Закон і Бізнес


Продукт творчих мук

«Гурманам» з ВС не припав до смаку новоспечений законодавчий виріб Банкової


Правосуддя, №24 (959) 12.06—18.06.2010
2967

В Адміністрації Президента все так сталося, як планувалося. За 2 місяці члени спеціально створеної робочої групи спромоглися приготувати головний «реформений пиріг» у вигляді об’єднаного законопроекту про судоустрій та статус суддів. При цьому «виріб» створювали не за власним рецептом, а за інструкцією Венеціанської комісії


Справжньою родзинкою стала абсолютно нова система судоустрою. Що¬правда, не всім припала до смаку «начинка» цієї «випічки», зокрема, Голові Верховного Суду Василю Онопенку вона видалася досить гіркою. Втім, його критика серед позитивних відгуків інших «дегустаторів» продукту (серед яких — більшість його колег) звучала якось непереконливо. Навіть на офіційному сайті гаранта на ложку дьогтю в діжці «реформеного» меду не звернули уваги, не написавши про виступ очільника ВС жодного рядка.

Життя покаже

Про важливість події, яка відбувалася в адміністрації Віктора Януковича в останній день весни, годі й говорити. На момент істини судовий корпус чекав протягом майже 20 років, і ось нарешті крига реформи скресла.
Щоправда, на підступах до вул.Банкової про початок останнього засідання робочої групи ніщо не нагадувало, натомість у резиденції глави держави було не проштовхнутися. Завбачливі журналісти, хоч і прийшли заздалегідь, ви¬тратили майже півгодини на те, щоб пройти через численні пости охорони. Утім, особливих сенсацій представники ЗМІ не чекали, оскільки напередодні окремі електронні видання вже написали про деякі зміни, які принесе вітер реформи до обителей Феміди.
На початку весни В.Янукович обіцяв: реконструкція третьої гілки влади має завершитися найближчим часом. І ось година «ч» настала.
«Ми пішли шляхом посилення судового самоврядування та значного зменшення централізації та впливу адміністративного ресурсу, який є в судовій владі, на суддів», — заявив Президент. При цьому він нагадав, що при підготовці законопроекту було вивчено систему судоустрою в Європі, яка відповідає найвищим вимогам захисту прав людини. «Співпраця з Венеціанською комісією довела, що ми обрали правильний шлях», — зазначив В.Янукович.
Водночас глава держави наголосив, що при розробці законодавчого тво¬ріння передусім ставилося завдання побудувати збалансовану, незалежну, ефективну систему правосуддя.
«Я виконаю свій обов’язок і за вашим дорученням підпишу цей законопроект як першочерговий для розгляду у Верховній Раді», — сказав гарант. На його переконання, це напрацювання може бути базовим, а далі «життя покаже: якщо в ньому будуть якісь недоліки, якщо чогось не врахували, є можливість разом із законодавцем це виправити». «Я сподіваюся, що ми всі спостерігатимемо за тим, як почне працювати ця система, як вона почне втілюватися в життя вже в цьому році», — висловив сподівання В.Янукович.

Старе, нове і змінене

А ось запропоновані в проекті зміни виніс на суд присутніх міністр юстиції Олександр Лавринович. За його словами, документ являє собою «нову редакцію закону про судоустрій», також уносяться зміни до всіх чотирьох процесуальних кодексів, до законів про Вищу раду юстиції, про оплату праці та низки інших актів.
Говорячи про головне завдання та мету цієї реформи, керманич міністерства підкреслив, що вона обов’язково має покращити доступність правосуддя для громадян. Законодавчі пропозиції стосуються як терміну, який відводиться для розгляду скарг, так процедури направлення справи на новий розгляд у суд першої інстанції. «Так само ми передбачаємо, що в Україні не буде повторної касації. Таким чином, ми робимо суттєві кроки до того, щоб судові рішення ухвалювалися в розумні строки і були сталими», — додав керманич Мін’юсту.
«Ми довго дискутували стосовно того, як має бути вибудувана судова система. Підсумкове рішення вийшло компромісним. Воно дає можливість суттєво покращити роботу самої системи без змін у першій та апеляційній інстанціях».
На переконання О.Лавриновича, підсумковий законопроект став компроміс¬ним і прописані в ньому новації найбільше торкнуться касаційної інстанції. За його інформацією, планується створення ще одного вищого спеціалізованого суду, який розглядатиме цивільні й кримінальні справи як касаційний суд, при цьому «Верховний Суд як найвища судова інстанція має всі пов¬новаження для забезпечення єдності судової практики».
Документом також пропонується, щоб очільників судів призначала ВРЮ за поданням відповідної ради суддів. Окрім цього, повноваження керівників обителей Феміди будуть суттєво зменшені. Пертурбації чекають і на саму ВРЮ, до складу якої має ввійти більше суддів.
Водночас законотворці ініціюють зміни і до системи кваліфікаційних комісій суддів. Згідно із задумом має залишитися тільки одна ВККС. У найближчих планах реформаторів змінити і статус Державної судової адміністрації, яка має стати складовою третьої гілки влади.
Знайшлись і ліки від корупційної «спокуси». Зо¬крема, пропонується, аби всі служителі Феміди пуб¬лікували декларації про свої доходи, а також про прибутки членів своїх сімей.

