Закон і Бізнес


Закон про народовладдя суперечить Конституції, — думка


22.06.2020 11:11
6498

Положення нещодавно ухваленого Закону про народовладдя через всеукраїнський референдум нівелюють право Українського народу на управління державними справами, зокрема, на прийняття нової Конституції України, законів та внесення до них змін.


Таку думку в інтерв’ю виданню pmg.ua висловила член Ради адвокатів Закарпатської області, адвокат Зоя Темнохудова, оцінюючи нещодавно ухвалений президентський закон (на базі проекту №3612), передає «Закон і Бізнес».

Експерт нагадала, що Український народ відповідно до частин другої, третьої, четвертої статті 5 Конституції України є єдиним джерелом влади, яку він здійснює безпосередньо, і не може бути ніким обмежений або позбавлений права висловлювати свою волю на всеукраїнському референдумі.

На думку Конституційного Суду України, положення частини третьої статті 5 Конституції України слід розуміти так, що народ як носій суверенітету й єдине джерело влади може реалізувати своє право визначати конституційний лад в Україні шляхом прийняття Конституції України на всеукраїнському референдумі. Також Суд указав, що «з нормативно-правового змісту положень частин другої, третьої статті 5 Основного Закону України, за якими народ є носієм суверенітету й єдиним джерелом влади в Україні та народові належить право визначати і змінювати конституційний лад в Україні, випливає, що народ має право приймати нову Конституцію» (Рішення від 5 жовтня 2005 року № 6-рп/2005).

Згідно із правовою позицією Конституційного Суду України «за змістом статей 5, 72, 74 Конституції України народ як носій суверенітету й єдине джерело влади в Україні, здійснюючи своє волевиявлення через референдум, може в порядку, який має бути визначений Конституцією і законами України, ухвалювати закони, вносити зміни до чинних законів, скасовувати їх (крім законів з питань податків, бюджету, амністії)» (Рішення від 16 квітня 2008 року № 6-рп/2008).

Тож, на думку З.Темнохудової, положення частини першої статті 3 закону, що визначають предмет всеукраїнського референдуму, нівелюють право Українського народу як єдиного джерела влади на управління державними справами, зокрема, на прийняття нової Конституції України, законів, внесення змін до законів на всеукраїнському референдумі, у такий спосіб звужують зміст і обсяг існуючих прав громадян України, що суперечить частині третій статті 22 Основного Закону України.

Другий аспект, на який звернула увагу адвокат, це розширення переліку питань, які не можуть бути предметом всеукраїнського референдуму. Так, статтею 74 Конституції України закріплено, що референдум не допускається щодо законопроектів з питань податків, бюджету та амністії. Натомість, закон закріплює такий перелік заборон:

1) такі, що суперечать положенням Конституції України, загальновизнаним принципам і нормам міжнародного права, закріпленим передусім у Загальній декларації прав людини, Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, протоколах до неї;

2) спрямовані на ліквідацію незалежності України, порушення державного суверенітету і територіальної цілісності України, створення загрози національній безпеці України, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі;

3) щодо законопроектів з питань податків, бюджету, амністії;

4) віднесені Конституцією України і законами України до відання органів правопорядку, прокуратури або суду.

З повним текстом інтерв’ю З.Темнодухової можна ознайомитися за посиланням.

Закон і Бізнес