Закон і Бізнес


Період напружених пошуків.

Петро ПИЛИПЧУК: «Ми зробили те, що змогли. Сподіваюся, ви зробите краще»


Суддівські кадри, №39 (974) 25.09—01.10.2010
3266

Як повідомляв наш тижневик, останнє засідання Ради суддів України пройшло як без кворуму, так, відповідно, і без схвалених рішень. Тож наступного дня голові цього органу суддівського самоврядування Петру Пилипчуку довелося звітувати перед делегатами Х, позачергового, з’їзду суддів про виконану РСУ роботу від свого імені. Утім, по завершенні доповіді делегати оплесками і стоячи відзначили результати роботи своїх колег.


Два доленосні роки

Сьогодні Рада суддів України складає свої повноваження перед найвищим органом суддівського самоврядування — Х з’їздом суддів. Складає їх достроково: не через 3 роки, як було визначено законом, що діяв на час її обрання, а через 1 рік 10 місяців. Зумовлено це вимогами нового закону «Про судоустрій і статус суддів».
Цим законом докорінно реформовано органи суддівського самоврядування, суттєво змінено їх систему, порядок формування та обсяг повноважень. Час покаже, наскільки є вдалими, ефективними нові алгоритми функціонування органів суддівського самоврядування, зокрема й РСУ.
Відповідно до порядку денного з’їзду я маю звітувати про виконання рішень ІХ з’їзду суддів, який відбувся 13—14 листопада 2008 року й обрав Раду суддів, повноваження котрої закінчуються сьогодні.
Нагадаю, що на ІХ з’їзді розглядалися питання про стан здійснення судочинства судами загальної юрисдикції та про виконання завдань органів суддівського самоврядування щодо забезпечення незалежності суддів. На з’їзді було зосереджено увагу на найактуальніших проблемах функціонування судової влади, її захисту від цілеспрямованої руйнації, протиправного втручання в діяльність судів. Делегати з’їзду оцінили стан здійснення правосуддя та обговорили перспективи розвитку вітчизняної судової системи.
У рішенні «Про стан організації та діяльності судової влади і виконання рішень VII, чергового, та VIIІ, позачергового, з’їздів суддів України» з’їзд доручив Раді суддів продовжити роботу щодо захисту суддів від втручання у здійснення правосуддя, зміцнення незалежності судів і суддів, удосконалення професійної підготовки суддів¬ських кадрів.
Також з’їзд обрав 7 членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів, призначив 2 члени Вищої ради юстиції та обрав новий склад Ради суддів у кількості 77 осіб.
Період, що пройшов після з’їзду, був насичений багатьма важливими подіями, доленосними для подальшої розбудови судової влади в Україні, зо¬крема діяльності органів суддів¬ського самоврядування.
Для кожного члена РСУ це був час напружених пошуків шляхів розвитку судової системи та вирішення проблем організаційного й матеріально-технічного забезпечення судів і діяльності суддів, незалежності судочинства, зміцнення організаційної єдності функціонування органів судової влади, соціального захисту суддів і членів їхніх сімей, підвищення ефективності роботи з кадрами в системі судів.
Своєю повсякденною діяльністю ми намагалися довести, що суддівське самоврядування дійсно є однією з найважливіших конституційних гарантій забезпечення справедливого і незалежного суду.
На мою думку, Рада суддів у цілому виконала ті завдання, які стояли перед нею. У період з 14 листопада 2008 до 16 вересня 2010 року проведено 10 засідань, на яких прийнято 110 рішень, 4 протокольних доручення та на їх виконання видано 20 розпоряджень голови РСУ. Напружено працювали 7 комітетів Ради суддів.
Більшість питань, які роз¬глядалися з грудня 2008 до вересня 2010 року, стосувалися забезпечення організаційної єдності функціонування органів судової влади, зміцнення незалежності судів, захисту від втручання в їхню діяльність, здійснення контролю за органі¬зацією діяльності судів та інших структур у системі судової влади, пропозицій щодо законопроектів про внесення змін до законів «Про судоустрій України» та «Про статус суддів». Також розглядалися питання, що стосуються належного фінансування судової влади, виконання Державної програми забезпечення судів належними приміщеннями, стану забезпечення суддів житлом, їх правового і соціального захисту, роботи Вищої кваліфкомісії суддів.

