Закон і Бізнес


Перетягування повноважень


№3 (1145) 18.01—24.01.2014
ЮЛІЯ ГАЙДІНА
1529

Комітет Верховної Ради з питань правової політики визнав такими, що суперечать Конституції, законопроекти, якими пропонується заборонити створення й функціонування військових формувань в Україні, ліквідувати «Беркут», провести вибори Президента в березні цього року та вдвічі зменшити чисельність працівників органів прокуратури.


Народні депутати не вперше пробують ліквідувати «Беркут», уносячи відповідні законопроекти. Чергову таку ініціативу (№3733) вирішили зробити ще суворішою — Арсеній Яценюк та Олег Тягнибок пропонують позбавити рядовий та начальницький склад «Беркуту» військових та спеціальних звань і заборонити їм перебувати на посадах у правоохоронних органах протягом 5 років. На думку нардепів, прийняття цього закону допоможе уникнути побиття громадян та забезпечить конституційне право на свободу мирних зібрань. До того ж ліквідувати спецпід­розділ мають до 1 лютого 2014 р.

Проте члени комітету вважають: норми щодо позбавлення звань і заборони обіймати посади є видом кримінального покарання відповідно до пп.2, 3 ч.1 ст.51 Кримінального кодексу. Згідно з ч.1 ст.62 Конституції винуватість особи встановлюється в законному порядку, а кримінальне покарання — обвинувальним вироком суду. Таким чином, комітет дійшов висновку, що пропоновані проектом зміни суперечать Основному Закону.

Негативний висновок отримав і проект закону №3783, яким пропонується зменшити чисельність працівників органів прокуратури до 10 тис. осіб (у пояснювальній записці до документа зазначено, що на 2012 р. їх кількість становила близько 20 тис.) і затверджувати її в законодавчому порядку, а не наказом Генерального прокурора. Проте, як зауважив голова комітету Валерій Писаренко під час обговорення цієї ініціативи, встановлення повноважень ВР щодо визначення загальної чисельності працівників органів прокуратури не може бути предметом регулювання законами.

Аналогічним за мотивами був і негативний висновок стосовно проекту №3765, яким пропонується, щоб спецпідрозділи міліції створювалися виключно за згодою Верховної Ради, а функціонування військових формувань у структурі міліції забороняється взагалі.

Зрештою не лише спецпідрозділи міліції та прокурори турбують народних обранців. Наприклад, Олександр Бригинець підрахував, що вибори Президента мають відбутися 30 березня 2014 р.

У проекті №3851 нардеп пояснює, що «інавгурація В.Януковича відбулася 25.02.2010, відповідно, п’ятий рік повноважень Президента починається з 26.02.2014». На думку нардепа, ч.5 ст.103 Конституції «прямо вказує, що чергові вибори глави держави проводяться в останню неділю березня п’ятого року повноважень Президента».

Тож О.Бригинець переконаний, що «остання неділя березня 2014 р., який, відповідно, є п’ятим роком пов­новажень В.Януковича, припадає на 30 березня, на яке Верховна Рада зобов’язана призначити чергові президентські вибори».

Як визначив Комітет ВР з питань правової політики, проект №3851 не узгоджується з п.16 розд.XV «Перехідні положення» Конституції. У ньому прямо вказано, що чергові президентські вибори проводяться в останню неділю березня 2015 р. Отже, пропонований проект суперечить положенням Основного Закону.

Комітет не вперше розглядає проекти, якими депутати намагаються змінити повноваження Ради, додаючи їй обов’язків. Тож парламентському підрозділу вкотре доводиться нагадувати, що «повноваження ВР визначаються Конституцією». Будемо сподіватись, у подальшому автори законодавчих ініціатив урахують висновки колег.

Адже в якісно підготовленого законопроекту значно зростають шанси на схвалення його профільним комітетом.