Закон і Бізнес


В четверти от идеала

или Каким должно быть допустимое отклонение от «квалификационной нормы» для претендентов на мантии


* Опитування проведене в групах «Працівники апарату судів України», «Viribus unitis» у соцмережі Фейсбук.

№29 (1327) 22.07—31.07.2017
МАРИНА ЗАКАБЛУК
8916

На волне очищения Фемиды и возрастания требований к судьям законодатель установил высокий проходной барьер и для желающих надеть мантии. Однако «благое» намерение парламентариев может привести к плачевным последствиям для судебной системы: по результатам отбора будущих служителей Фемиды в резерве может оказаться незначительное количество кандидатов, которых не хватит, чтобы заполнить даже половину вакансий в местных судах. Народные избранники хотят предотвратить возможный коллапс путем возвращения к старым правилам «отборной игры».


Як було раніше

До закону «Про судоустрій і статус суддів», прийнятого в 2010-му, неодноразово вносилися зміни. Водночас положення про проведення добору претендентів на мантії у місцевих судах залишалися незайманими. У зв’язку з революційними подіями кількарічної давнини нова влада вирішила надати приготовленій іншими «страві» — згаданому документу — «присмак справедливості».

Так, у 2015 р. з’явився новий нормативно-правовий акт — «Про забезпечення права на справедливий суд», яким закон «Про судоустрій і статус суддів» було викладено в новій редакції. Деяких змін зазнала й процедура добору. Зокрема, з’явилося положення: «Якщо особа набрала менше 75% максимально можливого бала кваліфікаційного іспиту, вона вважається такою, що не склала кваліфікаційний іспит». Така норма залишилася і в суддівському законі в редакції від 2.06.2016.

Нагадаємо: раніше прохідний бар’єр установлювала Вища кваліфікаційна комісія суддів. Вона аналізувала, скільки учасників добору дійшли до етапу проведення кваліфіспиту, якими є найвищий та найнижчий бали, отримані за екзамен. Після цього, враховуючи, скільки вакансій утворилося в системі, визначала прохідний бал.

Пропозиція парламентарів

ВККС у новому складі жодного разу не апробувала норму про 75-відсотковий бар’єр, адже комісія від початку своєї роботи (кінець 2014-го) до квітня 2017 р. не оголошувала добору кандидатів на посади в місцевих судах. Водночас уже після появи в законі згаданої норми багато хто з експертів звертав увагу на те, що до претендентів висуваються надто високі вимоги.

Як писав «ЗіБ», детальний аналіз оцінок, отриманих учасниками попередніх доборів, показав: приблизно 13% осіб долали 75-відсотковий бар’єр під час кваліфіспиту. Це підтвердили й результати екзамену, який складали конкурсанти, котрі виявили бажання зайняти посади в новому Верховному Суді.

На цю проблему, висвітлену нашим виданням, відреагували народні депутати. В останній день червня в парламенті був зареєстрований проект «Про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» (щодо підвищення рівня конкуренції в процедурі добору кандидатів на посаду судді)» (№6663).

«Установлений законом мінімальний прохідний бал у розмірі 75% від максимально можливого є завищеним. З великою ймовірністю така норма призведе до неможливості заповнення посад у судах першої інстанції в кількості, необхідній для їх нормальної діяльності у подальшому», — йдеться в пояснювальній записці до проекту.

Також, на думку парламентарів, відповідно до обчислення математичної моделі результатів попередніх конкурсів узяти участь у змаганнях за 1200 мантій (нині така кількість вакансій у місцевих судах) зможуть лише 135 претендентів, які наберуть бал, більший за 75% максимально можливої оцінки за кваліфіспит.

«Зазначена обставина жодним чином не сприятиме необхідному рівню конкурентної боротьби між кандидатами на цьому конкурсі», — наголошується в пояснювальній записці.

Тому й пропонується в законі «Про судоустрій і статус суддів» записати, що прохідний бал кваліфіспиту визначає ВККС з урахуванням прогнозованої кількості вакантних посад.

Про наслідки

Правду кажуть, що все нове — це давно забуте старе. Адже нардепи хочуть дозволити комісії встановлювати допустиме відхилення від «кваліфікаційної норми» для претендентів на мантії. Як уже згадувалося, починаючи з 2010 р. таке право було в «кваліфікаційників», але «справедливий закон» його анулював.

Імовірно, парламентарі зрозуміли, що зробили поспішний висновок про необхідність утілення в життя нової формули: «похибка некваліфікації» для осіб, які мають намір служити Феміди, не повинна перевищувати 25%.

У свою чергу «ЗіБ» вирішив поцікавитися в правників, за якої умови вдасться відібрати найкращих кандидатів на посаду судді. Більшість респондентів (55%) відповіли, що в разі надання права ВККС установлювати прохідний бал кваліфіспиту. Тобто вони погодилися з пропозицією нардепів.

Утім, 24% опитаних уважають, що вимоги до кандидатів варто підвищити: передбачити в законі, що успішно екзамен складають тільки ті, хто набирає 80—90% максимально можливого бала кваліфіспиту.

«Замість того щоб відбирати до суду кращих з найкращих, підвищувати рівень компетентності та професіоналізму в судах, народні депутати хочуть зменшити прохідний бал кваліфіспиту. Що ж, просто немає слів», — так окремі особи відреагували на новину про появу законопроекту №6663.

Водночас експерти, які детально вивчали питання проведення доборів, конкурсів на зайняття посад у місцевих судах, вважають, що документ необхідно приймати. Інакше нинішній, уже четвертий, добір претендентів буде безрезультатним: 75-відсотковий бар’єр подолають одиниці. А кошти, виділені на всі процедури добору, в тому числі навчання кандидатів у Національній школі суддів, будуть марно витрачені. Крім того, невирішеною залишиться й проблема кадрового голоду в храмах Феміди.

Тож про те, чи хвилюють народних обранців ці питання і чи хочуть вони розв’язати не тільки кваліфікаційні, а й кадрові проблеми судової системи, дізнаємося вже після закінчення парламентських канікул.