Закон і Бізнес


Розвантажити «адміністративників».

На конференції делегати доукомплектували РСАС і закликали депутатів визначити обсяг роботи для законників


№38 (1025) 17.09—23.09.2011
МАРИНА ЗАКАБЛУК
3413

Після літнього відпочинку представники адмін’юстиції відкрили новий сезон проведенням конференції. 9 вересня до столиці приїхали «адміністративники» з усіх куточків України, аби колективно знайти шляхи вирішення наявних проблем і поговорити про те, що чекає їхні суди у 2012 р.


9 + 2 і фінансове попередження

 

Зібралися делегати конференції, як завжди, у стінах Вищого адмінсуду. Після того як прозвучав Гімн України, присутні взялися за роботу, вирішивши за всі пропозиції голосувати відкрито.

Крім визначення орієнтирів роботи адмінсудів на наступний рік, делегати обрали двох членів Ради суддів адмінсудів. Нагадаємо, що минулої осені орган суддівського самоврядування «відрахував» Олега Сергейчука (у вересні 2010 р. він став суддею Конституційного Суду), а навесні цього року — Сергія Малашкевича (у квітні 2011-го був переведений до Донецького апеляційного господарського суду).

Конференція одноголосно підтримала дві кандидатури, запропоновані делегатами: Юрія Цвіркуна та Анатолія Рибченка. «Судді працюють у ВАС. Буде правильно обрати саме представників ВАС, адже рада повин­на працювати оперативно, завжди збирати кворум. Вони молоді, та вже досвідчені», — коротко охарактеризував А.Рибченка та Ю.Цвіркуна очільник ВАС Олександр Пасенюк.

Так, сили в РСАС розділилися таким чином: 5 із 11 членів ради — представники ВАС, по троє — із судів першої та другої інстанцій.

Цей захід не міг відбутися без обговорення фінансових питань. «Сьогодні ДСАУ займає впевнену, чітку, виважену позицію, мотивує свої вимоги конкретними цифрами, розрахунками, що набагато краще переконує, ніж прохання, сльози, розпач. Тому спільними зусиллями зможемо добитися того, що фінансування в наступному році стане кращим», — висловив сподівання керівник РСАС Микола Кобилянський.

Проте він застеріг: адмінсудам великих надходжень від судового збору (після набрання чинності відповідним законом) очікувати не доводиться. «Тому необхідно доручити ДСАУ розробити і затвердити порядок використання коштів судового збору, в якому передбачити їх зарахування на єдиний рахунок і розподіл між судами відповідно до потреб», — запропонував голова РСАС.

 

Тривожне навантаження

 

Детально «адміністративники» зупинилися на питанні збільшення роботи. «У РСАС викликає тривогу зростання навантаження на «адміністративників». Ця проблема турбує не тільки нас. Вона потребує негайного вирішення», — зауважив М.Кобилянський.

З ним погодився й О.Пасенюк, який розповів, що за перше півріччя 2011 р. до адмінсудів усіх інстанцій надійшла більша кількість заяв і скарг, ніж торік. Тому делегати конференції вирішили шукати причини надмірного навантаження і пропонувати вихід із цієї ситуації.

«Потрібно негайно вжити заходів законодавчого характеру для унормування навантаження на суддів та його зменшення до такої межі, щоб кожен, хто звернувся до суду, не мав сумнівів, що його справу суддя розгляне всебічно, об’єктивно, неупере­джено і в розумний строк», — закликав представник Київського окружного адмінсуду, член РСАС Андрій Волков.

За його словами, основними причинами надмірного навантаження на законників є недоліки процесуальної регламентації адмінсудочинства та неналежне матеріально-технічне, інформаційне забезпечення судового процесу. «Ми плануємо запропонувати внести зміни до законів «Про судоустрій і статус суддів», «Про судовий збір», до Кодексу адмінсудочинства та Бюджетного кодексу», — повідомив А.Волков.

 

Процесуальна економія

 

Також він детально зупинився на кроках, які допоможуть розвантажити адмінсуди. Перш за все варто визначити норми навантаження на суддю, а для цього — вирахувати об’єктивні показники часу, необхідного для розгляду відповідних категорій справ у кожній з інстанцій.

Потрібно ввести такі поняття, як «оптимальна кількість суддів» та «чисельність судів». Це можливо в разі вдосконалення положень закону «Про судоустрій і статус суддів» щодо підстав утворення і ліквідації обителей Феміди. Потрібно в згаданому акті передбачити і доплату законникам, які працюють понаднормово.

Ще один вихід із «ситуації надмірного навантаження» — внести зміни до КАС, які б забезпечували так звану процесуальну економію. «Потрібно переглянути випадки, коли розгляд справ у суді першої інстанції здійснюється колегіально; виключити випадки, коли колегіальний розгляд не утворює додаткових гарантій для осіб, які беруть участь у справі, і жодним чином не виправданий», — запропонував А.Волков.

