Закон і Бізнес


Воєнний стан – не привід

Дозволи на концентрації та узгоджені дії: нові вимоги від АМКУ


.

12.04.2022 10:32
ЯРОСЛАВА ЛАГАН, старший юрист, адвокат ADER HABER
4298

Законодавчі зміни, обумовлені переходом економіки України на рейки воєнного стану, поки що не торкнулися законодавства про захист економічної конкуренції. Відтак, здійснення бізнесом концентрацій або узгоджених дій в окремих передбачених законодавством випадках так само потребують отримання дозволів антиконкурентного відомства.


Здійснення концентрацій та/або узгоджених дій без такого дозволу залишається порушенням, за вчинення якого можуть бути застосовані більш ніж відчутні для будь-якого бізнесу штрафи в розмірі до 5% доходу за минулий рік.

Але всі, хто мав досвід з підготовки та подання заяв на отримання дозволів на концентрації/узгоджені дії знають, що це трудомісткий процес, який вимагає опрацювання великої кількості внутрішньої документації компанії та тривалої роботи із публічними реєстрами. Все це ускладнено в умовах війни, коли працівники часто не мають доступу до своїх робочих місць, а публічні реєстри не працюють в повному обсязі. Як же в таких умовах буде організований процес подачі та розгляду заяв?

Врегулювати це питання покликані опубліковані 1 квітня 2022 року Рекомендаційні роз’яснення Антимонопольного комітету України щодо подання та розгляду заяв про надання дозволу на концентрації та узгоджені дії.

Можна виділити наступні основні тези цього документу:

Воєнний стан не скасовує вимогу законодавства звертатися із заявами про надання дозволу на концентрації та узгоджені дії в передбачених законодавством випадках;

Заява про надання дозволу повинна бути подана щонайменше за 15 календарних днів до вчинення відповідних дій;

Враховуючи обставини, що ускладнюють збір необхідної документації, та обмеження доступу до публічних реєстрів, заявникам дозволено подавати скорочений перелік інформації в заяві та доданих до неї документів, а також встановлено спрощений порядок їх подання;

Розгляд усіх поданих заяв може бути призупинений Комітетом під час дії воєнного стану та поновлений протягом трьох місяців після припинення чи скасування воєнного стану. Вся відсутня для подання повної заяви інформація повинна бути подана заявниками протягом цього строку;

Комітет розуміє, що заявлені концентрації/узгоджені дії в таких умовах можуть бути здійснені до отримання дозволу. В таких випадках Комітет має намір накладати штрафи в розмірі до 3000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (в 2022 році це 51 000 грн). У випадку, якщо заява не була подана у встановлений строк та відповідно до вимог Роз’яснень, штраф не перевищуватиме 20 000 неоподатковуваних мінімумів, або 340 000 грн.

Винятком є випадки, коли кінцевим бенефіціарним власником учасника концентрації є РФ або її громадяни, які підтримали військову агресію проти України, або якщо в Комітету виникнуть обґрунтовані підозри, що метою концентрації є виведення активів з під дії міжнародних санкцій за військову агресію проти України. В таких випадках штраф буде визначений в максимальному розмірі, 5% від доходу за минулий рік.

Таким чином, суб’єктам господарювання доцільно утриматися від здійснення заявлених концентрацій або узгоджених дій до скасування чи припинення воєнного стану та отримання відповідного дозволу, або ж не чекати отримання дозволу та бути готовими до накладення штрафу в окреслених АМКУ розмірах, закладаючи такі штрафи у бюджет операції.

Питання застосування в окремих випадках зменшених розмірів штрафів за порушення законодавства про захист економічної конкуренції доцільніше було б врегулювати на рівні закону, а не підзаконного акту – хоча б з міркувань сталості правозастосовної практики. Адже розмір штрафів, встановлений рекомендаційними роз’ясненнями, може цілком законно бути у майбутньому переглянутий антимонопольним відомством – і такі нові підходи можуть бути застосовані ретроспективно.

Разом з тим АМКУ проявив гнучкий підхід в складних умовах воєнного часу та задекларував «правила гри», поставившись із розумінням до умов, в яких наразі працює бізнес, що, безперечно, є відповідальним та своєчасним кроком суб’єкта владних повноважень.

Більше про вимоги антимонопольного  законодавства України у розрізі ситуації вашого бізнесу ви можете дізнатися під час отримання консультацій з питань отримання дозволів АМКУ на концентрації або узгоджені дії, які наша компанія буде рада надати вам, запропонувавши оптимальне рішення проблеми із врахуванням потреб вашого бізнесу та останніх тенденцій правозастосування в Україні та поза її межами.

Закон і Бізнес