Закон і Бізнес


Відтепер в Україні штрафуватимуть за сексизм


Наразі за таку рекламу доведеться сплатити штраф у розмірі 65 тис. грн

10.01.2022 14:45
3919

Відтепер в Україні штрафуватимуть за демонстрацію у рекламі будь-яку перевагу однієї статі над іншою, стереотипні ролі чоловіка й жінки, насильство за ознакою статі, тіло людини лише як сексуальний об’єкт. Нововведення стосуються в тому числі роботодавців.


Відповідний Закон «Про внесення змін до Закону України «Про рекламу» щодо протидії дискримінації за ознакою статі» набув чинності 8 січня 2022 року, передає «Закон і Бізнес».

Законом забороняється показувати:

- будь-яку перевагу однієї статі над іншою,

- стереотипні ролі чоловіка й жінки,

- насильство за ознакою статі,

- тіло людини лише як сексуальний об’єкт.

Таким чином, реклама є дискримінаційною, якщо зображує або описує жінку чи чоловіка як прикрасу чи сексуальний об'єкт, включаючи натяки на статеві стосунки і сексуальність людей, які нічим не пов'язані з рекламованим продуктом і не мають прямих асоціацій зі споживанням рекламованого продукту, товару, послуг тощо. Відповідальність за дискримінаційну рекламу несе рекламодавець.

Крім цього, в рекламі про вакансії (прийом на роботу) забороняється:

- пропонувати роботу лише жінкам або лише чоловікам, за винятком специфічної роботи, яка може виконуватися виключно особами певної статі;

- висувати вимоги, що надають перевагу жіночій або чоловічій статі (крім випадків, визначених законодавством, та випадків специфічної роботи, яка може виконуватися виключно особами певної статі).

У разі порушення вимог цієї статті рекламодавець сплачує до державного бюджету штраф у десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент вчинення порушення, у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку.

Закон визначає поняття «дискримінаційна реклама» та «дискримінаційна реклама за ознакою статі» так:

«Дискримінаційна реклама – це реклама, яка вміщує чи використовує твердження та/або зображення, які є дискримінаційними за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, віку, інвалідності, етнічного та соціального походження, громадянства, сімейного та майнового стану, місця проживання, мовними або іншими ознаками щодо особи та/або групи осіб, а також такі, що дискредитують товари інших осіб».

«Дискримінаційна реклама за ознакою статі – містить твердження та/або зображення щодо інтелектуальної, фізичної, соціальної чи іншої переваги однієї статі над іншою та/або щодо стереотипності ролі чоловіка та жінки, що пропагує принизливе та зневажливе ставлення; принижує гідність людини, демонструє насильство за ознакою статі; використовує зображення тіла людини (частини тіла) лише як сексуального об’єкта з метою привернення уваги споживача та/або посилання (слова, звуки, зображення) на сексуальні стосунки, що не стосуються продукту».

На рекламу, що містить інформацію або зображення, які порушують етичні, гуманістичні, моральні норми, нехтують правилами пристойності, чи має ознаки дискримінаційної реклами, можна поскаржитися до Держпродспоживслужби або її територіальних органів. Це можна зробити через чат-бот Служби в Телеграм, «гарячу лінію» (тел. (044) 364 77 80, (050) 230 04 28), за допомогою електронної пошти (econsumer-info@dpss.gov.ua), або письмово (Київ, вул. Б. Грінченка, 1).

Закон і Бізнес