За його словами, поліпшення потребують механізми надсилання рішень, повідомлень та розгляду відводів, клопотань. Слід запровадити дієві способи реагування на факти зловживання правом заявляти відводи та клопотання. «У будь-якому разі варто виключити з КАС вимоги виходу суддів до нарадчої кімнати та виготовлення ухвал у вигляді окремих процесуальних документів у випадках, коли це жодним чином не виправдано», — наголосив представник РСАС.

Він також повідомив, що буде створена робоча група, яка займатиметься питанням навантаження, і запросив усіх присутніх унести свою лепту у вирішення цієї проблеми.

Оскільки виступи делегатів і гостей конференції були обмежені в часі (згідно з регламентом доповіді мали тривати від 5 до 20 хв.), не всі встигли поділитися наболілим, розповісти про своє бачення майбутнього адмін’юстиції та внести пропозиції. Тому заступник голови ВАС Михайло Цуркан побажав колегам, аби час для втілення їхніх ідей ніколи не був обмежений регламентом.

 

Пряма мова

 

Чого сьогодні бракує адмін’юстиції?

 

МАРИНА БОЙКО

 

За 6 років «адміністративники» пережили чимало випробувань, здолали багато перешкод. З якими ж проблемами сьогодні стикаються окружні та апеляційні адмінсуди, що їм потрібно для роботи на повну силу?

 

КАТЕРИНА ФРАНОВСЬКА, голова Житомирського апеляційного адмінсуду:

В українців є прислів’я: добра господиня — із золотим у кишені, а ще краща — без золотого. Це про нас. Добре господарювати, коли в тебе є гроші, а коли їх немає — потрібно «крутитися». Сьогодні Житомирському апеляційному адмінсуду не вистачає на зарплату 66 тис. грн. Ми розуміємо, що в державі фінансова скрута, коштів не вистачає. Але хочеться запитати: допоки це триватиме? Дуже прикро, коли потенційно сильний суд на злеті падає через фінансові проблеми.

 

ФЕДІР СОКОЛЕНКО, голова Полтавського окружного адмінсуду:

У тижневику «ЗіБ» я прочитав інтерв’ю Миколи Генріховича (Кобилянського. — Прим. ред.) і знайшов такий вислів: «Найвагомішим досягненням адмін’юстиції є створення працездатних колективів». Я із цим погоджуюся. З 21 судді в нашій обителі Феміди 20 обрано вперше, відтак для мене найголовніше завдання — аби всі вони однаково застосовували закон при вирішенні спорів. Для цього ми розробили індивідуальні плани навчання. Проте, яке б насичене навчання ми не проводили, які б грунтовні узагальнення й аналіз судової практики не готували, вони не можуть претендувати на роль стабільної судової практики без останнього слова ВАС і ВС. Сьогодні я дізнався, що затверджено Положення про Базу правових позицій ВАС і ВС. Бачимо, що РСАС і ВАС ідуть на крок попереду вирішення наших проблем. Хотілося б їм побажати й надалі оперативно реагувати на питання, які виникають у судах першої інстанції.

 

МИХАЙЛО ЦУРКАН, заступник голови ВАС:

 

Потребує активізації робота пленуму ВАС, необхідно пришвидшити ухвалення постанов, розгляд яких планувався ще у 2006—2010 рр. Також потрібно оперативно роз’яснювати судам питання, що виникли у зв’язку з прийняттям нового законодавства. Уважаю, що керівники судів усіх рівнів недостатньо уваги приділяють роз’яснювальній роботі. Про наші проблеми ми розповідаємо один одному, а виступи в ЗМІ часто мають характер виправдання, а не пропагування ідей адмін’юстиції. Також потрібно підтримувати пропозиції адмінсудів, які не стосуються здійснення судочинства, проте позитивно впливають на моральний клімат у колективах, наприклад щодо проведення футбольних чемпіонатів. Адже наше життя не обмежується рамками процесуального законодавства і нормами матеріального права.

 

ВАСИЛЬ АНДРІЙЦЬО, голова Закарпатського окружного адмінсуду:

— Сьогодні багато говорили про працівників суду. За 3 роки їхня зарплата так і не зросла. З квітня 2011 р. зарплату зрівняли: прибиральниця (вибачте за порівняння, я її теж поважаю) і помічник судді отримують однакову суму. У позаминулому році в нас у суді на одну посаду секретаря засідання претендувало 5—8 осіб. Сьогодні ж дай Боже, аби кількість присутніх на конкурсі осіб відповідала наявним вакансіям. Якщо цю проблему не вирішити, то в судах працюватимуть не кращі з кращих: ми будемо не обирати, а «підбирати» кадри, аби заповнити вакансії.

Іще одне: у наступному році майже в усіх голів окружних адмінсудів закінчуються строки повноважень. У мене така пропозиція: аби уникнути конфліктів, чуток, варто перевіряти, що зробив голова суду за 5 років, чи відповідає посаді, не напередодні закінчення строку його повноважень, а завчасно, хоча б за півроку.