На фундаменті незалежності

Радою суддів і Верховним Судом не тільки була підтримана ідея розроблення Концепції подальшого здійснення судово-правової реформи, а й був розроблений такий проект, схвалений на зборах суддів ВС і конференціях суддів областей та надісланий до Верховної Ради.
Рада суддів брала посильну участь у проведенні в державі судової реформи. Неодноразово у своїх рішеннях вона наголошувала на тому, що подальші кроки тільки тоді будуть дієвими та ефективними, коли здійснюватимуться одночасно з більш широкою правовою реформою. Реформою, яка має включати:
- вдосконалення законотворчого процесу;
- підвищення якості законів;
- приведення їх у повну відповідність з міжнародними стандартами;
- системний і концептуально зважений підхід до внесення змін до законодавства;
- вдосконалення законодавства, яке регулює економічне життя країни;
- створення громадянського суспільства;
- підвищення якості юридичної освіти;
- подолання правового нігілізму в представників влади;
- юридичну освіту населення;
- виховання законослухняності й поваги до закону та суду;
- реформування прокура¬тури, органів досудового слідства, інших правоохоронних органів, адвокатури, нотаріату та споріднених державних і недержавних інституцій, які забезпечують правопорядок, захист прав і свобод людини.
Рада суддів постійно і ціле¬спрямовано відстоювала незалежність суддів при здійсненні правосуддя і підкорення їх тільки закону. Вона неодноразово акцентувала увагу суспільства на тому, що незалежність та недоторканність суддів при здійсненні судочинства є фундаментальним принципом функ¬ціонування судової влади в демократичних державах, що забезпечення кожному громадянину права на справедливий та неупереджений суд є однією з основних ознак демократичної держави. Судові органи мають вирішувати передані їм справи безсторонньо, на основі фактів і відповідно до закону, без будь-яких обмежень, неправомірного впливу, спонукань, тиску, погроз або прямого чи непрямого втручання з будь-чийо¬го боку і хоч би з яких причин.
Питанню забезпечення самостійності судів та незалежності суддів РСУ приділяла постійну увагу. З цього приводу було прийнято 23 рішення, 8 рішень президії РСУ, направлено 20 звернень до Президента, Голови ВР, інших посадових осіб держави.
Також у своїх рішеннях РСУ неодноразово звертала увагу суддів на те, що саме вони та органи суддівського самоврядування мають зробити все для того, аби підвищити авторитет судової влади, нести в суспільство справедливість і гуманізм, віру людей у закон і правопорядок, ефективно й оперативно захищати права людини.

В умовах напівзабезпечення

Незважаючи на об’єктивні й суб’єктивні труднощі, суди України в цілому забезпечили захист гарантованих Конституцією та законами прав і свобод людини і громадянина, прав та законних інтересів юридичних осіб, інтересів суспільства і держави. Про це свідчать дані судової статистики. У 2009 році суди загальної юрисдикції по першій інстанції розглянули 5,9 млн справ, заяв, позовних заяв, подань, клопотань. Абсолютна більшість судових справ роз¬глянута у визначені законом строки, а прийняті в них рішення є законними і такими, що підлягають виконанню.
Рада суддів постійно приділяла увагу питанням фінансового й організаційного забезпечення судової діяльності. Із цих питань у звітному періоді прийнято 19 рішень, що свідчить про нашу постійну до них увагу.
Зумовлено це тим, що впродовж багатьох років спостерігається систематичне недофінансування судів. Матеріально-технічне забезпечення та фінансування судової системи залишається недостатнім: кошти на зростаючі потреби судів виділяються на рівні, більш ніж наполовину нижчому за фактичні потреби на процесуальну діяльність.
Через недостатнє фінансування не всі приміщення судів охороняються належним чином, а деякі навіть не обладнані сигналізацією. Непоодинокі випадки, коли до суду проникають сторонні люди, здійснюють підпали, працівникам судів погрожують, завдають тілесних ушкоджень, у самих судах учиняються бійки, заподіяння шкоди учасникам процесу.
Рада суддів неодноразово зверталася до Президента, Голови ВР, Прем’єр-міністра із заявами і листами щодо критичного становища судів та суддів унаслідок хронічного недофінансування, вимагала принципового поліпшення забезпечення діяльності судів.

