Закон і Бізнес


Гарантії без фінансування


№34-35 (1021-1022) 24.08—02.09.2011
2311

Мінсоцполітики, Мінфін та місцеві держадміністрації не виконали законодавчо установлені власні повноваження щодо надання людям похилого віку та інвалідам безоплатних соціальних послуг в належних обсягах.


Такого висновку дійшла колегія Рахункової палати, проаналізувавши реалізацію державної політики в цій сфері.

Управлінські рішення місцевих держадміністрацій і спрямовані Мінфіном та органами місцевого самоврядування у 2009—2010 рр. фінансові ресурси загального фонду місцевих бюджетів не забезпечили реалізації принципів гуманності, комплексності, дотримання стандартів якості соціального обслуговування громадян похилого віку та інвалідів, як того вимагає закон «Про соціальні послуги», наголосили в РП.

У Дніпропетровській, Львівській, Харківській областях встановлено факти незабезпечення мінімальних першочергових потреб цих категорій громадян у соціальному обслуговуванні, недотримання норм щодо умов їхнього проживання в інтернатних закладах. Крім цього, за інформацією експертів, не здійснювався розвиток матеріально-технічної бази закладів, котрі надають ці послуги.

Зокрема, у Дніпропетровській області у 2010 р. 33,5 тис. людей похилого віку та інвалідів (31% від загальної кількості таких, що потребували обслуговування) не отримали належних послуг; у Львівській — 25 тис. (23%); у Харківській — 12,4 тис. осіб (14%).

Середньодобові норми витрат на харчування у будинках-інтернатах, розраховані відповідно до затверджених нормативів, становили щонайменше 22,5—26,4 грн. (залежно від профілю установи). Втім, фактичні середньодобові видатки на харчування на одного підопічного у соціальних закладах були нижчими та коливались від 10,7 до 20,7 грн. При цьому зазначені витрати покривалися в середньому на 40% за рахунок частини пенсій та грошових виплат підопічних (за законом, ці кошти мають спрямовуватися виключно на поліпшення умов проживання в інтернатах громадян похилого віку, інвалідів та дітей), а також надходжень від надання соціальними установами платних послуг і благодійних внесків, наголосила колегія РП.

У цілому в Дніпропетровській та Харківській областях у 2009—2010 рр. безперешкодне пересування інвалідів у населених пунктах та їхній доступ до житлових і громадських будинків забезпечено не в повному обсязі. Наприклад, станом на 1.01.2011 у Дніпропетровській області не були обладнані засобами безбар'єрної архітектури приміщення територіальних центрів соціального обслуговування Дніпропетровського та Криничанського районів, не забезпечений доступ інвалідів до будівель Дніпродзержинської міської ради, а також до 12% селищних та сільських рад. У Харківській області відсутній належний доступ інвалідів до половини будівель (45 із 80), терцентрів соцобслуговування і навіть до значної частини районних та міських управлінь праці й соціального захисту населення.

Колегія РП зробила висновок, що на забезпечення людей похилого віку та інвалідів необхідними послугами негативно впливає відсутність чіткої взаємодії між Мінсоцполітики, Мінфіном та місцевими органами влади.