Закон і Бізнес


Спектр покарання

Експерти рекомендують штрафувати несумлінних суддів


Представники різних країн поділилися досвідом контролю за роботою суддів.

№44 (1031) 29.10—04.11.2011
ОЛЕКСІЙ ПИСАРЕВ
2985

Сьогодні в нашій державі існує лише два види санкцій для суддів, які припускаються помилок чи порушують присягу: догана і звільнення. Експерти переконані, що така ситуація обмежує можливості контрольних органів, і пропонують за деякі неправомірні дії встановлювати штрафи або тимчасово відсторонювати від виконання обов’язків.


Дисциплінарній відповідальності суддів була присвячена робота однієї із секцій на міжнародній конференції «ВККС: досвід, актуальні питання та перспективи», яка тривала в Києві 20—21 жовтня. Для того щоб поділитися досвідом контролю за законниками у своїй країні, до української столиці прибув експерт Ради Європи, суддя Апеляційного суду м.Лісабона Хосе-Мануель Кардосо.

На його думку, оскільки порушення, яких припускаються судді, мають різний характер і ступінь тяжкості, санкції теж не повинні бути однаковими. Як приклад він навів розгалужену систему санкцій, що діє на його батьківщині.

За дрібні порушення, які не можна залишити поза увагою, португальське законодавство передбачає винесення догани. Вона не завжди підлягає реєстрації та може бути винесена навіть без дисциплінарного провадження, якщо законник не має заперечень.

У випадку нехтування обов’язками або їх невиконання суддю в Португалії можуть оштрафувати. Залежно від тяжкості порушень законник утратить заробітну плату за період від 5 до 90 днів. У разі якщо дії судді підривають престиж суду, в якому він працює, законника переведуть на іншу посаду тієї ж категорії, але за межами поперед­нього округу. При цьому він втратить 60 днів трудового стажу.

За серйозне нехтування своїми обов’язками португальського суддю можуть відсторонити від роботи на строк від 20 до 240 днів. Цей час виключать із трудового стажу, за нього не буде виплачена зарплата, і, крім цього, перед виходом на пенсію його доведеться відпрацювати. Якщо ж порушення ще серйозніші, суддю усунуть від роботи на 1, а то й на 2 роки.

Контрольний орган може і примусово відправити суддю на пенсію. Така санкція буде застосовувана в разі неспроможності пристосуватися до професійних вимог, або ж у випадку аморальної або неетичної поведінки. Також це покарання може бути застосоване в разі засудження за злочин. Якщо суддя здійснював ще серйозніші порушення або вчиняв їх систематично — його буде звільнено з роботи. У такому випадку він повністю втратить статус й отримуватиме звичайну (не суддівську) пенсію відповідно до трудового стажу.

У своїй доповіді португальський експерт звернув увагу також на той факт, що відповідно до українського законодавства дисциплінарне стягнення автоматично знімається через рік після його накладення. На думку Х.-М.Кардосо, такий короткий термін для зняття дисциплінарного стягнення недостатній для того, щоб гарантувати його ефективність не тільки як міри покарання, а і як запобіжного заходу проти майбутніх порушень. «Швидке автоматичне зняття стягнення та відсутність ефективної системи реєстрації дисциплінарних порушень урівнює всіх суддів — як тих, чия поведінка зав­жди була взірцевою, так і тих, хто неодноразово скоював дисциплінарні порушення», — наголосив експерт Ради Європи.

Очевидно, що будь-яка санкція не має проходити безслідно, однак те, чи з’являться нововведення у вітчизняному законодавстві, залежить від парламентарів, а також від контрольних органів, які мають можливість звернути увагу на прогалини.