Кадровий потенціал

Не менш важливим завданням були розгляд і вирішення питань кадрового забезпечення діяльності судів та територі¬альних управлінь Державної судової адміністрації, діяльності Академії суддів України (всього прийнято 37 рішень).
Основні чинники, які негативно впливають на стан заповнення суддівських посад висококваліфікованими і високоморальними кадрами, — це неналежні умови праці, підвищені професійні ризики, низький рівень матеріального забезпечення, декларативність соціальних гарантій, непрестижність суддівської професії, недофінансування програм з надання суддям житла.
Рада суддів неодноразово звертала увагу, що кадрові проблеми судів можуть бути вирішені шляхом унесення істотних змін до законодавства щодо процедур добору кандидатів, призначення й обрання їх на посади, навчання та підвищення кваліфікації, притягнення до відповідальності, чітке визначення підстав та порядку звільнення із суддівських посад.
Рада суддів виходила з пропозиціями реформувати законодавство, яке регулює підстави і порядок притягнення суддів до дисциплінарної відповідальності, на засадах, визначених у рекомендації Комітету міністрів Ради Європи від 13.10.1994 №(94)12. Пропонувалося, що органи, які приймають рішення про дисциплінарну відповідальність, повинні мати ознаки незалежного, неупередженого суду. Водночас підстави притягнення суддів до такої відповідальності мають виключати можливість використання цих процедур задля незаконного втручання в процес правосуддя.
Майже на кожному засіданні РСУ розглядалися питання, що стосуються заохочення суддів (усього — 11 рішень), питання про нагородження суддів державними нагородами та відзнаками Ради суддів України.
За період з листопада 2008 до вересня 2010 року відповідно до прийнятих Радою суддів рішень за заслуги у здійсненні правосуддя, підтримані подання щодо нагородження орденами 10 суддів, присвоєння почесного звання «Заслужений юрист України» 48 суддям.
Радою суддів прийнято рі¬шення про нагородження: від¬знакою «За сумлінну працю» — 40 суддів, грамотою — 220 суддів; оголошені подяки суддям та працівникам апаратів судів (59 осіб).
Важливим аспектом діяльності було вирішення питань, пов’язаних з призначенням суддів на адміністративні посади.
На даний час законом «Про судоустрій і статус суддів» фактично визнано легітимними рішення Ради суддів, якими були призначені судді на адміністративні посади голів та заступників голів у судах.
У період з 31 травня 2007 до грудня 2009 року прийнято 69 рішень, якими призначено на адміністративні посади в судах загальної юрисдикції 1000 суддів, та 5 рішень, якими звільнено суддів з адміністративних посад.
Відповідно до рішення Конституційного Суду з грудня 2009 року РСУ суддів на адмінпосади не призначала.

5% неетичності

За звітний період до РСУ надійшло 49690 скарг і звернень з інформацією, що стосується діяльності органів судової влади. Розглянуто членами РСУ 17971 документ, відповідними радами суддів — 31719.
Обгрунтованими визнано 1593 скарги (4,8%), з них 1586 — на грубість та неетичну поведінку суддів. Ініційовано подання про дисциплінарну відповідальність, направлено на роз¬гляд зборів суддів і головам судів 1478 звернень, 3257 документів направлено за належністю.
Рада суддів забезпечила в цілому якісну перевірку скарг щодо діяльності суддів і неналежного виконання ними своїх обов’язків. Такий розгляд здійснювався членами РСУ та рад суддів відповідного регіону.
За зверненнями, які визнані обгрунтованими, приймалися рішення щодо усунення відпо¬відних порушень.
З набранням чинності новим законом «Про судоустрій і статус суддів» Рада суддів припинила приймати до розгляду скарги громадян, оскільки їх перевірка РСУ цим законом не передбачена.
На засіданнях розглядалися також питання про організацію і повноваження ДСАУ при здійсненні судово-правової реформи, про стан формування і виконання державного бюджету в частині видатків на утримання судів, оплату праці й захист соціальних гарантій суддів, виконання судових рішень за позовами суддів, щодо створення Єдиної судової інформаційної системи, інформаційно-технічного забезпечення судів, за¬провадження повного фіксування судового процесу технічними засобами тощо.

В інтересах усіх і кожного

Суддівське самоврядування стало невід’ємною частиною судової системи України. Стан здійснення судочинства в державі, дотримання гарантій забезпечення незалежності й недоторканності суддів, функціонування інших органів судової влади значною мірою залежать від того, наскільки ефективно працюють органи суддівського самоврядування, які мають самостійний статус, організаційні форми діяльності, певні завдання і компетенцію, закріплені в законі.
Вважаю, що завдання, поставлені перед нами ІХ з’їздом, Рада суддів виконала.
Завершуючи свій виступ, хочу подякувати всім делегатам попереднього з’їзду за довіру, яку вони надали нам, 77 суддям, обравши до складу РСУ.
Хочу також подякувати членам Ради суддів, які чесно і добросовісно, захищаючи правосуддя і суддів, виконували покладені на них обов’язки. Дякую також працівникам ДСАУ, які сумлінно виконували обов’язки із забезпечення належної діяльності РСУ.
Сподіваюся, що ви, шановні делегати, оберете до складу нової Ради суддів кращих із кращих — тих, хто у своїй діяльності керуватиметься інтересами всієї судової системи, захищатиме інтереси всіх суддів незалежно від того, в суді якого рівня і якої спеціалізації вони працюють.
Хочу побажати новообраній Раді суддів з дотриманням вимог закону, чесно і справедливо у своїй діяльності відстоювати інтереси правосуддя, інтереси суддівства, єдність судової системи та інтереси держави.
Ми зробили те, що змогли. Сподіваюсь, ви зробите краще.