо розташування та схеми роботи світлофорних об’єктів; відомостей щодо проходження технічного огляду транспортного засобу, ремонту, технічних характеристик транспорту та окремих систем; запити направлені на встановлення особи водія та ін.);

здійснення тимчасового доступу до речей та документів (у першу чергу — медичної документації);

призначення комплексу експертиз.

Вибір експертизи

У даній категорії справ можуть бути проведені такі види експертиз:

інженерно-технічні (автотехнічні, транспортно-трасологічні),

судово-медична (визначення ступеню тілесних ушкоджень, механізму спричинення, встановлення причин смерті, дослідження біологічних зразків),

криміналістичні,

дослідження відео та звукозапису,

стану доріг і дорожніх умов у місцях ДТП,

психологічна (виявлення психофізичних характеристик водія).

Спікер зазначив, що найбільш дієвим у питанні дослідження обставин ДТП є призначення комплексних експертиз. Утім ключовою з усіх буде саме інженерно-технічна. Різновидами такого виду експертизи може бути автотехнічна та транспортно-трасологічна експертиза. До завдань автотехнічної експертизи належить установлення:

несправностей транспортного засобу;

механізму ДТП та її елементів;

відповідності дій водія у даній дорожній ситуації технічним вимогам ПДР.

Натомість, вирішення завдань транспортно-трасологічної експертизи здійснюється шляхом дослідження слідів, виявлених на місці ДТП, пошкоджень ТЗ. Тому призначати таку експертизу доцільно лише тоді, коли є можливість надати експертові об’єкти, які перебували в контакті, або матеріали справи, в яких зафіксовано сліди.

Висновок та медіація

А.Облетов представив базовий алгоритм вивчення висновку експерта та підготовки до його допиту:

ознайомлення з матеріалами кримінального провадження, результатами фото та відеофіксації наслідків ДТП;

визначення порядку призначення експертизи у кримінальному провадженні — ознайомлення з постановою про призначення експертизи (вихідні дані визначені слідчим, перелік питань експерту, обсяг матеріалів/речей, що передаються для вивчення);

співставлення вихідних даних, зазначених слідчим у постанові про призначення експертизи, з матеріалами кримінального провадження;

вивчення висновку експерта на предмет відповідності вимогам організації проведення та оформлення експертних проваджень;

перевірка розрахунків на відповідність методичним рекомендаціям та методам дослідження;

підготовка запитань до експерта.

Також спікер зазначив про основні напрямки взаємодії з потерпілою стороною:

виконання водієм вимог п.2.10 ПДР (виклик швидкої, поліції на місце ДТП; надання первинної медичної допомоги самостійно; транспортування до лікувального закладу потерпілого);

проведення первинної зустрічі з потерпілою стороною для початку «медіації»;

оцінка співмірності запиту на отримання відшкодування з наслідками. Перевірка наявності документального підтвердження збитків;

призначення альтернативних експертних досліджень, направлених на перевірку розміру збитків;

визначення порядку відшкодування —  із залученням страхової/ суто винуватцем;

відшкодування збитків. Визначення питання можливості примирення під час досудового розслідування/ підписання угоди про визнання винуватості (стосується чч.2, 3 ст. 286 КК).

А.Облетов також поділився власним досвідом супроводу даної категорії справ та зазначив, що у з’ясуванні обставин вирішальне значення може зіграти будь-яка дрібниця, що у сукупності обставин призвела до ДТП.

Так, до прикладу, якщо слідчі з’являються на місці ДТП через 30—40 хв після вчинення такої ДТП, дощем може змити гальмівні сліди чи сліди витікання рідини. Саме тому важливо фіксувати такі сліди якомога раніше.

Ще адвокат розповів про слідчий експеримент, який доводилося переносити кілька разів. Одного разу його перенесли через повний місяць, який освічував дорогу неначе прожектор. Натомість саме у цій справі було важливо досліджувати обставини ДТП за повної темряви. Саме тому погодні умови, розташування знаків та статичних об’єктів неподалік ДТП та інші моменти — це те, що важливо враховувати, комплексно оцінюючи картину подій у таких справах.

Закон і Бізнес