Закон і Бізнес


КМУ просят не лишать работников судов лечения и убежища — обращение ВРП


Нажмите на изображение, чтобы подписаться на телеграмм-канал «ЗиБ» и узнать больше о новостях судебной системы.

25.07.2023 16:24
6569

Высшая рада правосудия просит Кабинет Министров оставить в сфере управления ГСАУ два госпредприятия — Санаторно-курортный лечебный центр «Шкло» и «Судебный строительно-экспертный центр».


Соответствующее публичное обращение утверждено решением СРП №741/0/15-23, информирует «Закон и Бизнес».

В частности, Рада просит исключить из перечня единых имущественных комплексов государственных предприятий, которые передаются из сферы управления уполномоченных органов управления в сферу управления Фонда государственного имущества, упомянутые госпредприятия, относящиеся к сфере управления ГСАУ.

Как сообщал «ЗиБ», Рада судей создала рабочую группу, которая должна выяснить материальное и финансовое состояние ГП «Санаторно-курортный лечебный центр «Шкло». Ведь, по словам члена РСУ Валерии Черной, сейчас несколько сотен гектаров земли с лесами и источниками минеральной воды хотят забрать у судебной власти.

ПУБЛІЧНЕ ЗВЕРНЕННЯ

до Кабінету Міністрів України

Відповідно до статті 151 закону «Про судоустрій і статус суддів» Державна судова адміністрація України  є державним органом у системі правосуддя, який здійснює організаційне та фінансове забезпечення діяльності органів судової влади у межах повноважень, установлених законом. ДСАУ підзвітна Вищій раді правосуддя у межах, визначених законом.

До повноважень ДСАУ, передбачених ст.152 закону «Про судоустрій і статус суддів», віднесено, з-поміж іншого, здійснення управління об’єктами державної власності, що належать до сфери управління ДСАУ.

Згідно з Положенням про Державну судову адміністрацію України, затвердженим рішенням ВРП від 17.01.2019 №141/0/15-19, зі змінами, ДСАУ має низку організаційно-контрольних повноважень щодо підприємств, установ і організацій, що належать до сфери її управління.

На сьогодні у сфері управління ДСАУ перебувають 5 державних підприємств: «Інформаційні судові системи», «Центр судових сервісів», «Санаторно-курортний лікувальний центр «Шкло», «Санаторно-курортний лікувальний центр «Феміда» та «Судовий будівельно-експертний центр».

Під час опрацювання звіту голови ДСАУ про діяльність Державної судової адміністрації за 2022 рік, наданого ВРП листом ДСАУ від 10.03.2023 №16-2821/23, стало відомо про процес передачі державних підприємств «Санаторно-курортний лікувальний центр «Шкло», «Санаторно-курортний лікувальний центр «Феміда» та «Судовий будівельно-експертний центр» до сфери управління Фонду державного майна України.

За інформацією ДСАУ, за результатами розгляду листа Міністерства економіки від 15.09.2022 №3212-05/65467-03 про погодження проекту розпорядження КМУ «Деякі питання управління об’єктами державної власності», метою якого була передача до сфери управління Фонду державного майна України об’єктів державної власності для їх подальшої приватизації, ліквідації, реорганізації або оренди, ДСАУ листом від 19.09.2022 №10-8359/22 висловила пропозицію виключити ДП «Центр судових сервісів», «Інформаційні судові системи», «Санаторно-курортний лікувальний центр «Шкло», «Судовий будівельно-експертний центр» та «Санаторно-курортний лікувальний центр «Феміда», які належать до сфери управління ДСА України, із переліку єдиних майнових комплексів державних підприємств, установ та організацій і суб’єктів господарювання, повноваження з управління корпоративними правами яких передаються до сфери управління ФДМУ.

ДСАУ зазначає, що 21.09.2022 на нараді щодо розгляду питання про передачу єдиних майнових комплексів державних підприємств, установ, організацій та повноважень з управління корпоративними правами держави щодо суб’єктів господарювання зі сфери управління уповноважених органів управління до сфери управління ФДМУ під головуванням першого заступника міністра економіки України Кудіна Д.І. ДСАУ підтвердила зазначену позицію.

Згідно із протоколом цієї наради, зокрема, вирішено ДП «Центр судових сервісів» та «Інформаційні судові системи» виключити з переліку з пропозицією опрацювати питання перетворення їх в державну установу або організацію, а ДП «Санаторно-курортний лікувальний центр «Феміда» залишити в переліку та у разі наполягання на іншій позиції обговорити її на засіданні урядового комітету. Зазначено також, що усі підприємства, що розташовані на тимчасово окупованій території Автономної Республіки Крим, мають бути передані до управління ФДМУ. Про ДП «Санаторно-курортний лікувальний центр «Шкло» та «Судовий будівельно-експертний центр» на нараді, відповідно до протоколу, не йшлося.

