Закон і Бізнес


Потери 10 миллиардов гривен в год

Как чиновники Госгеонадра через суд остановили государственную добывающую компанию


В «Укрнафтобуріння» делают все возможное, чтобы добиться возобновления добычи на Сахалинском месторождении.

12.04.2024 12:12
ОЛЕГ МАЛЬЧИК, председатель правления ЧАО ДК «Укрнафтобуріння»
6780
6780

Уже больше четырех месяцев одно из крупнейших газодобывающих предприятий Украины не работает. С 1.12.2023 ЧАО ДК «Укрнафтобуріння», которое находится в государственном управлении, не добывает газ и нефть, не платит ренту, не выполняет план разработки месторождения. При этом компания сохраняет коллектив и платит другие налоги.


Як таке могло статися?

За ініціативою Державної служби геології та надр України 28.11.2023 Шостий апеляційний адміністративний суд анулював спецдозвіл №6349 від 10 липня 2019 року, відповідно до якого здійснювався видобуток на Сахалінському родовищі ПрАТ «ВК «Укрнафтобуріння». Також, судом було скасовано наказ, на підставі якого спецдозвіл №6349 був виданий.

Через це компанія змушена була зупинити експлуатацію родовища з 1.12.2023.

Що цікаво, відбулося це шляхом повороту виконання рішення суду в справі, що розглядається судами вже 14 років і рішення в якій самі Держгеонадра не виконують.

За договором про управління активами, державний менеджмент та ПАТ «Укрнафта», як управитель «Укрнафтобуріння», повинен вчинити всі дії для збереження та примноження майна. Тому, наша команда докладає максимальних зусиль для вирішення питання в юридичній площині.

Історія питання

Справа тягнеться з 2009 року. Тоді «Укрнафтобуріння» подало до Держгеонадра заяву на отримання спецдозволу для видобутку, яку вони належним чином не розглянули. В 2009 році суди першої та апеляційної інстанцій визнали протиправними дії Держгеонадра і зобов’язали видати спецдозвіл.

У 2010 році на виконання судових рішень УНБ видано перший спецдозвіл на видобуток. Проте, Держгеонадра продовжили оскаржувати судові рішення.

В 2019 році Верховний Суд, розглянувши вкотре подану скаргу, частково скасував попередні судові рішення, в частині задоволеної вимоги про зобов’язання видати спецдозвіл.

Звернімо увагу, що ВС визнав протиправними бездіяльність Держгеонадра, проте скасував вимогу про видачу спецдозволу, оскільки Держгеонадра – це державний орган і має самостійно здійснювати свої повноваження. Щоб не втручатись в компетенцію державного органу, Суд змінив вимогу, а саме не зобов’язав Держгеонадра видати спецдозвіл, а зобов’язав їх повторно розглянути подану заяву «Укрнафтобуріння».

Тут дуже важливий момент — суд не прийняв рішення на користь Держгеонадра. В жодному із судових рішень у даній справі немає висновку про те, що УНБ незаконно отримало спецдозвіл. Навпаки, судові рішення зводяться до висновків про неправомірні дії саме Держгеонадра.

Проте, на час ухвалення рішення ВС, спецдозвіл, який було видано у 2010 році, вже був анульований наказом Держгеонадра. Тобто, його не існувало. Бо в 2019 році межі Сахалінського родовища були розширені, і УНБ отримала інший, новий спецдозвіл, на нову територію, з іншою площею.

Тобто, що трапилось? ВС своїм рішенням 2019 року скасував зобов’язання Держгеонадра видачі того спецдозволу, який вже було анульовано.

Щоб зупинити спекуляції на тему законності отримання компанією спецдозволу, акцентую увагу на тому, що ВС, розглядаючи цю справу, надав оцінку обом спецдозволам — 2010 і 2019 року. І прямо зазначив в ухвалі, що новий дозвіл на користування надрами 2019 року виданий на підставі нового звернення з новим пакетом документів, тобто, не стосується даної судової справи.

І здавалося б на цьому спір вичерпано. УНБ володіє новим спецдозволом 2019 року, виданим на підставі окремої процедури. Спецдозвіл 2010 року, який був предметом судових розглядів, анульований наказом Держгеонадра. Про судовий процес усі забули.

Проте, у червні 2023-го, через місяць після того, як «Укрнафтобуріння» передали в управління державі в особі АРМА, Держгеонадра подає заяву про поворот виконання рішення суду в цій справі шляхом скасування спецдозволу 2019 року. Підкреслимо, що це сталося після того, як всі знали про відповідне рішення щодо передачі компанії в управління АРМА.

З 2019-го по 2023-й минуло 3,5 роки. На подання заяви про поворот виконання законом встановлений строк в один рік. Вони пропустили строк на 2,5 роки. І в рішенні ВС 2019 року не було жодного слова про новий спецдозвіл, що був виданий 2019 року. Але Держгеонадра в своїй заяві про поворот виконання чомусь просять анулювати саме новий спецдозвіл, який на виконання рішення суду не видавався!

Пропуск 2,5 років вони обґрунтували зверненням Державного бюро розслідувань, яке за їхнім твердженнями вимагало, щоб Держгеонадра анулювали спецдозвіл.

