Закон і Бізнес


Запрет вдогонку

Почему вдруг возникла необходимость в законодательно ограничить выезд за границу?


Понятно, что не стоит пытаться убедить пограничника в отсутствии законодательного ограничения на выезд за границу. У него ведь есть письмо руководства.

27.06.2022 11:53
ЕВГЕНИЙ ПЕЛИХОС, адвокат, управляющий АБ «Евгения Пелихоса»
8941
8941

Практически незамеченной осталась новость о поступлении в Верховную Раду законопроекта №7484, которым предлагается запретить мужчинам в возрасте от 18 до 60 лет выезд за пределы Украины во время действия военного положения. Но ведь такой запрет на выезд фактически действует еще с 24 февраля этого года. Так что с ним не так?


Як це питання регулюється зараз

Ще ввечері 24 лютого цього року на веб-сайті Держприкордонслужби з’явилося повідомлення про те, що у зв’язку з введенням воєнного стану заборонено виїзд за межі України громадянам чоловічої статі у віці від 18 до 60 років. Разом із цим наголошувалося, що «така норма діятиме на період правового режиму воєнного стану». Про яку саме норму йшлося, історія, на жаль, замовчує.

З цього питання лише зазначимо, що саме по собі введення воєнного стану або ж оголошення загальної мобілізації не тягнуть за собою якихось заборон на виїзд з території України для певної категорії громадян. Закони «Про правовий режим воєнного стану» і «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» не містять жодних приписів з цього приводу.

У пояснювальній записці до законопроекту №7484 його автори вказують, що питання порядку виїзду громадян чоловічої статі наразі врегульовано указом Президента, але цього замало. Нардепи чітко не вказують, який саме указ вони мають на увазі — про введення воєнного стану чи про оголошення загальної мобілізації. Тому розглянемо обидва.

Укази Президента про введення воєнного стану та оголошення загальної мобілізації не встановлюють для певної категорії громадян заборони на виїзд за кордон. У першому (від 24.02.2022 №64/2022) йдеться лише про те, що права, передбачені в тому числі ст.33 Конституції (право вільно залишати територію України), можуть обмежуватися (але самим указом не обмежуються). А мобілізаційний указ взагалі не містить жодних приписів стосовно права вільно залишати територію України.

Точка зору, яка полягає в тому, що якщо в указі про введення воєнного стану передбачено можливість обмеження певного права, то застосовувати такі обмеження може будь-який орган державної влади, не витримує жодної критики.

Для підсилення цієї позиції лише зазначимо, що закон «Про правовий режим воєнного стану» передбачає конкретні повноваження військового командування та військових адміністрацій обмежувати права і свободи, згадані в указі про введення такого стану, наприклад обмежувати право на вільне пересування шляхом запровадження комендантської години. Тобто обмеження передбачених в Указі прав не може бути свавільним. Суб’єкт владних повноважень, який застосовує певні обмеження прав, перелічених в указі, має бути уповноважений на це згідно з чинним законодавством.

У цілому позиція нардепів суперечлива: якщо питання заборони виїзду вже і так врегульовано указом Президента, то навіщо тоді вони пропонують доповнити закон «Про порядок виїзду з України і в’їзду в Україну громадян України» відповідною нормою-забороною? Чи може все ж таки укази Президента насправді не встановлюють таку заборону?

Взагалі досить дивний для юриспруденції стан речей: питання нібито вже врегульовано указом, але цього, на думку нардепів, замало. Тому приходимо до висновку, що насправді потреба у введенні законодавчої заборони на виїзд виникла з того, що в жодних інших джерелах права вона не передбачена.

Ще один цікавий та важливий нюанс. В мережі Інтернет оприлюднено лист голови Держприкордонслужби, в якому вказано про заборону виїзду за межі України громадянам чоловічої статі віком від 18 до 60 років. Будь-яких сумнівів щодо того, що до повноважень цієї службової особи не належить запровадження заборони на виїзд за кордон для певної категорії громадян, не виникає.

Чи повно проект №7484 вирішує питання?

Цим законопроектом пропонується, зокрема, доповнити закон «Про порядок виїзду з України і в’їзду в Україну громадян України» ст.3-1, якою громадянам України чоловічої статі віком від 18 до 60 років забороняється виїзд за межі України під час дії воєнного стану.

Винятки пропонується встановити для осіб, передбачених абзацами 3—13 ч.1 та абз.2 ч.3 ст.23 закону «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію». Крім цього, Кабмін матиме повноваження визначати додаткові винятки із загальної заборони.

Проект пропонує поширити деякі підстави для відстрочки від військової служби під час мобілізації (ст.23 закону «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію») на відносини, пов’язані з виїздом за межі України. Однак ст.23 вказаного закону стосується лише військовозобов’язаних, хоча заборона виїзду стосуватиметься всіх громадян чоловічої статі від 18 до 60 років (не всі з них є військовозобов’язаними).

Окремо звернімо увагу, що військовозобов’язаними можуть бути не тільки чоловіки, але й жінки. Більше того, ч.12 ст.1 закону «Про військовий обов’язок і військову службу» прямо говорить про те, що жінки, які перебувають на військовому обліку, можуть бути призвані на військову службу чи залучені для виконання робіт із забезпечення оборони держави у воєнний час.

Як наслідок, маємо таку ситуацію: невійськовозобов’язаний чоловік обмежується у праві на виїзд за кордон, а для військовозобов’язаної жінки така заборона не встановлена. Чим викликана така відмінність у регулюванні, ні автори проекту, ні у Держприкордонслужбі (щодо нинішніх фактичних обмежень) не пояснюють.

Як підсумок, пропонуємо з урахуванням викладеного самостійно відповісти на питання, чи існують сьогодні будь-які правові підстави для відмови у виїзді за межі України громадянам чоловічої статі віком від 18 до 60 років. Принаймні, доки не буде схвалено запропонований законопроект.

Закон і Бізнес