Закон і Бізнес


Пільговикам зась!

Новий ліміт, статистика та судова практика відшкодування у разі оформлення ДТП за європротоколом


Олександр Негробов зазначив, що зі скаргами на страховика іноді доцільніше йти не до суду, а до Нацбанку.

12.08.2022 13:37
ВІКТОР ФЕДОРІВ
10376

Держава подбала про пільговиків, яким не потрібно оформлювати поліси ОСЦПВ, однак позбавила можливості врегульовувати ДТП за взаємною згодою. Про що ще свідчать постанови ВС та 11-річна практика існування європротоколу в Україні?


Неспішний ремонт

Про відшкодування збитків та врегулювання правовідносин зі страховиком в разі оформлення ДТП за допомогою «Європротоколу» розповіли у межах вебінару, організованого молодіжним комітетом Національної асоціації адвокатів України UNBA NextGen. Адвокат Олександр Негробов детально зупинився на усіх аспектах складання «Європротоколу» та отримання відшкодування за ним.

На початку заходу спікер навів статистичні дані щодо кількості ДТП, які відбулись в Україні впродовж останніх років. Так, їх кількість постійно зростає, а з тим пропорційно зростає і кількість оформлених європротоколів. Цікаво, що у зв’язку із введенням воєнного стану кількість ДТП від початку почала знижуватись, але останні 2 місяці відзначились новим зростанням кількості аварійних ситуацій.

На сьогодні існує можливість заповнити Європротокол у двох форматах – паперовому на спеціальному бланку та електронному з використанням системи «Електронний європротокол». Впровадження системи європротоколу в Україні відбулось 11 років тому, відтоді його паперовий бланк видається страхувальнику (власнику авто) безкоштовно страховою компанією під час укладання договору страхування. У разі втрати або використання бланку, новий можна отримати на підставі письмової заяви до страховика.

У 2021 році сума виплат за європротоколом становила 672 млн грн. Питома вага вимог, врегульованих за таким протоколом у загальній кількості сплачених вимог склала 36%.

У ст.33 закону «Про обов'язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів» визначені обов’язки причетного до ДТП водія транспортного засобу в разі настання ДТП, яка може бути підставою для страхового відшкодування (регламентної виплати). Зокрема, до них відноситься обов’язок невідкладно, але не пізніше 3 робочих днів з дня настання ДТП, письмово надати страховику, з яким укладено договір ОСЦПВ, повідомлення про дорожньо-транспортну пригоду встановленого Моторно-транспортним страховим бюро зразка, а також відомості про місцезнаходження свого транспортного засобу та пошкодженого майна, контактний телефон та свою адресу. Якщо водій транспортного засобу з поважних причин не мав змоги виконати зазначений обов’язок, він має підтвердити це документально.

У п.33.2 ст.33 закону про ОСЦПВ прописані умови, за яким може бути складений європротокол:

дорожньо-транспортна пригода настала за участю лише забезпечених транспортних засобів;

відсутність травмованих (загиблих) людей;

згода водіїв цих транспортних засобів щодо обставин її скоєння;

відсутність у водіїв ознак алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції.

Водії транспортних засобів після складення спільного повідомлення мають право залишити місце ДТП та звільняються від обов’язку інформувати відповідні підрозділи Національної поліції про її настання.

Незручне становище

О.Негробов звернув увагу учасників вебінару на позицію Верховного Суду, викладену у постанові від 31.10.2018 у справі № 204/3413/16-ц. Згідно з нею якщо учасник ДТП не має автоцивілки, оскільки за законом є пільговиком та звільнений від такого обов’язку, потрібно обов’язково викликати на місце події поліцію. Натомість складання європротоколу у згаданому випадку не буде підставою для отримання страхового відшкодування.

Також слід пам’ятати про те, що у водіїв та власників ТЗ, причетних до ДТП, власники пошкодженого майна виникає обов’язок зберігати пошкоджене майно у такому стані, в якому воно знаходилося після ДТП, до тих пір, поки його не огляне призначений страховиком представник , а також забезпечити йому можливість провести огляд пошкодженого майна.

Однак особи звільняються від обов’язку збереження пошкодженого майна у такому стані, в якому воно знаходилося після ДТП, у разі якщо не з їхньої вини протягом 10 робочих днів після одержання страховиком повідомлення про ДТП його уповноважений представник не прибув до місцезнаходження такого пошкодженого майна. Окрім того, якщо представник страховика не з’явився у визначений строк, потерпілий має право самостійно обрати експерта для визначення розміру шкоди. У такому разі страховик зобов’язаний відшкодувати потерпілому витрати на проведення експертизи (дослідження).

Найголовнішим для потерпілої в ДТП особи (власника пошкодженого ТЗ) є подання страховику заяви про страхове відшкодування. Про роль такої заяви про відшкодування можна більше дізнатись із постанови Касаційного господарського суду від 12.02.2021 у справі № 910/6013/20.

Якщо страхувальник або водій забезпеченого транспортного засобу, який спричинив ДТП, не повідомив страховика у строки і за визначених умов, то страховик після виплати страхового відшкодування має право подати регресний позов.

Встановлений максимум

О.Негробов закцентував увагу на тому, що у разі складання європротоколу, страховик буде відшкодовувати лише шкоду, пов’язану з пошкодженням або фізичним знищенням ТЗ. Причому у деяких випадках буде враховуватись коефіцієнт фізичного зносу запчастин і це може знижувати їх вартість до 70%.

КГС у постанові від 3.02.2021 у справі № 910/17947/15 звернув увагу на те, що необхідним критерієм для застосування такого порядку відшкодування шкоди є встановлення факту фізичного знищення автомобіля. В свою чергу фізично знищеним ТЗ вважається, якщо його ремонт є технічно неможливим чи економічно необґрунтованим.

З 1.07.2022 Національним банком збільшено до 80 тис. грн. ліміт виплати за шкоду, заподіяну майну потерпілих, у разі оформлення ДТП з використанням європротоколу. Втім встановлено законодавчі обмеження щодо суми страхового відшкодування. Ними є:

податок на додану вартість, якщо відшкодування витрат на проведення відновлювального ремонту пошкодженого майна (транспортного засобу) з урахуванням зносу здійснюється безпосередньо на рахунок потерпілої особи (її представника);

франшиза, у разі, якщо вона передбачена договором страхування.

Строк прийняття рішення та здійснення виплати страхового відшкодування визначений наступним чином: протягом 15 днів з дня узгодження розміру страхового відшкодування з особою, яка має право на отримання відшкодування, але не пізніш як через 90 днів з дня отримання заяви про страхове відшкодування.

У постанові від 2.07.2020 (справа № 204/446/17) Касаційний цивільний суд звернув увагу на те, що річний строк звернення із заявою про виплату страхового відшкодування є припинювальним. З його спливом у страховика настає право на відмову у виплаті страхового відшкодування.

Однак, у випадку, якщо потерпіла особа звернеться до страховика за відшкодуванням шкоди з пропуском встановленого річного строку, однак доведе, що нею здійснено розумних заходів для отримання відшкодування за рахунок страховика, та строк пропущено через незалежні від потерпілої особи причини, вона має право на відшкодування шкоди в межах страхової суми за рахунок страховика винної у спричиненні шкоди особи, у тому числі у судовому порядку. Про це вже зазначила Велика палата у постанові від 14.12.2021 у справі №147/66/17.

Також О.Негробов розповів про відповідальність страховика за несвоєчасну виплату страхового відшкодування, приклад застосування якої можна зустріти у постанові КГС 20.07.2020 у справі №910/14293/19.

Закон і Бізнес