Закон і Бізнес


Ревізія на вимогу


РСАС збирається проводити перевірку: в 2012-му робоча група почне із судів Дніпропетровського апеляційного адмінокругу.

№49 (1036) 03.12—09.12.2011
МАРИНА ЗАКАБЛУК
3052

Рада суддів адмінсудів затвердила графік вивчення стану організації роботи храмів Феміди у 2012—2013 роках. Також представники Київського та Одеського апеляційних адмінсудів розповіли присутнім, які кроки вони зробили за останні півроку, аби підвищити «організаційний імідж» своїх установ.


24 листопада на засідання РСАС прийшло багато журналістів. Проте після того як очільник ради Микола Кобилянський зачитав рішення про внесення до Вищої ради юстиції подання щодо призначення судді Ігоря Темкіжева головою Вищого адмінсуду, почути яке зібралася більшість акул пера, в «ложі» для преси залишилися тільки представники спеціалізованих ЗМІ. «Адміністративники» ж продовжили роботу.

Значну частину часу РСАС присвятила вирішенню питань щодо організації роботи адмінсудів. У цьому році рада «просканувала» діяльність Київського та Одеського апеляційних адмінсудів. Недоліків у їхній роботі було виявлено чимало. Голові КААС Анатолію Денісову через неналежну організацію роботи суду навіть довелося попрощатися з адмінпортфелем.

Очільник ОААС Віктор Алєксєєв повідомив, що вирішення деяких питань потребує втручання РСАС і ВАС. Це стосується, зокрема, перевантаження храмів Феміди «соціалкою». А от довідку про хід виконання заходів щодо усунення недоліків В.Алєксєєв роздав лише членам ради, тому журналістам не вдалося довідатися, які зміни відбулися в ОААС за останні півроку.

Заступник голови КААС Ірина Саприкіна розповіла, що нарешті їхній суд отримав голову (27 вересня з легкої руки ВРЮ ця посада дісталася Володимирові Маслію) і робота закипіла. За її словами, нині в КААС щотижня проводяться оперативні наради, вдосконалено посадові інструкції: кожен виконує обов’язки, передбачені законом.

«Робоча група, яка надавала нашому суду методичну допомогу, звертала увагу на те, що в КААС немає спеціалізації. Ми двічі проводили збори суддів із цього приводу, колектив вирішив уважати недоцільним утворення судових палат, адже понад 90% справ, які надходять до суду, пов’язані із соціальними виплатами», — зазначила І.Саприкіна.

Заслухавши всі доповіді, рада вирішила: керівництву КААС і ОААС потрібно продовжувати роботу щодо усунення недоліків. За інформацією заступника голови РСАС Любові Гончар, вивчався стан роботи храмів Феміди Львівського апеляційного округу. Нині формується довідка, і найближчим часом «адміністративники» дізнаються, чи все добре в судах цього регіону.

Також орган суддівського самоврядування затвердив графік вивчення стану справ щодо організації роботи адмінсудів у 2012—2013 роках. Так, у лютому — березні 2012-го ревізорів зустрічатиме Дніпропетровський апеляційний адміністративний округ, у серпні — вересні — севастопольський. У листопаді — грудні 2012-го гостей чекатиме Донецький апеляційний адміністративний округ.

Першим у 2013 році (лютий — березень) під приціл робочої групи з пошуку недоліків потрапить Харківський апеляційний адміністративний округ, а потім естафета перейде до представників вінницької Феміди (серпень — вересень). Насамкінець (листопад — грудень) перевіряльники постукають у двері судів, які входять до Житомирського апеляційного адміністративного округу.

За словами Л.Гончар, графік укладався з урахуванням того, коли в голів судів закінчується строк перебування на адмінпосаді. Це потрібно для того, аби при вирішенні питання про переобрання цих очільників РСАС мала повне досьє на них: хто і як виконує свої обов’язки, чи зможе той чи інший законник ще 5 років обіймати адміністративну посаду.

У керівників храмів Феміди є ще час, аби до приїзду ревізорів навести в себе лад. І що менше робоча група знайде огріхів, які допустили голови судів, то більшою буде ймовірність, що вони зможуть обійняти посади вдруге.

