Закон і Бізнес


Олександра Федотова:

Щодо обігу земель сільськогосподарського призначення


Олександра Федотова - адвокат, к.ю.н., партнер ADER HABER

7674

20.09.2019 року на сайті Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України був опублікований проект закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обігу земель сільськогосподарського призначення».


Вказаним проектом пропонується внести зміни до ст. 130 та Розділу Х «Перехідні положення» Земельного кодексу України, відповідно до яких рекомендується дозволити набуття права власності на земельні ділянки сільськогосподарського призначення громадянам України, юридичним особам України, територіальним громадам та державі.

Згідно із законопроектом іноземці та особи без громадянства зможуть набувати права власності на земельні ділянки сільськогосподарського призначення в порядку спадкування за законом, але будуть зобов’язані здійснити їхнє відчуження протягом одного року з дня набуття права власності.

Також законопроєкт передбачає обмеження сукупної площі земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які можуть перебувати у власності громадянина або юридичної особи України, з урахуванням пов’язаних осіб:

- в межах однієї області така площа не повинна перевищувати 15 відсотків земель сільськогосподарського призначення цієї області;

- загалом така площа не може перевищувати 0,5 відсотка земель сільськогосподарського призначення України.

Термін «пов'язані особи» вживається у значенні, наведеному Податковим кодексом України. Порушення вищенаведених вимог є підставою для відмови в державній реєстрації права власності на земельну ділянку.

Переважне право набуття земельної ділянки сільськогосподарського призначення матиме її орендар, за умови сплати ним ціни, за якою вона продається.

Окрім того, законопроєкт передбачає, що громадяни, яким належить право постійного користування, право довічного успадкованого володіння земельними ділянками державної та комунальної власності, призначеними для ведення селянського (фермерського) господарства, зможуть викупити такі земельні ділянки у власність з розстрочкою платежу до п’яти років за ціною, яка дорівнює нормативній грошовій оцінці цих земельних ділянок, без проведення земельних торгів.

Проєкт Закону передбачає інформаційну взаємодію між Державним реєстром речових прав на нерухоме майно, Державним земельним кадастром, Єдиним державним реєстром юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань із метою одержання інформації про сукупну площу земельних ділянок сільськогосподарського призначення, що перебуває у власності однієї особи та пов’язаних осіб і розташованих у межах однієї області та в межах України.

Разом із цим будуть виключені п. 14–15 Розділу Х «Перехідні положення», якими наразі встановлений мораторій на продаж окремих земель сільськогосподарського призначення. Передбачається, що Закон, у разі його прийняття, набере чинності з 1 жовтня 2020 року.

Позитивним є намір скасувати мораторій. Проте складається враження, що розробленої економічної моделі запуску ринку землі сільськогосподарського призначення немає.

По-перше, не зрозуміла стратегія щодо можливого придбання с/г землі нерезидентами. Так, законопроєкт не надає права нерезидентам набувати с/г землю у власність безпосередньо, однак, це не заборонено шляхом участі в капіталі юридичних осіб України.

По-друге, видається зайвим обмеження сукупної площі земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які можуть перебувати у власності громадянина або юридичної особи України. Це питання можна вирішити не шляхом встановлення обмежень у Земельному кодексі України, а через застосування законодавства про захист економічної конкуренції. Тим більше, що не зрозумілий економічний базис для таких обмежень. Загальновідомо, що бонітет ґрунтів відрізняється в залежності від регіону, отже, і обмеження щодо площ доцільно визначати в залежності від регіону.

Сподіватимемося, що  зазначені моменти будуть враховані під час обговорення та прийняття законопроекту.

Закон і Бізнес