Закон і Бізнес


ПАРЄ: РФ не може бути членом Ради Європи


.

16.03.2022 11:40
3067

Комітет міністрів Ради Європи повинен попросити Російську Федерацію негайно вийти з Ради Європи. Якщо РФ не виконає цей запит, КМ РЄ має сам визначити найближчу можливу дату, з якої Російська Федерація припинить членство у Раді Європи.


Таке рішення ухвалила Парламентська Асамблея Ради Європи за результатами дебатів 15 березня щодо наслідків агресії Російської Федерації проти України, передає «Закон і Бізнес».

У документі зазначається, що Російська Федерація грубо порушила Статут Ради Європи, несумісний зі статусом держави-члена Ради Європи, не виконує своїх зобов'язань перед Радою Європи. Тож Асамблея вважає, що Російська Федерація більше не може бути державою-членом Організації.

Наводимо переклад українською мовою повного тексту документу. З текстом мовою оригіналу можна ознайомитися за посиланням.

 

Наслідки агресії Російської Федерації проти України

Парламентська асамблея

Дебати Асамблеї 15 березня 2022 року (3-е та 4-е засідання) (див. док. 15477, звіт Комітету з політичних питань та демократії, доповідач: пані Інгерд Шу).

Текст ухвалений Асамблеєю 15 березня 2022 року (4-е засідання).

1. Продовжуючи загарбницьку війну, яку Російська Федерація веде проти України з 20 лютого 2014 року, з 24 лютого 2022 року Росія посилила свою військову діяльність проти України до безпрецедентного рівня, спричинивши тисячі жертв серед цивільного населення, переміщення мільйонів людей та руйнуючи країну. Розпочинаючи цю подальшу військову агресію, Російська Федерація для досягнення цілей зовнішньої політики, порушуючи юридичні та моральні норми, які регулюють мирне співіснування держав, надала перевагу силі замість діалогу і дипломатії. Така поведінка демонструє нехтування самою сутністю Ради Європи, як вона закріплена в її Статуті (ETS № 1), яка полягає в переконанні, що прагнення до миру, заснованого на справедливості та міжнародному співробітництві, є життєво важливим для збереження людського суспільства і цивілізації.

2. Парламентська асамблея рішуче засуджує агресію Російської Федерації проти України та солідарна з Україною та українським народом, підтверджуючи свою непохитну підтримку суверенітету, незалежності та територіальної цілісності України в її міжнародно визнаних кордонах. Асамблея солідарна зі своїми українськими членами в ці темні часи.

3. Асамблея вважає, що збройний напад Російської Федерації на Україну порушує Статут Організації Об'єднаних Націй, кваліфікується як злочин проти миру згідно Нюрнберзької Хартії та кваліфікується як «агресія» згідно з положеннями Резолюції 3314 (XXIX) Об'єднаних Націй, ухваленої Генеральною Асамблеєю націй в 1974 році. Це є порушенням Гельсінського Заключного акту та Паризької хартії для нової Європи.

4. Це також є серйозним порушенням статті 3 Статуту Ради Європи та порушенням зобов'язань, які Російська Федерація взяла на себе, ставши членом Організації, у тому числі зобов'язань вирішувати міжнародні та внутрішні спори мирними засобами, рішуче відкидаючи будь-які погрози силою проти своїх сусідів, і засуджуючи концепцію ставлення до сусідніх держав як до зони особливого впливу, яка називається «ближнім зарубіжжям».

5. Асамблея висловлює жаль з приводу того, що, незважаючи на численні заклики припинити військові дії та дотримуватися норм міжнародного права, російське керівництво продовжує свою агресію, ескалуючи насильство в Україні та погрожуючи у разі втручання інших держав. Своєю позицією та діями керівництво Російської Федерації створює відкриту загрозу безпеці в Європі, ідучи шляхом, який також включає акт військової агресії проти Республіки Молдова та відповідно окупацію її Придністровського регіону, акт військової агресії проти Грузії та подальша окупація двох її регіонів у 2008 році, незаконна анексія Криму та її роль на сході України, що завершилося незаконним визнанням самопроголошених Донецької та Луганської республік «незалежними державами».

6. Асамблея глибоко стурбована доказами серйозних порушень прав людини та міжнародного гуманітарного права з боку Російської Федерації, включаючи напади на цивільні об'єкти, невибіркове використання артилерії, ракет і бомбардування, включаючи касетні бомби, напади на гуманітарні коридори, призначені дозволити цивільному населенню залишити обложені міста, і захоплення заручників. З потрясінням відзначає необдумані атаки російських збройних сил на ядерні об'єкти в Україні.