 

Пряма мова

 

Покінчити зі скаргами

 На вересневій конференції суддів адмінсудів обговорювалося питання надходження до багатьох обителей Феміди і до Ради суддів адміністративних судів звернень від громадян щодо організації роботи третьої гілки влади. Провівши аналіз ситуації, голови адмінсудів приїхали в столицю звітувати про хід реалізації плану заходів щодо зменшення кількості скарг.

 

ОЛЕКСАНДР МАРТИНЕНКО, голова Дніпропетровського апеляційного адмінсуду:

— Велика кількість звернень породжується значним навантаженням на суддів. Щоденно до суду надходить приблизно 2 тис. справ, 10—12 працівників апарату проводять реєстрацію. Можливості системи діловодства дозволяють зареєструвати до 1,2 тис. справ на день. У кожного судді в провадженні — понад 8 тис. справ, а за місяць він може розглянути 300 справ. Як би ми не намагалися вирішити проблему навантаження самотужки, нам це не вдасться. Держава повинна розв’язати питання, пов’язані із соцвиплатами. Ще одна проблема — дисциплінарна відповідальність за порушення строків розгляду справ. Ми всі — заручники цієї норми закону. Потрібні зміни.

 

ТАМАРА БАДАХОВА, голова Донецького апеляційного адмінсуду:

— За 2010 рік до ДААС надійшло 1666 звернень та скарг громадян, за перше півріччя 2011-го — 1585. Вони не стосуються організації роботи Донецького, Луганського окружних та Донецького апеляційного адмінсудів. Громадяни скаржаться на організацію роботи місцевих загальних судів, які не розглядають справи, несвоєчасно надсилають їх до апеляційного суду. Такі звернення пересилаються головам місцевих судів для вжиття негайних заходів. У 2010 році до ДААС надійшло 20 скарг, у 2011-му — 15, 11 з яких виявилися необгрунтованими. Мене заспокоює те, що ми не отримали жодної скарги на тяганину під час розгляду справ, проте турбує наявність скарг щодо несвоєчасного надання сторонам копій процесуальних документів. Причина такої ситуації — нестача коштів. Сподіваюся, необхідні кошти виділять, і подібних скарг не буде.

 

КАТЕРИНА ФРАНОВСЬКА, голова Житомирського апеляційного адмінсуду:

— Від правильної організації роботи зі зверненнями залежить ефективність роботи суду. Тільки-но ЖААС розпочав діяльність, ми навчили працівників апарату працювати з громадянами. Зокрема, проводили заняття з культури ділового мовлення, навчали правильно давати відповіді на звернення громадян. Специфіка розгляду соціальних справ вимагала делікатного спілкування з громадянами — сторонами у справах, тому ми розробили положення про порядок спілкування з людьми, які мають підвищений поріг конфліктності. До ЖААС надійшло 553 звернення, більшість із яких стосується надання інформації про справи, пов’язані із соцвиплатами, прискорення їх розгляду. 20% звернень стосуються порушення строків розгляду справ, 10% — несвоєчасного надсилання копій рішень.

Я особисто читаю всі скарги. На це йде багато часу, але це правильно: я знаю, що відбувається в Житомирському апеляційному окрузі. Козьма Прутков писав, що мудрість зменшує скарги, але не страждання. Коли ж громадяни бачать, що їхній біль не байдужий чиновникам, то в них зростає віра до суду.

 

МИКОЛА КОБИЛЯНСЬКИЙ, голова Ради суддів адмінсудів:

— За перше півріччя 2011-го до апеляційних та окружних адмінсудів надійшло майже 12 тис. звернень (у 2010 році — 13276). Більшість із них стосується організації роботи адмінсудів. Ідеться, зокрема, про порушення прав учасників процесу: щодо надання інформації про рух справи, несвоєчасного надсилання копій рішень, несвоєчасного надсилання чи повернення справи до відповідного суду.

Найбільше скарг надійшло до Донецького, Одеського та Харківського апеляційних адмінсудів. Як показав аналіз, у більшості випадків зростання кількості звернень значною мірою зумовлено неналежною роботою апаратів судів.

Ще одна причина — непослідовна зміна в законодавстві щодо підвідомчості справ, пов’язаних із соцвиплатами. Громадяни у зверненнях наголошують, що судді навмисне затягують розгляд справ, просять прискорити розгляд справ за їх участі, ставлять питання про притягнення всіх винних до дисциплінарної відповідальності. Вживаймо заходів, аби якнайшвидше усунути причини порушення прав громадян.