.
Сьогодні ми маємо забезпечити обороноздатність і економічну безпеку держави, а також захистити права всіх сторін виконавчого провадження, в тому числі боржників. Жодне з цих завдань законопроект №7317 не вирішує.
Про це зауважив голова Ради Асоціації приватних виконавців України Віталій Чепурний, аналізуючи положення проекту Закону від 26.04.2022 №7317 «Про внесення змін до деяких законів України щодо діяльності з примусового виконання судових рішень, рішень інших органів (посадових осіб) у період дії воєнного стану».
На думку Головного науково-експертного управління ВР і низки експертів у сфері примусового виконання рішень, законопроект встановлює тотальний контроль окремих очільників міністерства за виконанням рішень, нівелює судовий контроль і становить значні корупційні ризики. У зв’язку з цим Асоціація приватних виконавців України офіційно опублікувала відповідну резолюцію і відкритий лист-звернення до народних депутатів з пропозицією доопрацювати нормативно-правовий акт.
На думку голови АПВУ, після запровадження воєнного стану в Україні Міністерство юстиції і його очільники продемонстрували тотальну некомпетентність у вирішенні завдань примусового виконання рішень в Україні.
«Ми не розуміємо мети цього законопроекту. По-перше, сьогодні ми маємо забезпечити обороноздатність і економічну безпеку держави. По-друге – захистити права всіх сторін виконавчого провадження, в тому числі боржників. Жодне з цих завдань законопроект 7317 не вирішує. Функція ефективного державного управління – визначення проблеми і пошук оптимальних варіантів рішення. Натомість очільники Міністерства основними проблемами просто нехтують, наче їх не існує. Якщо це спроба нівелювати нашу реформу, то нагадую, що реформа примусового виконання рішень – це одна з вимог для вступу України до ЄС,» – зазначає Віталій Чепурний.
Також АПВУ вважає, що у законопроекті неоднозначно визначені умови заборони примусового виконання судових рішень відносно певних юридичних осіб, оскільки відсутні чіткі критерії.
«АПВУ однозначно підтримує введення мораторію на стягнення з підприємств, які мають критичне значення для обороноздатності та критичної інфраструктури. Однак з нинішнього вигляду законопроекту 7317 неможливо визначити, яких юридичних осіб до них відносити. Це неодмінно призведе до зловживання і корупції,» – коментує очільник приватних виконавців.
Приватні виконавці впевнені, що не фахівці з примусового виконання рішень повинні визначати, які підприємства мають підпадати під дію мораторію, – це повинна чітко централізовано зробити держава. АПВУ запропонувала парламентарям створення органом центральної виконавчої влади переліку або реєстру тих юридичних осіб, примусове виконання рішень проти яких на час воєнного стану заборонено. На думку приватних виконавців, відповідний реєстр може вести, наприклад, Міністерство економіки і тоді буде зведено до мінімуму ризики зловживання і забезпечено можливість оперативно реагувати на зміну економічної ситуації.
Актуальною проблемою АПВУ вважає також виконання рішень з тими особами, які евакуювалися з територій, в яких наразі ведуться активні бойові дії. Оскільки система територіальних відділів ДВС і виконавчих округів приватних виконавців вибудувана у суворій відповідності до адміністративно-територіального устрою, немає правового механізму передачі справ з однієї області до іншої. Приватні виконавці зазначають, що законопроект 7317 абсолютно ігнорує цю проблему.
«Подивимося на інші сфери і наскільки є правильними прийняті рішення в умовах воєнного стану. У перші тижні війни Верховна Рада дозволила змінювати територіальну підсудність судів за рішення Вищої ради правосуддя, прийнятим за поданням Голови Верховного Суду. Це очевидно правильне рішення. Голова Верховного Суду звітує, що суди здійснюють правосуддя в умовах воєнного стану. А що маємо ми? На третьому місяці війни Мін’юст тримає в заручниках громадян, які сплативши борги не можуть домогтися закінчення виконавчих проваджень, зняття арештів чи скасування обмежень на виїзд за кордон,» - наголошує Голова АПВУ.
Зрештою, не тільки сама процедура виконання, але і кому саме пропонується надати повне право її контролювати стали предметом невдоволення спільноти приватних виконавців. Вони зауважують, що законопроект передбачає фактично повний контроль Міністерства за приватними виконавцями, судовий контроль майже нівелюється, а окремі посадовці у структурі Департаменту державної виконавчої служби наділяються повноваженнями на власний розсуд притягати приватних виконавців до відповідальності.
«Мін’юст має зосередитися не на зведенні рахунків з приватними виконавцями, як з конкурентами ДВС, а на дієвому забезпеченні прав і можливостей сторін виконавчого провадження, зокрема, боржників. Натомість, на сьогодні приватні виконавці не мають доступу до АСВП, фізично не можуть навіть зняти арешт або заборону виїзду за кордон і закрити виконавче провадження. Це викликає зрозуміле обурення громадян, проте не приватні виконавці винні у такій ситуації,» – пояснює Віталій.
Асоціація приватних виконавців України наголошує на неприпустимості прийняття законопроекту №7317 у його нинішньому вигляді і наполягає на його доопрацюванні.