Новації — на ура

Після озвученої інформації майже всі доповідачі, котрі захотіли виступити під час засідання, були одностайні: в законопроекті дуже багато позитивних моментів, які потрібно реалізувати. Приміром, президент Національної академії правових наук України, ректор Національної юридичної академії ім. Ярослава Мудрого Василь Тацій ви¬словив переконання, що проект відповідає всім вимогам законодавчої техніки та є якісним. Учений акцентував увагу на тому, що суддям гарантується самостійність під час здійснення правосуддя і забороняється будь-яке втручання в їхню роботу.
Серед інших позитивів В.Тацій відзначив і те, що гарантується обов’язковість виконання судових рішень. «На сьогодні це, на жаль, актуальна проблема, і тут треба наводити певний порядок», — наголосив він.
Ректор також зауважив, що законопроектом закріплюється демократичний принцип призначення суддів на адміністративні посади. За словами В.Тація, проектом також передбачається подальший розвиток участі народу в здійсненні правосуддя через народних засідателів і присяжних.
Не приховував свого задоволення від можливості ухвалення запропонованих змін і голова Вищого адміністративного суду Олександр Пасенюк. За його словами, ініціатива Президента вітається в адміністративних судах.
Аналізуючи сам документ, керманич ВАС привітав ініціативу запрова¬дження вищого суду, який спеціалізуватиметься на розгляді цивільних і кри¬мінальних справ. Позитивну оцінку від О.Пасенюка отримала й ідея реформування ВС. «Нині ВС фактично є касаційною інстанцією, і він перевантажений справами. Думаю, тут суттєво потрібно реформувати законодавство, що й буде зроблено. І вже те, що ВС працюватиме виключно в пленарному режимі, гарантуватиме єдність правозастосування, судової практики, чого зараз істотно бракує в роботі нашої судової системи», — заявив він.
Підтримав голова ВАС й ініціативу змінити дворівневу систему кваліфікаційних комісій на єдину ВККС зі штатом спеціальних судових інспекторів.
Солідарним з О.Пасенюком був і діяч Вищого господарського суду, керманич РС господарських суддів Олександр Удовиченко, який також не скупився на позитивні відгуки. За його словами, головний проект реформи є чесним. «Розробленим законопроектом удосконалено систему контролю за можливими зловживаннями з боку суддів. Для чесного і фахового судді ним створюються абсолютно нормальні умови для роботи», — відзначив представник ВГС.
Окрім цього, О.Удовиченко відзначив, що згідно з положеннями нового законопроекту більшої чіткості набула структура органів суддівського самоврядування і відновився паритет у врахуванні інтересів різних видів судової юрисдикції. Позитивним, на думку судді ВГС, є і те, що головним розпорядником коштів визначені самі суди, зменшено кількість посередників між бюджетом і обителями Феміди при отриманні грошового забезпечення.
Погодився він з О.Пасенюком і стосовно ролі ВС. «Завдяки реформі ВС тепер дійсно зможе забезпечити єдність практики, тому що рішення прийматимуться всім складом. Тим більше що ці рішення, позиції, висловлені ВС, мають бути обов’язковими для застосування при розгляді подібних спорів у подальшому, — підкреслив керманич органу суддівського самоврядування.

