Закон і Бізнес


Голова ВККС Ігор Самсін:

«На «резервістів» може чекати неприємна ситуація»


№15 (1054) 07.04—13.04.2012
МАРИНА ЗАКАБЛУК
1493

4 квітня Вища кваліфікаційна комісія суддів розпочала прийом заяв та документів для участі в другому доборі охочих одягти мантії. Напередодні цієї події голова постійно діючого органу Ігор САМСІН вирішив поспілкуватися з пресою та відповісти на запитання , які найбільше цікавлять журналістів.


«Оголосити другий добір потрібно без проведення спецпідготовки»

 — Ігорю Леоновичу, другий добір кандидатів на обрання суддею вперше відбуватиметься з проведенням спеціальної підготовки?

— Дійсно, перед ВККС постало питання: проводити добір із спеціальною підготовкою чи без неї. Відповідно до ст.69 закону «Про судоустрій і статус суддів» спеціальна підготовка проводиться протягом 6 місяців за рахунок коштів державного бюджету. Скоротити цей термін неможливо.

На 2012 рік прогнозується 724 суддівські вакансії, а в резерві перебуває 81 особа. Цей резерв не є дієвим, адже кількість вільних посад суддів значно перевищує кількість «резервістів». Вирішуючи питання про оголошення добору, комісія дійшла висновку, що потрібно оголосити другий добір без проведення спецпідготовки.

Річ у тому, що піврічна підготовка майбутніх суддів потребує значного фінансування. А кошти на навчання понад 700 кандидатів потрібно буде брати з видатків, які призначалися для судової влади. Сьогодні в судах проблеми з грошима. Іноді коштів не вистачає навіть на надсилання повісток. Тому нині ми не можемо використовувати бюджетні кошти на спецпідготовку.

До того ж відповідно до вищесказаного закону на період проходження кандидатом спецпідготовки йому виплачується стипендія в розмірі не менше двох третин від посадового окладу судді місцевого суду загальної юрисдикції. Тобто кожному претендентові щомісяця доведеться платити приблизно 3 тис. грн.

Хочу наголосити, що це останній добір, який проводитиметься без спецпідготовки. Наприкінці 2012 року, після завершення другого добору, комісія зробить аналіз прогнозованої кількості вільних посад на 2013-ий. Сьогодні ми можемо сказати, що вакансій буде небагато — близько 100. У наступному році ВККС проведе новий добір, визначить кращих і направить їх навчатися до Національної школи суддів.

— А чому утворилося так багато вакансій?

— Це аж ніяк не пов’язано з недоліками в роботі ВККС, Вищої ради юстиції чи прогалинами в законі «Про судоустрій і статус суддів». Ситуація виникла у зв’язку з проведенням реформи у 2010-му (багато суддів пішли у відставку), створенням адмін’юстиції (з’явилося багато нових вакансій) тощо.

За результатами проведення першого добору значна кількість вакансій залишається незаповненою. Це стосується, зокрема, судів Донецької та Луганської областей. Зазначена обставина свідчить про відсутність дієвого механізму впливу на кандидатів та соціальну незахищеність суддів.

Відповідно до ст.132 закону «Про судоустрій і статус суддів» після призначення на посаду суддя, який потребує поліпшення житлових умов, забезпечується службовим житлом за місцем знаходження суду. Скажіть мені, будь ласка, чи ви бачили, аби останнім часом судді (особливо у віддалених районах) отримували службове житло?

— Яка доля чекатиме на тих, хто перебуває у резерві?

—Є новина для осіб, які перебувають у резерві. Незабаром комісія планує оголосити ще один конкурс на зайняття вакантних посад. Не варто забувати, що посада судді є рівнозначною, незалежно від того, в якому регіоні він її займатиме. Думаю, що працездатний, чесний, сумлінний і неупереджений суддя має всі шанси самоствердитися на посаді. А це дасть йому можливість шляхом переведення реалізувати свій професійний потенціал у судах вищих інстанцій чи тієї ж інстанції, але в іншому регіоні.

 «Сьогодні багато юристів хочуть стати суддями, адже ця професія не тільки престижна, а й добре оплачувана»

 — Ігорю Леоновичу, на вашу думку, цього року із заявами про участь у доборі звернеться більше осіб?

— До другого добору цікавість кандидатів буде більшою, ніж до першого. Тому очікується велика кількість охочих узяти участь у доборі цього року. Сьогодні багато юристів хочуть стати суддями, адже ця професія не тільки престижна, а й добре оплачувана.

Не слід забувати, що попередні кандидати, які не потрапили до резерву, вже навчені практикою. Сьогодні вони до екзаменів готуються, читають літературу. На мій погляд, вони будуть теоретично більш підкованими. Тому «резервістів» слід попередити, що на них може чекати досить неприємна ситуація: за результатами другого добору в резерв можуть потрапити кандидати з вищими балами. Це закономірний процес, адже, як показує практика, «нове покоління» суддів має вищий інтелектуальний потенціал, ніж деякі представники попереднього «покоління».

— Які зміни відбудуться на першому етапі добору — поданні заяв і документів до ВККС?

— За результатами проведення у 2011 році. першого добору, відповідно до висновків робочої групи щодо вдосконалення процедури добору кандидатів на посаду судді вперше, до складу якої увійшли, крім членів Вищої кваліфкомісії суддів та працівників секретаріату постійно діючого органу, представники державних органів, було певним чином змінено формат такого поняття, як прийняття та перевірка документів кандидатів.

Ні для кого не є таємницею, що посада судді є пріоритетною і соціально значущою в державі. Тому з метою оптимізації процесу добору комісія дійшла висновку, що відповідальність за правильність оформлення й заповнення документів повинен нести сам кандидат, який є юристом з вищою освітою.