7. Асамблея підтримує всі зусилля, спрямовані на забезпечення відповідальності, включаючи рішення Прокурора Міжнародного кримінального суду (МКС) про розслідування ситуації в Україні та створення спеціальної слідчої комісії Радою з прав людини ООН, і буде оцінювати пропозиції щодо створення спеціального міжнародного кримінального трибуналу за воєнні злочини, скоєні під час війни в Україні, спричиненої російською військовою агресією. Вона також вітає інші зусилля щодо документування можливих злочинів згідно з міжнародним правом, скоєних в Україні, зокрема шляхом публікації комерційних супутникових знімків, аналізу цих зображень та інших форм розвідувальних даних з відкритих джерел приватними суб’єктами. Аналогічно береться до уваги заява, подана Україною до Міжнародного Суду ООН про порушення справи проти Російської Федерації щодо суперечки щодо тлумачення, застосування та виконання Конвенції ООН про геноцид.

8. Асамблея шкодує, що Російська Федерація не змогла виконати численні рішення Європейського суду з прав людини, включаючи його тимчасові заходи, які просять Російську Федерацію утримуватися від військових нападів на цивільних осіб і цивільні об'єкти, включаючи житлові приміщення, транспортні засоби швидкої допомоги та інших особливо охоронюваних цивільних об’єктів, таких як школи та лікарні, а також негайно забезпечити безпеку медичних закладів, особового складу та автомобілів швидкої допомоги на території, що піддається нападу чи облозі російськими військами.

9. Асамблея глибоко стурбована ситуацією українців, які були змушені покинути свою країну, побоюючись за своє життя, під час найбільшого виходу біженців у Європі після Другої світової війни. Асамблея схвалює щедрість і солідарність сусідніх країн, які продовжують приймати сотні тисяч біженців, більшість з яких жінки та діти: Польща наразі прийняла 1 700 000 біженців, Угорщина 250 000, Республіка Молдова 330 000 , Румунія 415 000 і Словацька Республіка 200 000. У цьому контексті Асамблея вітає рішення Європейського Союзу впровадити директиву про тимчасовий захист, одночасно закликаючи до подальшої підтримки у відповідь на цю безпрецедентну гуманітарну кризу, в тому числі через програми переселення.

10. Асамблея зазначає, що російська агресія проти України, що розгортається, була широко засуджена міжнародним співтовариством, зокрема державами та міжнародними організаціями. Принципово критичну позицію також зайняли інші учасники, від міжнародних органів управління спортом до приватних компаній до видатних діячів культури та спорту.

11. Проте в Російській Федерації антивоєнні протести придушені. Асамблея засуджує дії російської влади для подальшого обмеження свободи вираження поглядів і свободи зібрань через закриття майже всіх незалежних інформаційних організацій, посилення придушення громадянського суспільства, жорстке придушення мирних протестів і суворі обмеження доступ до соціальних мереж. Вона висловлює жаль з приводу того, що в результаті російське населення позбавлене інформації з незалежних джерел, а натомість охоплюється лише контрольованими державою ЗМІ, які посилюють викривлене висвітлення війни.

12. Ці трагічні події підтверджують актуальність і безперервну необхідність Ради Європи як міжурядової організації, заснованої на цінностях, що працює на просування демократії, прав людини та верховенства права. Через свої численні органи та установи, а також відповідно до своїх повноважень і місії Рада Європи має бути на передовій у наданні допомоги та експертного досвіду для підтримки України та українців.

13. У світлі вищевикладеного Асамблея закликає Російську Федерацію:

13.1 припинити бойові дії проти України та негайно, повністю та беззастережно вивести свої військові сили з території України в межах її міжнародно визнаних кордонів;

13.2 суворо дотримуватись своїх зобов'язань відповідно до прав людини та міжнародного гуманітарного права;

13.3 утримуватися за будь-яких обставин від нападів на цивільне населення та забезпечити відкриття та повагу до гуманітарних коридорів, щоб дозволити евакуацію цивільних осіб до безпечних регіонів в межах України або безпечних країн за межами України;

13.4 дотримуватися тимчасових заходів, зазначених Європейським судом з прав людини;

13.5. не перешкоджати оперативній доставці гуманітарної допомоги населенню України або ефективному доступу гуманітарних організацій до України та в межах України;

13.6 сприяти розслідуванням та провадженням, які були організовані Міжнародним кримінальним судом, Міжнародним судом і спеціальною комісією, яка буде створена Радою з прав людини;

13.7 забезпечувати безпеку ядерних об’єктів України, у тому числі утримуватися від того, щоб вони ставали об’єктами будь-якої військової діяльності, і повністю співпрацювати з Міжнародним агентством з атомної енергії;

13.8 негайно звільнити та поновити всіх викрадених мерів та місцевих представників, а також активістів;

13.9 забезпечити повну повагу до свободи вираження поглядів та асоціацій, свободи ЗМІ та доступу до Інтернету відповідно до міжнародно-правових зобов'язань.