Найвища формальність

Мабуть, єдиним, кого не переконали доводи колег стосовно суцільних позитивів реформи, був В.Онопенко. Він також висловив зауваження стосовно того, що про всі нюанси запропонованих пертурбацій не був поінформований заздалегідь.
За його словами, в проекті закону є кілька «ключових моментів», які не відповідають ані Конституції, ні міжнародним стандартам. Не погодився В.Онопенко з нівелюванням статусу ВС. На його думку, згідно з ст.125 Основного Закону, крім того, що очолюваний ним орган є найвищим у системі судів загальної юрисдикції, ВС є ще й судовою інстанцією.
«Те, що ви пропонуєте сьогодні, це повне вихолощення конституційного статусу ВС», — заявив Василь Васильович. Новації В.Онопенко порівняв з тим, щоб, наприклад, передбачити в законі норму, яка не дозволяє Кабінету Міністрів керувати міністерствами. Він наголосив, що лише наявність сильного ВС із відповідними повноваженнями щодо перегляду рішень судів нижчого рівня дозволить забезпечити єдність практики. Також очільник поки що головної судової інституції зазначив: згідно з новим законопроектом ВС може переглядати рішення вищих спеціалі¬зованих судів, лише якщо ті направлять до них відповідну справу, і не може ви¬требовувати справи самостійно.
За його словами, ВС залишилося тільки переглядати рішення вищих судів з огляду на рішення Конституційного Суду та Європейського суду з прав людини. «Якщо хтось хоче знищити Верховний Суд, то робіть це в інший спосіб… Буде Онопенко головою чи ні — мені байдуже, але ви знищуєте не ВС, а право громадян на захист своїх інтересів», —резюмував опонент.
Утім, така точка зору не знайшла підтримки ні в кого з присутніх. Оскільки, як показала практика, один на «реформеному» полі не воїн, то залишається тільки дочекатися останнього слова законодавця, котрий і має поставити крапку в епопеї реформ у судовій владі.
А ось чи якісним ви¬явиться «продукт» реформаторів і чи припаде він до смаку більшості суддів — дійсно покаже час.

Ольга КИРИЄНКО

3 червня Верховна Рада прийняла за основу президентський законопроект про судоустрій та статус суддів. «За» проголосувало 247 депутатів.

Опитування «З&Б»

Чи буде в Україні справедливий суд після перетворень?

Справедливий суд, який захищає права людей, — одна із передвиборних обіцянок Віктора Януковича. Наразі глава держави запропонував план судової реформи на розгляд парламенту. Під час засідання робочої групи з питань судової реформи він зазначив, що реформаторський законопроект розроблявся насамперед з метою побудови незалежної та ефективної системи правосуддя. Втім, найголовніше — це кінцевий результат. Чи зможе ініціатива Президента гарантувати в майбутньому справедливий суд у народних обранців, з’ясовувала кореспондентка «ЗіБ».

Олександр ГОЛУБ, фракція КПУ:
— Я б розглядав законопроект, запропонований Президентом, як перший етап судової реформи.
Однак я вважаю, що одним законопроектом не можна змінити ситуацію в державі. Це стосується як судової системи, так і суспільно-політичної ситуації загалом. Деякі з пропозицій законопроекту можна поставити під сумнів, інші — обгрунтовані. Але в комплексі вони становлять початок серйозного реформування.

Сергій ВЛАСЕНКО, фракція БЮТ:
— Дуже складно про це говорити, оскільки запропонований проект реформи не змінює головного, а саме — принципу добору кандидатів на посади суддів. Як на мене, ця ініціатива не робить суддів незалежними. На жаль, ті процедури, які закладені в ньому, свідчать про те, що поки немає перспективи появи справедливого суду.

Юрій КАРМАЗІН, фракція блоку «НУНС»:
— Ні, справедливого суду не буде. Всі законопроекти, котрі тепер приймаються більшістю — це сурогат. Те, що нині запропонував глава держави, взагалі не тримається купи, хоча за основу покладені мої ідеї 15-річної давності. Однак будь-які ідеї можна довести до абсурду.
Наступ на права людини вже відбувся. Причому абсолютно тихо і непомітно для ЗМІ.

Юлія НОВІКОВА, фракція ПР:
— Як на мене, в законопроекті закладені всі необхідні позиції, котрі дають можливість рухатися у правильному напрямку. Це насамперед дисциплінарна відповідальність суддів за ухвалення неправомірних рішень, чітка та зрозуміла процедура відбору суддів і призначення на посади, що, у свою чергу, зменшить корупцію під час їхнього обрання. Усі ці заходи, на мою думку, принесуть необхідний результат.

Святослав ОЛІЙНИК, фракція БЮТ:
— Справедливий суд — якоюсь мірою утопія, оскільки суд — це завжди людина. І яку б ідеальну законодавчу модель ми не побудували, все одно залишається людський чинник. Але для того, щоб судова система була ефективнішою, цією реформою передбачені певні кроки.


Записала
Тетяна КУЛАГІНА