За інформацією ДСАУ, 30.09.2022 на нараді урядового комітету з питань економічної, фінансової політики, паливно-енергетичного комплексу, стратегічних галузей промисловості, розвитку громад і територій та інфраструктури щодо проекту розпорядження КМУ «Деякі питання управління об’єктами державної власності» ДСАУ не було надано слово для виступу, тоді як у протоколі цієї наради зазначено, що представник ДСАУ не висловлював зауважень до проекту акта під час його обговорення.

На засіданні Ради суддів 4.05.2023, на якому обговорювалося питання вибуття зі сфери управління ДСАУ ДП «Санаторно-курортний лікувальний центр «Шкло», ДСАУ повідомила, що Кабінет Міністрів 14.10.2022 самостійно прийняв рішення, яким зобов’язав органи управління державним майном, у тому числі ДСАУ, передати до сфери управління ФДМУ більш ніж 900 підприємств, з-поміж яких ДП «Санаторно-курортний лікувальний центр «Шкло».

Розпорядженням КМУ «Деякі питання управління об’єктами державної власності» від 14.10.2022 №910-р визначено перелік єдиних майнових комплексів державних підприємств, установ та організацій і пакетів акцій (часток), що належать державі у статутних капіталах господарських товариств, які передаються зі сфери управління уповноважених органів управління до сфери управління ФДМУ, до якого включено ДП «Санаторно-курортний лікувальний центр «Шкло», «Санаторно-курортний лікувальний центр «Феміда» та «Судовий будівельно-експертний центр».

Ураховуючи розпорядження КМУ №910-р, листи ФДМУ, КМУ за зверненнями Служби безпеки України та Офісу Президента щодо виконання вказаного розпорядження, на сьогодні ДСАУ здійснює підготовку відповідного пакета документів щодо передачі вказаних об’єктів зі сфери свого управління.

Наразі ДП «Санаторно-курортний лікувальний центр «Шкло», «Судовий будівельно-експертний центр» та «Санаторно-курортний лікувальний центр «Феміда», як повідомила ДСАУ, перебувають у сфері її управління, комісію з питань передачі державних підприємств не утворено, акти приймання-передачі не підписано.

На запит ВРП ДСАУ повідомила, що ДП «Санаторно-курортний лікувальний центр «Феміда» розташоване на не підконтрольній українській владі території, що унеможливлює перевірку стану державного майна та інформації щодо об’єктів нерухомого та рухомого майна, яке внесено балансоутримувачем.

Порядок безоплатної передачі об’єктів права державної власності зі сфери управління міністерств, інших центральних та місцевих органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, Фонду державного майна, інших державних органів, які відповідно до законодавства здійснюють функції з управління державним майном, об’єднань підприємств, яким делеговано функції з управління майном підприємств і організацій, заснованих на державній власності, Національної академії наук, галузевих академій наук, інших установ та організацій, яким державне майно передано у безоплатне користування, до сфери управління інших органів, уповноважених управляти державним майном, або самоврядних організацій визначено Положенням про порядок передачі об’єктів права державної власності, затвердженим постановою КМУ від 21.09.98 №1482.

Згідно з п.4 Положення передача об’єктів права державної власності, визначених пп.«а» і «ґ» п.2 цього Положення, здійснюється за рішенням Кабінету Міністрів.

При цьому відповідно до п.5 Положення у разі недосягнення згоди між сторонами, що передають і приймають об’єкти передачі, або з іншими сторонами, що погоджують передачу об’єктів, спільним рішенням цих сторін може створюватися тимчасова узгоджувальна робоча група для опрацювання взаємоприйнятних рішень та визначення у разі потреби додаткових умов запропонованої передачі.

Через відсутність згоди між сторонами — ДСАУ та ФДМУ — про передачу ДП «Санаторно-курортний лікувальний центр «Шкло» та «Судовий будівельно-експертний центр», непідписання акта приймання-передачі об’єктів державної власності, а також неутворення ані комісії з питань передачі державних підприємств, ані тимчасової узгоджувальної робочої групи для опрацювання взаємоприйнятних рішень виникає питання щодо законності такої передачі.

Окрім того, до основних завдань ФДМУ відповідно до ст.4 закону «Про Фонд державного майна України» належить, зокрема, реалізація державної політики у сфері приватизації, оренди, використання та відчуження державного майна. Таким чином, після відповідної передачі державних підприємств зі сфери управління ДСАУ до сфери управління ФДМУ Фондом буде здійснено їх платне відчуження (приватизація) або ж передача в оренду. ВРП вважає це недопустимим з огляду на таке.

ДП «Санаторно-курортний лікувальний центр «Шкло» та «Судовий будівельно-експертний центр» — діючі підприємства, які виконують функції відповідно до обов’язків та завдань, визначених статутами, тобто за своїм цільовим призначенням.