Наприклад, під час минулого добору кандидати надавали комісії паспорт без фотографії, яка має вклеюватися у 25-річному віці. Невже юрист не розуміє, що цей паспорт — недійсний? Хіба консультант, який приймає документи, повинен робити претендентам зауваження: «У вас недійсний документ, його не можна подавати до комісії»?

Консультанти хотіли допомогти кандидатам і роз’яснювали, що в них не так з документами. Проте їм довелося наштовхнутися на опір кандидатів: «Що ви мені розказуєте, я все знаю» і так далі.

У законі «Про судоустрій і статус суддів» є перелік документів, які потрібно подати до комісії. За його межі ми не виходимо.

Кандидати повинні усвідомлювати всю відповідальність, яка покладається на них при реалізації прагнення стати суддею. Разом з тим, покладаючи на кандидатів таку відповідальність, ВККС жодним чином не усунулась від виконання своїх обов’язків. Комісія затвердила вимоги щодо оформлення й заповнення документів, з якими можна ознайомитися на офіційному веб-порталі ВККС. Вимоги детальні, регламентують всі основні моменти.

— Коли відбудеться анонімне тестування кандидатів?

— Точну дату проведення анонімного тестування назвати не можу, але можу спрогнозувати, що воно відбудеться в кінці травня — на початку червня (до Євро-2012 у м.Києві). Тестування проводитиметься або тільки в м.Києві, або й у тих містах, де воно відбувалося під час першого добору (Києві, Львові, Харкові та Одесі). Все залежатиме від наших можливостей та фінансування.

 «Комісія планує розробити кваліфікаційні характеристики для визначення особистих і моральних якостей кандидата»

 — Що нового буде в цьогорічній процедурі проведення добору? Чим вона відрізнятиметься від минулорічної?

— Процедура проведення добору, яка проводитиметься в цьому році, відрізнятиметься від тієї, яка використовувалася у 2011-му. З одного боку, ці зміни покликані спростити процедуру, з іншого — забезпечити більш якісний добір. Насамперед це стосується порядку проведення кваліфікаційного іспиту, оскільки при проведенні першого добору було висловлено низку зауважень та лунала критика як з боку кандидатів, так і з боку окремих експертів.

Нововведення будуть стосуватися більш ретельного підходу до виявлення особистих і моральних якостей кандидатів, що полягатиме, по-перше, у проходженні на стадії кваліфікаційного іспиту кожним кандидатом співбесіди; по-друге — в наближенні процесу виконання практичного завдання до реального вирішення судового спору.

Також буде здійснюватися комплексний підхід при визначенні результатів кваліфіспиту, який враховуватиме рівень теоретичних знань і практичної підготовки та готовність кандидата здійснювати правосуддя. Не останню роль у цьому відіграватимуть його особисті та моральні якості. Комісія планує розробити кваліфікаційні характеристики для визначення особистих і моральних якостей кандидата.

— Чи мають право особи, яким не вдалося скласти кваліфікаційний екзамен у минулому році, здавати його у 2012-му?

— Законом «Про судоустрій і статус суддів» передбачено: особа, яка не склала кваліфіспит, може бути допущена до повторного складення іспиту не раніш як через рік. Проходити знову анонімне тестування їм не доведеться. У цьому році у зв’язку з тим, що в червні в Україні відбуватиметься чемпіонат Європи з футболу, а потім розпочнеться період відпусток, комісія прийме рішення про проведення кваліфіспиту, швидше за все, в кінці літа — на початку осені.

— Чи зможуть «резервісти» повторно скласти кваліфіспит, аби покращити свій бал?

— Можуть, якщо змінять свій статус. Кандидат може добровільно вийти з резерву і пройти процедуру добору з самого початку: спершу подавати до ВККС документи, проходити анонімне тестування, а вже потім — складати іспит.

 «Стабілізація судової системи залежить від кадрової політики»

 — Ігорю Леоновичу, чого сьогодні потребує вітчизняна Феміда?

— Судову систему потрібно стабілізувати. Суди — не для суддів, вони для громадян. Останні повинні витрачати мінімум часу, аби подати скаргу й вирішити спір. Сьогодні тяганина під час розгляду справ виникає як із суб’єктивних, так і об’єктивних причин. Суб’єктивні причини — неналежне виконання суддею обов’язків, планування своєї роботи, а об’єктивні — незаповненість вакансій. Стабілізація судової системи залежить від кадрової політики. До цього часу в Україні не вивчалося питання, скільки суддів потрібно нашій судовій системі. Комісія вивчає цю проблему. Ми проведемо відповідні розрахунки й скажемо: Україні потрібна така-то кількість суддів. З цього і має розпочинатися стабілізація судової системи.

— Чи є необхідність, аби судді обиралися народом?

— У цьому питанні є свої «за» і свої «проти». Якось я перебував з офіційним візитом у штаті Вашингтон, де обирають не федеральних, а місцевих суддів. Повірте, у цьому процесі виникають певні проблеми. Сьогодні для проведення виборчого процесу необхідні кошти. У 1987 році мене обрано суддею одного з районів Вінницької області. Було виготовлено 20 агітаційних плакатів, на яких написали, що Ігор Самсін балотується на вакантну посаду. Люди його читали, хотіли голосували, а хотіли — ні. Агітація полягала лише в розвішуванні в сільських радах плакатів — і все. Нині в демократичному суспільстві діють зовсім інші правила. Претендентам потрібно зустрічатися з виборцями, давати певні обіцянки. А які обіцянки може давати майбутній суддя? Можливо, лише обіцятиме, що чесно й добросовісно вершитиме правосуддя.