Але це є відвертою нісенітницею, оскільки саме ж ДБР у листі №4972-24/10-2-01-02-2345/24 від 21.02.2024 повідомило, що у запиті 2022 р. не порушувалось перед Держгеонадрами питання щодо необхідності подання заяви про поворот.

Тобто, подання заяви про поворот виконання рішення суду шляхом скасування спецдозволу на видобування газу підприємству, що є підконтрольним державі, прибутки та податки від діяльності якого йдуть в державний бюджет, було виключно ініціативою службових осіб Держгеонадра.

У серпні 2023 року суд першої інстанції, розуміючи абсурдність заявлених вимог, відмовляє в задоволенні заяви Держгеонадра про поворот виконання рішення.

Але, на диво для всіх, Шостий ААС задовольняє заяву Держгеонадра і скасовує саме новий спецдозвіл. Як і просили Держгеонадра. Не зважаючи на те, що спецдозвіл 2019 року не був предметом розгляду в цій судовій справі й її не стосується.

Те що спецдозвіл 2010 року і спецдозвіл 2019 року є різними дозвільними документами, виданими на підставі різних звернень, підтверджується висновками ВС.

Це безпрецедентне порушення!

Звичайно, щоб усвідомити абсурдність ситуації, достатньо було б і описаного мною вище. Але на цьому безглуздість не закінчується.

Держгеонадра просили і анулювати спецдозвіл, і скасувати наказ, на підставі якого цей спецдозвіл видавався у 2019 році. Все робилось настільки швидко, що ані Держгеонадра, ані судді Шостого ААС не спромоглися бодай відкрити і прочитати наказ №204. Ним було видано крім УНБ ще 17 дозволів 15-ти підприємствам, серед яких «Укргазвидобування», «Турбоатом» (зараз АТ «Українські енергетичні машини»), комунальні підприємства.

Кожне з цих підприємств було позбавлено можливості захисту своїх прав. Вони просто про це не знали.

«Українські енергетичні машини» подали апеляційну скаргу, тому що їхні права були порушені. Апеляційна інстанція відмовила у відкритті апеляційного провадження — кажуть, ні, не порушені.

Наскільки нам відомо, «Укргазвидобування» звернулося до голови Держгеонадра Романа Опімаха з проханням надати правову оцінку ситуації, що склалася. Бо вони мають спецдозволи, але більше не існує наказу, на підставі якого їх видавали.

Але поки що жодні дії не призвели до очікуваного справедливого результату — відновлення видобутку на Сахалінському родовищі.

Хто винен?

Рішення суду, яким анульовано спецдозвіл, ухвалив Шостий ААС. Але він би цього не зробив, якби Держгеонадра не звернулось з відповідною заявою в той час, коли компанія перебуває в управлінні держави в такий складний для всіх нас період.

Чи є ще шляхи для законного відновлення видобутку УНБ?

Так. Оскільки новий спецдозвіл анульований, ми звернулися до Держгеонадр з вимогою виконати рішення ВС від 2019 року. Я раніше звертав увагу, що ВС скасував рішення попередніх інстанцій в частині зобов’язати видати спецдозвіл. Але також зобов’язав Держгеонадра розглянути заяву УНБ і самостійно прийняти рішення.

Ми письмово звертались до Держгеонадр з вимогою виконати рішення ВС, однак цього досі не відбулось.

Київський окружний адміністративний суд зобов’язав Державну службу геології та надр розглянути заяву ПрАТ «ВК «Укрнафтобуріння» про видачу спецдозволу на видобування газу на Сахалінському родовищі.  

Також Держгеонадра зобов’язано розглянути заяву щодо укладення з «Укрнафтобурінням» угоди про умови користування надрами.  

Відповідний виконавчий лист було видано судом 9 лютого 2024 року.  

27.02.2024 судовий документ набрав законної сили, тому заява мала б бути розглянута Держгеонадра невідкладно, у встановленні законодавством строки.  

Натомість 28.02.2024 Держгеонадра подано апеляційну скаргу на ухвалу КОАС від 09.02.2024, якою ухвалено видати ПрАТ «ВК «Укрнафтобуріння» виконавчий лист у справі за №2а-7778/09/2670.

Очевидно, що Державна служба геології та надр України не збирається виконувати рішення ВС ані добровільно, ані за виконавчим листом, видачу якого вони оскаржують.

Натомість, маємо зупинку видобутку газу та конденсату, несплату рентних платежів та ризик втратити трудовий колектив. Все це негативні явища для держави. Тим більше, в умовах запровадженого воєнного стану. Всі енергоносії, що ми не видобудемо в Україні, доведеться купувати за кордоном.

Щорічно через анулювання спецдозволу та зупинку «Укрнафтобуріння» держава втрачатиме близько 10 млрд грн. податків та дивідендів і майже 500 млн м3 природного газу.

Цьому можна і треба запобігти. Ми продовжуємо боротьбу за свої законні права. За розвиток галузі і ресурс для України. Та робимо все можливе, щоб домогтися відновлення видобутку на Сахалінському родовищі.

Закон і Бізнес