Закон і Бізнес


Уся влада Раді?

ВР має намір звільнити ще 4 суддів КС за порушення присяги, не покладаючись на думку з’їзду, який їх призначав


№15 (1157) 11.04—17.04.2014
ВАСИЛЬ КОЛІШНИЙ
2910

Народні депутати вирішили самостійно звільнити 4 суддів Конституційного Суду, не покладаючись на думку з’їзду суддів, за квотою якого тих призначено. Відповідні зміни пропонується внести до постанови ВР «Про реагування на факти порушення суддями Конституційного Суду України присяги судді» від 24.02.2014 №775-VII.


Проект постанови (№4630), яку зареєстрували у ВР нардепи від ВО «Батьківщина» Сергій Соболєв та Борис Тарасюк, став можливим завдяки закону, ухваленому в перші революційні дні роботи парламенту. 23 лютого був визнаний як такий, що втратив чинність, закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо приведення їх у відповідність із Конституцією України» від 7.10.2010 №2592-VI. Відповідно, відновлено в редакції, що діяла до цієї дати, положення 32 законодавчих актів.

Серед них «постраждала» й ст.23 закону «Про Конституційний Суд України», яка лише уточнювала процедуру звільнення суддів КС — органом, який призначив. Адже попередня редакція не узгоджувалась із п.26 ч.1 ст.85, п.22 ч.1 ст.106 Конституції, за якими парламент і Президент мають повноваження звільняти лише третину суддів КС.

Свого часу це вже ставало предметом дискусій, оскільки в процедурі звільнення не визначений орган, який має констатувати факт порушення суддею КС присяги. На думку європейських експертів, що неодноразово висловлювалася, зокрема, під час обговорень необхідних змін до Конституції в частині утвердження незалежності судової системи, парламент, як політичний орган, таких повноважень мати не повинен. Адже це неодмінно призводитиме до тиску на інститути третьої гілки влади. І тоді парламент виправив цей недолік, визначивши, що орган, який призначив суддів КС, і повинен мати право звільняти їх.

Натомість, відновивши дію спірного положення закону про КС, нардепи вирішили негайно ним скористатись. У проекті пропонується достроково припинити повноваження суддів КС Михайла Гультая, Михайла Запорожця, Олега Сергейчука та Наталі Шаптали «у зв’язку з порушенням ними присяги судді».

Прикметно, що в цьому списку вже немає судді КС Василя Бринцева, який також потрапив до єдиного органу конституційної юрисдикції за суддівською квотою. Не згадуються й прізвища президентських призначенців Юрія Бауліна та Сергія Вдовіченка, які фігурували в первісній версії постанови №775-VII.

Крім того, автори проекту вирішили виправити свою гарячкуватість і викласти в новій редакції п.4 постанови, уточнивши, що парламент лише доручає Генеральній прокуратурі перевірити діяльність перелічених у документі суддів КС. Адже раніше ВР дала пряму вказівку ГПУ порушити кримінальні справи проти суддів навіть без установлення фактів самого правопорушення.

До речі, цей проект був зареєстрований у ВР наступного дня після оприлюднення звернення Асоціації суддів КС до позачергового ХІІ з’їзду суддів. У ньому наголошується, що асоціація «занепокоєна у зв’язку зі звільненням і кримінальним переслідуванням суддів КС за прийняті ними рішення при здійсненні правосуддя, у межах своїх повноважень». Нагадується, що згідно з ч.2 ст.28 закону «Про Конституційний Суд України» члени цього органу не несуть юридичної відповідальності за результати голосування або висловлювання в КС та його колегіях при розгляді справ, прийнятті рішень та дачі висновків.

Як констатується у зверненні, постанова ВР №775-VII «не відповідає принципам незалежності судової системи та верховенства права». Тим більше що «під час такої кризи, яку Україна переживає, додержання принципів верховенства права та поділу влади є найважливішим». «Застосування будь-якого стягнення відносно суддів має здійснюватися в рамках додержання незалежності судової влади, а також грунтуватися на встановлених стандартах поведінки суддів і здійснюватися лише після проведення справедливого розслідування, під час якого мають бути додержані права суддів», — переконані в асоціації.

У зверненні також нагадується, що «заходи, вжиті по відношенню до суддів КС, є неприйнятними з позицій міжнародних і європейських підходів до функціонування інститутів правосуддя та системи державної влади в цілому і йдуть урозріз із зобов’язаннями всіх гілок влади в Україні поважати та захищати незалежність судової влади».

Очевидно, що за таких умов та правових оцінок делегати з’їзду могли й не проголосувати за звільнення колег із КС. Але тепер їхня думка може й не мати значення.

Як не була врахована й позиція суддів, котрі взяли участь у засіданні Комітету ВР з питань верховенства права та правосуддя, який оперативно розглянув цей проект 7 квітня. Так, Голова КС Ю.Баулін намагався переконати нардепів у неконституційності відновленого положення ст.23 закону, а також доводив, що «у Конституції немає поняття «припинення повноважень» судді КС, а є тільки призначення та звільнення». До того ж відповідно до §63 Регламенту Конституційного Суду перевірку факту порушення суддею КС присяги має здійснити постійна комісія з питань регламенту та етики. Ініціювати таку процедуру може виключно той орган, який призначив суддю КС.

У проекті рішення комітету передбачалося відхилити цю ініціативу. Однак лише 4 голосами членів парламентського підрозділу проти трьох документ отримав зелене світло, тим самим підтвердивши правило, що від політики та емоцій першим страждає право.