Закон і Бізнес


Сам собі фінансист

Торік «господарники» забезпечили понад половину надходжень до спецфонду від судового збору


№23 (1165) 07.06—13.06.2014
ВАСИЛЬ КОЛІШНИЙ
3009

Видатки судів України, закладені в спеціальному фонді державного бюджету, торік були повністю забезпечені за рахунок надходжень від судового збору. Причому найбільший внесок у наповнення спецфонду (понад 490 млн грн.) зробили господарські суди першої та другої інстанцій. Такі дані містяться у звіті, поданому до Ради суддів Державною судовою адміністрацією.


Збір у розрізі

На цьому тижні Верховна Рада заслухала звіт Уряду про виконання державного бюджету на 2013 рік. Зосередившись на загальних цифрах невиконання плану та критиці «нереальних показників», що були закладені до головного фінансового документа країни попередниками, доповідачі й нардепи, звісно, не вдавалися в деталі. Натомість принаймні за одним показником закон про держбюджет-2013 був перевиконаний. Ідеться про надходження від сплати судового збору, які торік становили 946,3 млн грн. при планових 945,0 млн грн.

Аналіз, який зробили у ДСАУ та направили до РСУ (листом від 23.05.2014 №11-2613/14), засвідчив, що найбільшу частку цих коштів забезпечили надходження на рахунки для зарахування судового збору від господарських та загальних місцевих судів. При цьому на місцеві господарські суди припадає 422,6 млн грн. збору, а на місцеві загальні — 378,4 млн грн.

Досить суттєвий внесок (7,3%) зробили торік і апеляційні госпсуди — 69,2 млн грн. Майже однакові надходження до спецфонду від судового збору за звернення до окружних адміністративних та загальних апеляційних судів — 38,1 та 29,8 млн грн. відповідно. Апеляційні адмінсуди забезпечили надходження у сумі 8,2 млн грн.

Взагалі торік надходження від сплати судового збору порівняно з 2012 роком збільшилися на 65,7 млн грн. Якщо подивитися на надходження в розрізі регіонів, то виявиться, що більш ніж половина спецфонду напов­нюється за рахунок м.Києва, Дніпропетровської, Донецької, Харківської та Одеської областей. У минулому році тут зібрали 493,2 млн грн. Водночас лише 92,9% від цих надходжень фактично витрачено на фінансування судової системи.

Феміда — на самоокупності

Загалом надходження від сплати судового збору забезпечують близько 20% затверджених держбюджетом видатків на судову владу. Тому говорити про «самоокупність» української Феміди можна досить умовно, аналізуючи надходження, а не практику фінансування. Та й законодавець, установлюючи ставки збору, враховував насамперед соціальний фактор. Виходячи із цього, ставки для юридичних осіб є вищими, ніж у разі дотримання принципу покриття собівартості, а ставки для фізичних осіб — заниженими. Тому, образно кажучи, судовий збір збирається за принципом «з кожного — по можливості», а розподіляється за принципом «кожному — за потребами».

Цим і пояснюється той факт, що суди господарської юрисдикції мають таку високу питому вагу в надходженнях від сплати судового збору. Місцеві загальні суди, що також мають високу питому вагу в надходженнях від сплати збору до спецфонду, досягають такого рівня завдяки масовості позовів від фізичних осіб при незначних ставках судового збору. Особливо це стосується справ про адміністративні правопорушення.

Тож якщо розглядати рівень фінансування судів порівняно з надходженнями від судового збору, то, як відзначено в аналізі ДСАУ, основними джерелами спецфонду в судовій системі були кошти за звернення до судів господарської юрисдикції — 491,8 млн грн. При цьому фактичне фінансування цих установ становило 129,9 млн, а різниця перерозподілилася на суди іншої юрисдикції.

Через непроведення держказначейством платежів органів судової влади утворився залишок коштів від сплати судового збору. На початок 2013-го він дорівнював 86,2 млн грн., а на 1 січня цього року — 343,4 млн. Тож цьогорічний план надходжень, затверджений у сумі 889,2 млн грн., майже на 40% уже було виконано. Посприяло такій позитивній динаміці й ухвалення закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сплати судового збору» від 19.09.2013 №590-VII, яким підвищено розміри ставок збору. Як наслідок, у IV кварталі минулого року середньоденні надходження зросли із 3,6 млн до 4,1 млн грн.

З урахуванням цього, за прогнозами ДСАУ, решту буде зібрано за 7 місяців поточного року, а всі «понадпланові» суми оперативно перерозподілено на ті напрями, де існують проблеми. Додатковий фінансовий ресурс у ДСАУ оцінюють у 350 млн—400 млн грн. Так, на початку грудня 2013 року, коли фактичні надходження від сплати судового збору дорівнювали 861,9 млн грн., Міністерство фінансів на звернення ДСАУ збільшило видатки судової системи за спецфондом на оплату праці в сумі 65,9 млн.

Отже, обсяг надходжень від сплати судового збору в поточному році, який уже перевищує середньоденні показники 2013 року на 11%, уселяє надію на покращення забезпечення органів судової влади, констатують у ДСАУ.