Закон і Бізнес


Лоббисты на учете

Каким НАПК видит наполнение и работу Реестра прозрачности?


Прежде чем начать лоббистскую деятельность, специалист должен зарегистрироваться в Реестре прозрачности.

23.04.2024 12:24
ЛЮДМИЛА КРОХМАЛЮК, старший юрист практики Government Relations юридической компании ADER HABER
8154

НАПК обнародовало для общественного обсуждения проект Положения о Реестре прозрачности — информационно-коммуникационной системы, обеспечивающей сбор, накопление, защиту, учет, обработку и предоставление информации о лоббистах и их отчетность.


Як майбутньому лобісту отримати свій електронний кабінет?

Від старту роботи Реєстру прозорості напряму залежить початок легалізації ринку лобіювання. Адже закон «Про лобіювання» вводиться в дію через 2 місяці з дня початку функціонування Реєстру прозорості, але не пізніше 1.01.2025.

Дані Реєстру прозорості будуть відкритими і загальнодоступними, крім персональної інформації про лобістів. До неї буде обмежений доступ. Закритими будуть паспортні дані особи, її адреса , номера телефонів та e-mail.

Кожен лобіст матиме електронний кабінет, за допомогою якого можна буде комунікувати з НАЗК з будь якого зручного місця. Доступ до кабінету буде можливим після автентифікації із використанням особистого ключа та кваліфікованого сертифіката відкритого ключа лобіста.

В електронному кабінеті лобіст матиме право подавати електронні документи, формувати витяги та подавати звернення до НАЗК.

По-перше, кожен фахівець має отримати статус лобіста.

Для цього необхідно буде подати такі відомості:

ПІБ фізичної особи, число, місяць і рік народження;

найменування юридичної особи, її організаційно-правова форма, її місцезнаходження;

реєстраційний номер облікової картки платника податків; 

ідентифікаційний код юридичної особи;

адреса місця проживання (перебування) фізичної особи;

номер телефону чи інший засіб електронної комунікації, адреса електронної пошти, веб-сайт;

відомості про реєстрацію представництва іноземної юридичної особи; інформація про керівника юридичної особи; засновників (учасників), кінцевих бенефіціарних власників юридичної особи;

відомості про фізичних осіб, що здійснюють лобіювання від імені юридичної особи;

джерело фінансування;

сфера лобіювання.

Після реєстрації суб’єкта лобіювання внесені відомості визначатимуться як реєстрові дані. Вони зберігатимуться та автоматично оприлюднюватимуться у публічній (відкритій) частині реєстру.

Які строки подання інформації?

Лобіст має внести таку інформацію в день початку здійснення лобіювання.

Але, на мою думку, такі усічені строки є не припустимими та потребують перегляду. Адже в країні йде війна, і можуть скластись незалежні від лобіста обставини, як то: обстріли; відключення електроенергії; перебої з інтернетом та інше, що унеможливлять внесення необхідної інформації для реєстрації в день початку лобістської діяльності.

Для прикладу на актуалізацію вже поданої інформації, лобісту надаватиметься 10 днів з дня зміни таких відомостей, що є достатнім періодом для вчинення таких дій.

Лобіст зобов’язаний буде також подати звіт щодо лобіювання за кожне півріччя.

В ньому мають відображатися такі відомості:

ідентифікуючі дані лобіста;

ідентифікуючі дані клієнта, бенефіціара;

загальні відомості про бенефіціара;

предмет лобіювання;

об’єкт лобіювання в розрізі сфер лобіювання;

дата укладення, строк дії та ціну кожного договору лобіювання в діапазонах;

суму коштів, отриману лобістом протягом звітного періоду від клієнта за кожним договором лобіювання, в діапазонах;

суму коштів, витрачену лобістом протягом звітного періоду за кожною сферою лобіювання, із переліком предметів лобіювання, в діапазонах;

зустрічі та спілкування з чиновниками, які займають відповідальне або особливо відповідальне становище, під час яких здійснювалося лобіювання;

розмір здійснених лобістом внесків на підтримку політичних партій, внесків до виборчих фондів (із зазначенням назв партій/їх місцевих організацій, розміру, типу кожного внеску і дати його здійснення).

Вимоги до порядку заповнення та подання відомостей у Реєстр прозорості встановлюватимуться НАЗК окремим нормативно-правовим актом.

Проектом пропонується, що відомості про лобіста, зберігатимуться у Реєстрі прозорості упродовж всього часу, протягом якого особа матиме такий статус, а також упродовж 5 років після припинення його статусу.

При цьому НАЗК забезпечуватиме захист поданої до реєстру інформації.

***

Зауваження та пропозиції до проекту планують приймати за допомогою електронної форми до 16:00 24 квітня 2024 року, а їх результати будуть оприлюднені 8 травня на офіційному сайті агентства.

Закон і Бізнес