Закон і Бізнес


Пояснювальна записка до проекту Закону про внесення змін до Закону України «Про адвокатуру і адвокатську діяльність»


929

Проект Закону про внесення змін до Закону України «Про адвокатуру і адвокатську діяльність» оприлюднений Міністерством юстиції України 3 червня 2014 року.


Текст проекту Закону можна переглянути тут.

З порівняльною таблицею до законопроекту можна ознайомитися тут.

 

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до проекту Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність»

1. Обґрунтування необхідності прийняття акта

Перший досвід реалізації Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» свідчить про необхідність подальшого удосконалення правового регулювання питань доступу до зайняття адвокатською діяльністю, розширення професійних прав адвокатів і забезпечення гарантій здійснення адвокатської діяльності, а також удосконалення інституційної основи адвокатури.

У зв’язку з цим Програмою діяльності Кабінету Міністрів України, затвердженою Постановою Верховної Ради України від 27 лютого 2014 року № 799, передбачено розроблення та подання до Верховної Ради України Міністерством юстиції проекту Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» (далі – проект Закону).

2. Мета і шляхи її досягнення

Метою проекту Закону є створення передумов для посилення професійних прав адвокатів та гарантій здійснення адвокатської діяльності, утвердження принципів верховенства права, змагальності судового провадження та рівності сторін, а також подальшого інституційного розвитку органів адвокатського самоврядування.

Досягненню зазначеної мети сприятиме внесення змін до Закону, якими пропонується:

надати нові визначення адвокатури, адвоката, адвоката іноземної держави, видів правової допомоги, клієнта, конфлікту інтересів, представництва та стажу адвокатської діяльності;

посилити зобов’язання держави перед адвокатом;

посилити вимоги та обмеження до особи, яка бажає стати адвокатом;

визначити триступеневу процедуру складення кваліфікаційного іспиту та  стажування;

запровадити символіку адвокатури України;

запровадити адвокатську монополію на надання правової допомоги в судових провадженнях з метою підвищення її якості (передбачається, що відповідне положення буде введено в дію з 1 січня 2016 року);

розширити та посилити професійні права адвоката та гарантії адвокатської діяльності (при цьому, зокрема, пропонується підкріпити принцип рівності сторін у кримінальному провадженні відповідними процесуальними можливостями адвоката, насамперед – щодо збирання доказів);

точніше врегулювати питання адвокатських запитів;

деталізувати поняття винагороди адвоката;

збалансувати повноваження між з’їздом адвокатів України, Радою адвокатів України, оптимізовано кількість та підвищено незалежність ревізійних комісій адвокатури;

обмежити, з метою уникнення зловживань відповідним правом, коло суб’єктів, які можуть ініціювати притягнення адвоката до дисциплінарної відповідальності;

спростити підтвердження повноважень адвоката в різних провадженнях.

Крім того, проектом встановлено обов’язкову вимогу щодо подачі адвокатом відомостей до Єдиного реєстру адвокатів України з метою підтвердження права на зайняття адвокатською діяльністю.

3. Правові аспекти

Відносини, пов’язані зі здійсненням адвокатської діяльності, регулюються Конституцією України, Кримінальним кодексом України, Кримінальним процесуальним кодексом України, Кримінально-виконавчим кодексом України, Податковим кодексом України, Цивільним процесуальним кодексом України, Кодексом адміністративного судочинства України, Кодексом про адміністративні правопорушення та Господарським процесуальним кодексом; законами України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність», «Про безоплатну правову допомогу», «Про виконавче провадження»,  «Про судоустрій і статус суддів»,  «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців», «Про єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус».

4. Фінансово-економічне обґрунтування

Реалізація Закону в разі його прийняття не потребує додаткових витрат з Державного бюджету України та місцевих бюджетів.

5. Позиція заінтересованих органів

Проект Закону потребує погодження з Міністерством економічного розвитку і торгівлі та Міністерством фінансів.

6. Регіональний аспект

Проект Закону не стосується питання розвитку адміністративно-територіальних одиниць.

6-1. Запобігання дискримінації

У проекті Закону відсутні положення, які містять ознаки дискримінації. Громадська антидискримінаційна експертиза не проводилась.

7. Запобігання корупції

У проекті постанови відсутні правила і процедури, що можуть містити ризики вчинення корупційних правопорушень. Громадська антикорупційна експертиза не проводилась.

8. Громадське обговорення

6 березня 2014 року Міністром юстиції на зустрічі з представниками адвокатської спільноти було ініційоване створення робочої групи з підготовки проекту Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про адвокатуру і адвокатську діяльність» з числа адвокатів.

22 квітня 2014 року Міністр юстиції направив законопроект, розроблений згаданою робочою групою, до Національної асоціації адвокатів України, з проханням винести згаданий проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про адвокатуру і адвокатську діяльність» на обговорення органів адвокатського самоврядування та надати пропозиції і зауваження до нього.

24 – 25 квітня 2014 року Рада адвокатів України на своєму засіданні розглянула законопроект, розроблений робочою групою Міністерства юстиції України, разом з альтернативним законопроектом, розробленим робочою групою Національної асоціації адвокатів України, і об’єднала найкращі положення обох документів в єдиний законопроект. Цей законопроект було схвалено позачерговим з’їздом адвокатів України, який відбувся 26 – 27 квітня 2014 року в м. Одеса і направлено Головою Національної асоціації адвокатів України Міністрові юстиції України для внесення до Кабінету Міністрів України та Верховної Ради України.

Після доопрацювання проекту Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про адвокатуру і адвокатську діяльність» з урахуванням його узгодженості з іншими законодавчими актами та відповідності вимогам нормопроектувальної техніки його розміщено на офіційному веб-сайті Міністерства юстиції України.

9. Позиція соціальних партнерів

Проект Закону не стосується соціально-трудової сфери.

10. Оцінка регуляторного впливу

Проект Закону не є регуляторним актом.

11. Прогноз результатів

Прийняття відповідного Закону сприятиме посиленню професійних прав адвокатів, гарантій здійснення адвокатської діяльності та подальшого інституційного розвитку органів адвокатського самоврядування, утвердженню принципів верховенства права, рівності сторін та змагальності у судовому провадженні, а також європейських стандартів у діяльності вітчизняної адвокатури. забезпечить належне функціонування адвокатської діяльності та виконання покладених на адвокатуру завдань.

Міністр юстиції Павло ПЕТРЕНКО