Закон і Бізнес


Відкладений попит

Юридичний ринок сьогодні проходить найбільш тяжке випробування за часів незалежності України


.

15.09.2022 11:14
ОЛЕКСАНДР ЛИПСЬКИЙ, керівник Медіа-центру LIGA ZAKON
31135
31135

Спад національного ВВП у 2022 році становить близько 40%. Десь у рамках такої, або навіть ще більшої частки, є і просідання юридичного ринку. Бо правничі послуги не є послугами критично важливого попиту.


Про сучасний стан та перспективи говорили експерти під час онлайн-марафону «Юридична практика. Чи є майбутнє у юридичного бізнесу», організованого Асоціацією адвокатів України.

Усі експерти зауважили, що найбільш драматичним періодом для юридичного ринку України став останній тиждень лютого та перші два-три тижні березня, коли була ситуація глобальної невизначеності і компанії намагалися евакуйовувати свої команди та офіси на Захід України, налагоджувати комунікацію та роботу в дистанційному режимі.

З березня по початок травня суди майже не працювали, тож юристи мали досить багато часу, який багато хто приділив аналізу змін у законодавстві воєнного часу, безкоштовним консультаціям, проектам pro bono та співпраці зі ЗМІ. Бо в той час оплачуваної роботи майже не було.

З початку травня та у червні ринок почав демонструвати стриманий оптимізм і почався період поступового відновлення. Хоча ще у травні була висока невпевненість у ситуації, юристи стали повертатися до роботи: відновлювати зв'язок з клієнтами, готувати документи, брати участь у судових засіданнях, відкривати свої офіси в столиці.

Зараз юридичний ринок, безумовно, перебуває у дуже важкому становищі, бо він є прямо залежним від поточного стану економіки, настроїв бізнесу та інвесторів. Експерти зауважують, що постраждали всі без винятку сегменти ринку, проте швидше за інші почали відновлюватися кримінальне, цивільне та сімейне право і судовий супровід у зазначених галузях.

Водночас криза змінює і структуру ринку. Знову відбувається кризовий “природний відбір”, у рамках якого компанії, що мають міцні та мотивовані команди, які готувалися до війни, які мали запаси та берегли своїх фахівців, отримують поштовх для розвитку, а деякі компанії не зможуть пережити цю кризу та відійдуть на другий план або взагалі припинять своє існування. Проте, як і в інших галузях національної економіки, ми будемо мати мабуть найбільш стресостійкий юридичний ринок в Європі.

Щодо корпоративних фінансів та операційних витрат, експерти зазначають такі тренди. Майже всі гравці в період з березня по липень-серпень були дуже лояльними в питаннях строків оплати послуг. Проте майже всі опитані експерти сказали, що не знижували вартість своїх послуг та не планують цього робити і надалі. Усі намагалися максимально зберегти колективи своїх фірм і продовжували виплачувати заробітну платню співробітникам, навіть якщо це шкодило інтересам компанії. Деякі компанії вимушені були знизити розмір заробітних плат, але обговорювали це зі своїми командами, як і можливі антикризові плани. У питаннях зниження операційних витрат зменшення заробітних плат було на останньому місці. Ніхто з опитаних експертів не вдавався до масового звільнення працівників, і скорочення штатів найчастіше відбувалося природним шляхом: деякі співробітники забажали залишитися в ЄС та пішли на мовні курси / інтеграційні програми, тож не мали змоги продовжувати працювати на компанію і звільнилися.

З літа пріоритети у менеджменту юридичних компаній не дуже змінилися: вижити, зберегти команду, забезпечити грошові надходження, зберегти та розширити коло клієнтів. Поточний горизонт планування у юридичних фірм становить від 1 до 3 місяців. І найбажанішим результатом є у поточному стані зустріти перемогу та початок Плану Маршалла і відновлення України.

Одним з ключових пріоритетів зараз є всебічна підтримка команди, психологічна тощо. Зараз багато юристів стикаються з психологічними складнощами та зауважують, що відчувають апатію, тривогу, вигорання та жаліються на поганий психологічний стан. Деякі компанії вже звертаються за допомогою до професійних психологів для підтримки своїх команд, а також намагаються забезпечити щотижневі зустрічі всіх членів команди або в офісі, або в онлайн-форматі. Інакше кажучи, питанням внутрішніх комунікацій та підтримки команди юридичні фірми стали приділяти значну увагу.