14. Асамблея закликає держави-члени Ради Європи:

14.1 надалі збільшити свою допомогу Україні та забезпечити безпечне та ефективне функціонування гуманітарних коридорів;

14.2 розглянути можливість збільшення своєї допомоги Україні в її зусиллях з посилення захисту її території, включаючи її повітряний простір, щоб зменшити серйозні людські втрати та трагічні гуманітарні наслідки триваючої загарбницької війни Росії;

14.3 посилити підтримку держав Ради Європи, які прийняли велику кількість українських біженців;

14.4 робити внесок у заклик до України, започаткований Організацією Об'єднаних Націй, а також іншими організаціями, такими як Міжнародний Червоний Хрест;

14.5. встановлювати схеми для полегшення доступу до своїх територій та надання статусу захисту особам, які тікають від війни в Україні, в тому числі, якщо це можливо, шляхом застосування директиви Європейського Союзу про тимчасовий захист;

14.6 уникати дискримінації біженців за будь-якою ознакою, зокрема за етнічною та національною приналежністю, враховуючи при цьому потреби вразливих біженців, які тікають з України, включаючи дітей, жертв гендерного насильства чи травм, осіб з інвалідністю та людей похилого віку;

14.7 розробляти стратегії та заходи, спрямовані на інтеграцію біженців, у довгостроковій перспективі;

14.8 розробляти та впроваджувати програми переселення із сусідніх країн осіб, які втекли від війни в Україні;

14.9 розглянути можливість подальшого зміцнення ресурсів Банку розвитку Ради Європи з метою покращення його спроможності задовольняти надзвичайні потреби за допомогою цільової грантової підтримки та посилити його довгострокову здатність спрямовувати інвестиції в соціальну інфраструктуру в країнах, які приймають велику кількість українських біженців;

14.10 посилити добровільні внески, щоб Рада Європи могла запропонувати пакет пріоритетних заходів для України, які будуть реалізовані, як тільки дозволять умови;

14.11 демонструвати свою постійну довіру до Організації, забезпечуючи її фінансову стійкість, якщо Російська Федерація не зможе виконати свої фінансові зобов'язання перед Радою Європи або перестане бути членом Організації.

15. Що стосується ролі Ради Європи, Асамблея:

15.1 пропонує Уповноваженому з прав людини продовжувати зусилля, спрямовані на підвищення обізнаності про становище тих, хто втікає з України та тих, хто залишається в Україні, а також підтримувати ініціативи, спрямовані на документування порушень прав людини та міжнародного гуманітарного права в Україні, у тому числі через регулярний контакт з її мережею правозахисників та громадянського суспільства;

15.2 пропонує Генеральному секретарю Ради Європи попросити свого Спеціального представника з питань міграції та біженців надавати пріоритет у своїй діяльності положенню біженців та переміщених осіб, які рятуються від війни в Україні, також спираючись на Мережу координаційних центрів та в рамках Плану дій із захисту вразливих осіб у контексті міграції та надання притулку в Європі (2021-2025);

15.3 закликає Європейський суд з прав людини розглянути питання про надання пріоритету заявам, поданим громадянами України проти Російської Федерації щодо дій, вчинених на тимчасово окупованих територіях України, беручи до уваги той факт, що вони не мають доступу до ефективних засобів правового захисту від таких дій на національному рівні.

16. У випадку, якщо Російська Федерація припинить бути членом Організації, Рада Європи повинна передбачити ініціативи, які б могли продовжувати підтримувати та взаємодіяти з правозахисниками, демократичними силами, вільними ЗМІ та незалежним громадянським суспільством у Російській Федерації.

17. У світлі ширшого впливу агресії Російської Федерації проти України на європейське співробітництво та безпеку Асамблея пропонує Комітету міністрів розпочати поглиблений розгляд засобів посилення необхідної ролі Ради Європи в європейській інституційній архітектурі як охоронця демократії, прав людини та верховенства права та форум для співпраці та діалогу між мирними, незалежними демократичними державами. У цьому контексті Асамблея підтверджує свою підтримку організації Четвертого Саміту глав держав і урядів держав-членів Ради Європи, який накреслить дорожню карту для Організації, щоб краще підготувати її для сприяння демократичній безпеці та вирішення прийдешніх проблем.

18. Що стосується власної роботи, Асамблея:

18.1 надалі уважно стежитиме за наслідками агресії Російської Федерації проти України;

18.2 з огляду на участь Білорусі в агресії Російської Федерації проти України, рекомендує її Бюро припинити відносини між Асамблеєю та білоруською владою у всій її діяльності.

19. Що стосується запиту надати висновок Комітету міністрів відповідно до статутної резолюції (51) 30, Асамблея переконана, що серйозність дій, вчинених Російською Федерацією, і спричинена ними зловживання довірою повністю виправдовують подальше звернення до статті 8 Статуту. Беручи до уваги все вищевикладене, а також те, що Російська Федерація грубо порушила Статут Ради Європи, несумісний зі статусом держави-члена Ради Європи, не несе своїх зобов'язань перед Радою Європи та не дотримується вимог Асамблея вважає, що Російська Федерація більше не може бути державою-членом Організації.

20. Тому Асамблея вважає, що Комітет міністрів повинен попросити Російську Федерацію негайно вийти з Ради Європи. Якщо Російська Федерація не виконає запит, Асамблея пропонує Комітету міністрів визначити негайну можливу дату, з якої Російська Федерація припинить бути членом Ради Європи.

Закон і Бізнес