Статутом ДП «Санаторно-курортний лікувальний центр «Шкло», затвердженим наказом ДСАУ від 26.11.2019 №1141, передбачено, що його основними завданнями є належне забезпечення санаторно-курортного лікування та відпочинку суддів, членів їх сімей, працівників судової системи України та інших громадян відповідно до сучасних вимог медичної науки, методик комплексної терапії відновного лікування та ефективного використання наявної матеріальної бази.

Метою утворення цього підприємства визначено забезпечення діяльності органів судової влади, у тому числі в умовах особливого періоду; надання санаторно-курортного лікування та відпочинку суддів, працівників судової системи України та інших громадян відповідно до сучасних вимог медичної науки, методик комплексної терапії відновного лікування та ефективного використання наявної матеріальної бази для провадження медичної практики; забезпечення доступної кваліфікованої лікувально-профілактичної допомоги; розвиток і підвищення ефективності медичної допомоги на основі зміцнення її профілактичної спрямованості, впровадження новітніх досягнень науки та медичної практики в діагностиці і лікуванні.

Згідно зі ст.146 закону «Про судоустрій і статус суддів» держава забезпечує фінансування та належні умови для функціонування судів і діяльності суддів відповідно до Конституції України. Забезпечення функціонування судової влади передбачає, зокрема, гарантування достатнього рівня соціального забезпечення суддів.

Статтею 144 закону «Про судоустрій і статус суддів» визначено, що суддя та члени його сім’ї мають право на безоплатне медичне обслуговування у державних закладах охорони здоров’я. Члени сім’ї судді можуть обслуговуватися в тих медичних закладах, де обслуговується суддя.

Крім того, згідно зі ст.19 закону «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» організаційне забезпечення мобілізаційної підготовки місцевих та апеляційних судів здійснює ДСАУ. Зміст мобілізаційної підготовки відповідно до ч.3 ст.3 закону «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», з-поміж іншого, становить визначення умов діяльності та підготовка органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій до роботи в умовах особливого періоду.

Ураховуючи, що ДП «Санаторно-курортний лікувальний центр «Шкло» розташоване на «умовно безпечній» території країни, воно могло би слугувати тимчасовим прихистком для працівників судової гілки влади, які є внутрішньо переміщеними особами у зв’язку з тимчасовою окупацією частини території України або залишили місця свого постійного проживання на території, де ведуться активні бойові дії.

У свою чергу, ДП «Судовий будівельно-експертний центр» згідно зі статутом підприємства, затвердженим наказом ДСАУ від 27.07.2016 №147, утворено з метою забезпечення потреб судів, установ, органів судової влади України, в тому числі в умовах особливого періоду, інших організацій та установ у сфері будівництва, реконструкції, реставрації, капітального, поточного ремонтів та експлуатації будівель, будинків (приміщень), а також здійснення іншої господарської діяльності, спрямованої на одержання прибутку, у тому числі підприємницької, пов’язаної з виробництвом (виготовленням) продукції, торгівлею, наданням послуг, виконанням робіт.

За даними ДСАУ, до 24 лютого 2022 року 148 місцевих та апеляційних судів (22%) забезпечені приміщеннями, які максимально наближені за основними параметрами до вимог Державних будівельних норм України В.2.2-26:2010 «Будинки і споруди. Суди». Решта 526 судів (78%) потребували поліпшення умов розміщення, здебільшого у зв’язку з недостатньою площею приміщень судових установ. Водночас станом на 1.01.2023 у зв’язку з повномасштабною збройною агресією рф проти України, внаслідок постійних бомбардувань та обстрілів 109 приміщень 102 судових установ зазнали пошкоджень різного ступеня – 12 судів повністю зруйновано, 97 приміщень судових установ пошкоджено частково: вибиті вікна, відсутнє електро-, тепло-, водопостачання, пошкоджені стелі, внутрішні двері, зруйновані внутрішні перегородки між кабінетами, пошкоджені зали судових засідань тощо.

За таких умов особливо важливим є стабільне функціонування ДП «Судовий будівельно-експертний центр» у сфері управління ДСАУ з метою якісного та оперативного задоволення потреб органів судової влади України у послугах, роботах та товарах відповідно до основних напрямів його діяльності.

Ураховуючи викладене, просимо внести до додатка до розпорядження КМУ від 14.10.2022 №910-р зміни, а саме виключити з переліку єдиних майнових комплексів державних підприємств, установ та організацій і пакетів акцій (часток), що належать державі у статутних капіталах господарських товариств, які передаються зі сфери управління уповноважених органів управління до сфери управління ФДМУ, ДП «Санаторно-курортний лікувальний центр «Шкло» та «Судовий будівельно-експертний центр», які належать до сфери управління ДСАУ.

Закон і Бізнес