У питаннях взаємодії з клієнтами, як вже було зауважено вище, експерти, які брали участь у дискусії, не зазначають, що вдаються до демпінгу або мають наміри знижувати ціни на свої послуги. Проте вони спостерігають подібні явища на ринку від окремих адвокатів або невеликих адвокатських об'єднань. Але наголошують, що демпінг зазвичай веде до зниження якості послуг і загального рівня сервісу, тож це рух в один кінець.

Замість зниження цін керівники компаній, які брали участь у дискусії, зазначили, що вони стали приділяти більше уваги більш тісній співпраці з клієнтами, аби клієнти чітко розуміли, над чим працюють юристи. Також юрфірми стали робити білінг частіше, аби оплата поступала частіше, але меншими сумами, що дає змогу моніторити стан клієнта та його мотивацію і зацікавленість у співпраці. Зрозуміло, що зараз усі клієнти намагаються одразу визначитися з вартістю всього проєкту та зафіксувати її.

Вимушена міграція на Захід України у лютому та березні підштовхнула деякі компанії до відкриття нових офісів або представництв у Львові, Івано-Франківську та Рівному в доповнення до офісу в столиці та офісів в інших регіонах. По-перше, цьому сприяє переміщення значної кількості підприємств зі Сходу на Захід, з IT-галузі тощо. По-друге, скоріше за все інвестиції та програми відновлення України будуть рухатися із Заходу на Схід, бо в східних регіонах воєнна загроза ще буде зберігатися досить тривалий час.

Щодо формату роботи, то в більшості компаній переважає онлайн або змішаний формат, коли команда час від часу збирається в офісі. Деякі столичні компанії вже навіть повертаються до звичного повноцінного офісного режиму роботи з певними послабленнями.

Щодо демпінгу, нових продуктів і перспектив. Демпінг це тактика, яка в довгостроковій перспективі погано впливає на юридичну фірму та на ринок в цілому, що вже неодноразово доводив український юрринок. До того ж, останні півроку великої турбулентності знову привели до того, що багатьом фірмам треба повертати довоєнні стандарти роботи та взаємин з клієнтами, що в умовах жорсткого демпінгу зробити буде вкрай складно. Клієнти, особливо корпоративні, як і раніше очікують на високу кваліфікацію адвокатів юридичних фірм, високі стандарти роботи та якісний сервіс. Деякі компанії зазначають, що вони зберігали чи вже відновили звичні витрати на маркетинг і піар. Деякі гравці ринку працюють над створенням нових продуктів і пропрацьовують плани на повоєнне відновлення країни.

До України вже зараз придивляються бізнесмени та інвестори зі США, Великої Британії, Польщі та Кіпру. Традиційно бізнеси зі США та Великої Британії є найбільш сміливими та рішучими у вході на кризові ринки, бо вони паралельно спираються на сильну дипломатичну підтримку своїх країн. Саме тому вже зараз варто звертати увагу на англійську версію корпоративного сайту та підготовку аналітичних оглядів англійською.

Вже зараз є попит на кваліфікованих юристів з міжнародного податкового права та міжнародного структурування.

IT-бізнес, зважаючи на те що він не має такої територіальної прив'язки, як традиційні бізнеси, відновлюється найшвидше і стрімко вертається на довоєнні показники. Також зараз діють багато грантових програм від наших партнерів зі США та ЄС для підтримки та розвитку українського бізнесу, є і національні програми зі стимулювання розвитку підприємництва.

Зараз досить багато грантів та цільових програм для підтримки та розвитку в Україні сільського господарства, фермерства, садівництва та тепличних господарств. Деякі грантові програми супроводжують регіональні торгово-промислові палати, які існують у всіх областях нашої держави. Торгово-промислова палата України та МЗС, Рада експортерів та інвесторів при МЗС України постійно працюють над проведенням двосторонніх зустрічей та форумів з представниками іноземного бізнесу. Тож варто відстежувати подібні події і брати в них участь, надавати допомогу українському бізнесу в отриманні грантів та участі в грантових програмах, допомагати вітчизняним підприємцям у вирішенні податкових питань, питань з корпоративного права та впровадженню комплаєнс-політик та процедур.

Підбиваючи підсумки: бережіть команду, дбайте про психологічний стан працівників, дбайте про високі стандарти обслуговування клієнтів, чітко домовляйтеся з клієнтом про вартість проєкту та постійно тримайте руку на пульсі фінансових відносин з клієнтами, повертайтеся до планування, зберігайте активність та системність у залученні клієнтів, займайте нові ніші та зверніть увагу на наявність англомовних матеріалів на вашому сайті та в інших каналах комунікацій, стежте за анонсами ділових заходів, допомагайте клієнтам брати участь у грантових та цільових програмах з підтримки українського бізнесу.

Закон і Бізнес