Закон і Бізнес


Досье судьи

Как оценить профессиональную компетентность и усердие?


Досье с наилучшими показателями работы должно работать на развитие карьеры судьи.

19.05.2023 13:44
СВЕТЛАНА ОЛЕНЕНКО, кандидат на должность члена Высшей квалификационной комиссии судей
110913

«Профессиограмма судьи», «профиль судьи», «судейское досье» — понятия, которые должны получить азвитие вместе с судебной реформой. Это создаст механизм поощрения и ответственности судьи как инструмента восстановления доверия общества к судебной власти.


Консультативна рада європейських суддів пропонує українській судовій системі висвітлювати суддівське досьє простою мовою.

Досьє судді має формуватися із первинних даних за результатами розгляду спорів, перегляду рішень судами апеляційної та касаційної інстанцій. Для реалізації цієї ідеї необхідне забезпечення повного відображення первинних даних статистичного обліку в судах усіх рівнів. Має бути не лише загальна кількість справ, матеріалів, яка надійшла та розглянута за звітний період; співвідношення навантаження судді стосовно навантаження суддів відповідного регіону та спеціалізації. Суддівське досьє має містити дані для повної оцінки професійної компетентності та старанності роботи судді, як цього вимагають європейські стандарти.

Питання, яке викликає найбільше дискусій — якісна оцінка роботи судді без можливості ВККС переглядати рішення на предмет законності. Для цього досьє отримає дані у програмі «Діловодство» не лише про загальну кількість скасованих рішень, які підлягають оскарженню за звітний період, а й дані щодо «критичних» показників — таких, які передбачені законом «Про судоустрій і статус суддів» як підстави дисциплінарної відповідальності суддів:

Незаконна відмова у доступі до правосуддя. У цій категорії слід урахувати скасовані ухвали про повернення позовних матеріалів без розгляду (коли суддя міг залишити позов без руху й надати строк для усунення недоліків позовної заяви); відмова у прийнятті до провадження; залишення позову без розгляду тощо. Тобто цей показник ураховує вже скасовані рішення суду, які унеможливлювали реалізацію учасниками судового процесу наданих їм процесуальних прав.

Кількість скасованих та змінених рішень у співвідношенні до кількості ухвалених рішень, які підлягають оскарженню. Найбільшу дискусію викликала ідея «червоної лінії» за кількістю скасованих рішень — як межа, за умови досягнення якої суддя буде вважатися таким, що не відповідає критерію професійної компетентності. Дискусії доречні, оскільки мова йде про незалежність судді. Але не може залишатися на посаді суддя, 50% рішень якого скасовано, а інші 50% — зупинені. Роботу такого судді не можна назвати ефективною.

Наразі в Україні відсутній як механізм, так і обов’язок ВККС підготувати подання для притягнення до відповідальності чи звільнення такого судді. Саме тому має бути обов’язок, а не «право» ВККС підготувати відповідне подання до Вищої ради правосуддя. У тексті регламенту та порядку роботи ВККС слова «може» на багатьох сторінках слід замінити словом «зобов’язана» із відповідним узгодженням умов та обставин.

Для досягнення достовірності інформації слід урахувати такі аспекти як:

а) скасування судом апеляційної інстанції рішення суду І інстанції у зв’язку зі зміною обставин (сплата боргу, коли справа уже надійшла до апеляційного суду), тобто, рішення суду І інстанції на момент його ухвалення було законним;

б) прийняття апеляційним судом до провадження апеляційної скарги на ухвалу, яка не підлягає оскарженню окремо від рішення суду з наступним скасуванням такої ухвали. Такі випадки не мають бути враховані у кількість скасованих чи змінених рішень суду І інстанції шляхом унесення достовірних даних до відповідних комірок статистичної картки у суді апеляційної інстанції;

в) скасовані апеляційним судом, але згодом залишені в силі за результатами перегляду справ судом касаційної інстанції. Тобто, мають працювати відповідні формули. Майже усі комірочки у статистичній картці для цього існують.

Строки. Порушення строку розгляду спору слід вимірювати кількістю справ, які розглянуті з порушенням установленого кодексом строку. Наразі це вимірюється інакше.

Порушення строку виготовлення тексту судового рішення слід вимірювати кількістю рішень, виготовлених із таким порушенням; окремою колонкою — відсоткове співвідношення із загальною кількість рішень, які підлягають оскарженню. Такий показник є необхідним для висвітлення повної картини старанності судді як одного із показників, визначених Бангалорськими принципами поведінки суддів.

На даний час середня тривалість виготовлення тексту рішення оцінюється як «обґрунтована», «загалом обґрунтована», «необґрунтована». Не може порушення закону, яке вчинене суддею, визнаватися «загалом обґрунтованим» або «обґрунтованим»! Це норма у порядку роботи ВККС, яка суперечить усім законам логіки, тому мають бути унесені відповідні зміни до методології оцінювання роботи судді.

Самовідводи. Цей показник є надзвичайно цікавим для дослідження не лише ефективності роботи судді у плані його особистої та соціальної компетентності, а й у деяких інших аспектах роботи судової установи.

Кількість ухвал про самовідводи з підстав, які не передбачені процесуальним кодексом, свідчить про деструктивну поведінку судді по відношенню до колег по роботі. Кількість ухвал про самовідвід судді з причини неправильного авторозподілу справ є свідченням професійної некомпетентності керівника апарату суду і карається Кримінальним кодексом. Чи цікавився орган суддівського врядування такими показниками з моменту запровадження системи автоматизованого розподілу справ?

Кількість спорів, завершених мировими угодами; показник виконання судових рішень; виконання обов’язку судді-спікера — такі показники слід ураховувати при оцінюванні компетентності та старанності судді.

Відсутність права судді контролювати виконання судового рішення за допомогою дієвих процесуальних інструментів негативно впливає на довіру до суду з боку суспільства. І так само негативно впливає на мотивацію роботи суддів.

Показник рішення ЄСПЛ у справах певного судді можливо висвітлювати разом із показником порушень прав людини, розділивши стовпчик досьє на дві частини. 

Відповідно до Бангалорських принципів поведінки суддів національним судовим органам необхідно вжити ефективні заходи для створення механізмів введення в дію принципів компетентності та старанності у роботі судді, якщо такі механізми відсутні в рамках їх юрисдикції.

Дані досьє мають бути стимулом розвитку кар’єри судді. При цьому важливим є баланс у дотриманні принципу незалежності судді. Досьє судді має запрацювати в окремому модулі діловодства суду і бути частиною «Профілю судді» на порталі судової влади (де, у свою чергу, буде розміщена й інша інформація стосовно роботи судді: результати анкетування ГО (стосовно дотримання принципів гласності і відкритості судового процесу, рівності сторін, втручання у справи інших суддів, незалежність від впливу колег тощо), рішення за розглянутими скаргами на дії судді та інше. Таким чином ми отримаємо професіограму судді, яка буде свідченням прозорості роботи судової гілки влади.

Досьє судді має нести не лише каральну функцію. Досьє з найкращими показниками роботи має працювати на розвиток кар’єри такого судді — він автоматично має отримувати рекомендацію для просування по державній службі. Таким чином суди апеляційної та касаційної інстанцій будуть забезпечені фахівцями найвищого рівня.

Закон і Бізнес