Закон і Бізнес


Неякісні комунальні послуги: куди скаржитись


20.10.2020 11:39
6238

Якщо ви справно сплачуєте за житлово-комунальні послуги, але при цьому спостерігаєте порушення своїх прав споживача, то маєте захищати їх доступними правовими методами.


Детальніше про це розповів фахівець центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги, передає «Закон і Бізнес».

Законодавством України передбачено конкретні механізми захисту прав споживачів. Одним із таких механізмів є акт-претензія. Тож, якщо ваші права порушують, то варто в першу чергу документувати порушення і виставляти претензію за неякісно надані послуги.

Крок 1. Вивчаємо договори

Якщо ми відповідальні споживачі, не маємо боргів за комунальні послуги, то маємо право відстоювати свої права. Перш за все варто зазирнути у свій договір про надання відповідних послуг, і, за необхідності, посилатись на нього.

Якщо на руках такого документа немає, то варто написати письмове звернення з проханням надати примірник. Також публічні договори розміщають на сайтах компаній-надавачів послуг.

Крок 2. Повідомлення про порушення

Якщо трапилась аварійна/неприємна ситуація із порушенням ваших прав, одразу зафіксуйте обставини, до яких призвело ненадання або неякісне надання комунальних послуг (якщо це затоплення, псування майна − фотографуйте пошкоджену техніку, меблі, стіни тощо).

Далі варто письмово звернутись до надавача послуг і повідомити про порушення, а також наполягти на складенні акта-претензії. До листа можна додати докази: фото, відео, покази свідків.

Якщо ви не знаєте, куди направляти повідомлення про порушення

дізнайтесь про це у відділі житлово-комунального господарства/окремого фахівця органу місцевого самоврядування за вашим місцем проживання.

Крок 3. Перевірка якості послуг та складання акта-претензії

Виконавець комунальної послуги або управитель багатоквартирного будинку зобов’язані прибути на виклик споживача у строки, визначені в договорі про надання відповідних послуг, але не пізніше ніж протягом 1 доби з моменту отримання претензії споживача.

Потурбуйтесь, щоб в обстеженні взяли участь і ваші сусіди (не менше 2-х свідків). За результатами перевірки складається акт-претензія у 2-х примірниках .

Якщо під час перевірки факти порушень не підтвердились, в акті-претензії зазначається інформація про відсутність фактів невідповідності якості комунальних послуг або послуг з управління багатоквартирним будинком.

Якщо споживач і представник надавача послуг не дійшли згоди у питаннях підтвердження порушень, то акт-претензія підписується із зауваженнями, які є його невід’ємною частиною. Отже, у разі незгоди зі змістом акта потрібно зазначити це в акті. Якщо представник виконавця відмовляється підписати акт, то запропонуйте йому зробити про це відповідний запис у акті, а у випадку відмови — зафіксуйте цей факт разом із підписами інших споживачів.

Що робити, якщо упродовж 1 доби представник надавача послуг не з’явився?

У разі неприбуття представника виконавця в установлений договором строк або необґрунтованої відмови від підписання акта-претензії він вважається дійсним, якщо його підписали не менш як два споживачі, зазначивши свої адресу, ПІБ, підпис.

Акт-претензія надсилається виконавцю комунальної послуги або управителю багатоквартирного будинку рекомендованим листом. При цьому акт-претензія реєструється уповноваженими особами підприємства у журналі реєстрації актів-претензій.

Виконавець комунальних послуг або управитель багатоквартирного будинку протягом п’яти робочих днів вирішує питання щодо задоволення вимог, викладених в акті-претензії, або надає споживачу обґрунтовану письмову відмову.У разі ненадання протягом установленого строку виконавцем відповіді, вважається, що він визнав викладені в акті-претензії факти неналежного надання або ненадання послуг.  Якщо послуга не надавалась, то виконавець комунальної послуги/управитель зобов’язаний самостійно здійснити перерахунок вартості комунальної послуги або послуги з управління багатоквартирним будинком за весь період їх ненадання, надання не в повному обсязі або невідповідної якості, а також сплатити споживачу неустойку (штраф, пеню) у порядку та розмірі, визначених законодавством або договором.

Крок 4. Звернення до вищих органів

При незадовільній відповіді або її відсутності слід звертатись до Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту прав споживачів (Держпродспоживслужби).

Окрім Держпродспоживслужби варто звернутись:

щодо газопостачання – до НКРЕКП, Міністерства енергетики України;

щодо електропостачання – до НКРЕКП, Державної інспекції енергетичного нагляду України, Міністерства енергетики України;

щодо дій комунальних служб та управляючих компаній − до виконкому місцевої ради;

щодо постачання води – до НКРЕКП та Міністерства розвитку громад та територій України.

Після отримання відповіді від підприємства-надавача послуг та його контролюючого органу і за умови неусунення недоліків слід звертатись до суду для оскарження дій або бездіяльності відповідних органів, які не надають послуги, передбачені договором, або надають їх не в повному обсязі (неналежної якості).

Крок 5. Звернення до суду

Результати перевірки якості надання комунальних послуг та/або послуг з управління багатоквартирним будинком можуть бути оскаржені. У випадку отримання офіційної відмови у задоволенні вимог щодо перерахунку, ви маєте право оскаржити дане рішення у судовому порядку. Основою доказової бази у справі слугуватимуть договір про надання відповідних послуг, квитанції про сплату за послуги, належним чином складений акт-претензія,  фото- та відеоматеріали пошкодженого майна, покази свідків.

Пам’ятайте і про те, що у разі звернення до суду для захисту прав споживача судовий збір не стягується в судах усіх інстанцій.

Закон і Бізнес