Закон і Бізнес


Право на звернення

Феміда роз’яснить громадянам, хто винен у затягуванні проваджень


№4 (1146) 25.01—31.01.2014
3087

Апеляційним судом Вінницької області проведено аналіз стану роботи зі зверненнями громадян за 2013 рік. Найбільша кількість звернень стосувалася незгоди із судовими рішеннями. Очолила роботу над аналізом заступник керівника апарату апеляційного суду Альона Островська.


Робота здійснювалася відповідно до вимог Конституції, закону «Про звернення громадян», указу Президента «Про першочергові заходи щодо забезпечення реалізації та гарантування конституційного права на звернення до органів державної влади та органів місцевого самоврядування».

Аналіз показав, що згідно із затвердженим графіком прийому громадян керівництвом апеляційного суду протягом минулого року проведено прийом 32 громадян (у 2012 році ця кількість становила 25 осіб). За фактами, викладеними у зверненнях громадян, завжди проводилися ретельні перевірки, за результатами яких заявникам надано обгрунтовані та вичерпні відповіді, роз’яснено положення чинного законодавства. У 2013 році спостерігалося значне зменшення кількості отриманих на адресу суду звернень громадян — 54 (95 у 2012 році). 47 звернень надійшли від громадян, 3 — від юридичних осіб, 4 звернення є колективними. Народні депутати під час звітного періоду своїх звернень до судової установи не направляли.

29 звернень надійшли до суду за допомогою поштового зв’язку, а 25 — подані громадянами особисто. З Адміністрації Президента за минулий рік надійшло 7 звернень. Апарат Верховної Ради звертався до суду двічі, так само як і Вища кваліфікаційна комісія суддів. Генеральна прокуратура ж направила лише одне звернення. З аналізу змісту звернень, які надійшли на адресу апеляційного суду, випливає, що 68,5% звернень становлять скарги, а 31,4% — заяви.

Переважна більшість отриманих від громадян скарг (32) стосуються дій або бездіяльності суддів місцевих та апеляційного судів. Громадяни також скаржилися на порушення строків розгляду справ, таких звернень — 8. У ході перевірок за зверненнями громадян установлено, що тривалий розгляд справ зумовлено об’єктивними причинами: неявкою учасників судового процесу, заявленими клопотаннями, відводами, призначенням експертиз тощо. Що стосується процесуальних дій судді (суду), то такі звернення в більшості випадків є наслідком правової необізнаності та нерозуміння громадянами норм цивільного процесуального та кримінального процесуального законодавства.

Кілька заяв стосувалося пропозицій щодо покращення діловодства та організації роботи суду. Пропозиції, які заслуговували на увагу, доведено до відома суддів та працівників апарату суду.

Розгляд звернень було здійснено у встановлені законом строки. Розгляд заяв, які не потребували додаткового вивчення, — у 15-денний термін, а ті, що потребували детальної перевірки, — у строк, який не перевищував одного місяця від дня їх надходження.

У 2013 році 4 звернення (7,4%)  відповідно до закону «Про звернення громадян» визнано дублетними, повторних звернень не надходило. Невелика кількість дублетних і відсутність повторних звернень свідчить про високу якість проведення перевірок за зверненнями громадян та про ефективність заходів, що вживаються за результатами їх розгляду.

Здійснений аналіз звернень громадян виявив недостатній рівень знань громадянами процесуального законодавства, особливо щодо порядку оскарження судових рішень до вищих судових інстанцій, а також порядку оскарження дій суддів та ініціювання питання стосовно дисциплінарної відповідальності суддів відповідно до закону «Про судоустрій і статус суддів».

Забезпечення всебічного розгляду звернень громадян, порушених у них проблем, оперативне їх вирішення, реалізація законних прав та інтересів громадян постійно перебувають на особистому контролі голови апеляційного суду, його заступників і керівника апарату суду.