«Реформа враховує побажання суддівського корпусу і гарантує реальне право на захист»
Зміни, яких зазнала вітчизняна Феміда рік тому, по-своєму вплинули на кожну юрисдикцію. Коректив зазнали Кримінально-процесуальний кодекс, Господарський процесуальний та Цивільний процесуальний кодекси. Не оминула реформаторська рука і «молодий» Кодекс адміністративного судочинства. Як живеться «адміністративникам» після законодавчих пертурбацій, чи задоволені вони результатами реформи — кореспондентці «ЗіБ» розповів Олег БАСАЙ, який очолив Київський окружний адміністративний суд саме тоді, коли в системі сталися кардинальні зміни.
«Я ні як суддя, ні як голова суду тиску з боку політичних сил не відчував»
— Олегу Вікторовичу, 7 червня минуло 4 роки відтоді, як указом Президента вас призначено на посаду судді. Чому ви вирішили змінити попереднє місце роботи й одягнули мантію?
— На мою думку, вершиною кар’єри будь-якого юриста є робота саме на посаді судді. Професія судді не тільки цікава та багатогранна, а й відповідальна та досить складна, адже професіоналізм вершителя правосуддя, його добросовісність, порядність, чесність, об’єктивність, вдумливий підхід до кожної деталі справи, постійне прагнення до самовдосконалення є найважливішими гарантіями надійного забезпечення прав і законних інтересів громадян. Тому саме ці критерії були визначальними при прийнятті мною рішення про зміну роботи.
— Чому з-поміж усіх видів юрисдикції ви обрали саме адміністративну?
— На мою думку, адміністративна юстиція забезпечує захист прав і свобод людини, громадянина та юридичної особи, можливість контролювати діяльність органів влади і місцевого самоврядування та вдосконалювати їх роботу. Адже забезпечити конституційний баланс між гілками влади можна, лише створивши систему певних противаг. Такою противагою в руках суспільства і є адміністративний суд.
— Ви коли-небудь як суддя чи голова відчували тиск з боку будь-яких політичних сил?
Дотепер я ні як суддя, ні як голова суду тиску з боку будь-яких політичних сил не відчував.
«Ситуація з фінансуванням КОАС усе ще залишається складною»
— Відразу ж після того, як стали керівником, ви почали наводити лад у суді. У жовтні минулого року (через місяць після призначення на посаду голови) ви звернулися до Ради суддів адміністративних судів з проханням надати методичну допомогу КОАС. Чим це було викликане? Невже стан справ у КОАС був настільки занедбаним?
— Дійсно, в жовтні минулого року я звернувся до РСАС із проханням надати методичну допомогу в організації роботи суду. Це звернення було викликане єдиним бажанням — установити реальний стан речей у КОАС, виявити позитивні моменти в організації роботи суду та недоліки, які необхідно усунути, оскільки з часу створення суду протягом 2 років у ньому не було голови, його обов’язки виконував суддя, який нині перебуває у відставці.
— Продовжуючи тему, хотілося б поцікавитися: які недоліки в організації роботи КОАС, виявлені робочою групою Вищого адміністративного суду, вам удалося усунути, а які проблеми поки що не піддаються вирішенню?
— На виконання рішення РСАС від 22 жовтня 2010 р. №63 було створено робочу групу в складі суддів та працівників апарату ВАС, яка з 2 по 12 листопада 2010 р. здійснила вивчення стану роботи з питань організаційного забезпечення діяльності КОАС, судового процесу, автоматичного розподілу справ, роботи з кадрами, ведення діловодства, судової статистики, розгляду звернень громадян, аналітичної роботи, діяльності зборів суддів за період з жовтня 2008 по вересень 2010 р.
26 листопада 2010 р., керуючись результатами вивчення стану організації роботи в КОАС, РСАС прийняла рішення визнати організацію роботи суду такою, що здійснюється на неналежному рівні та потребує значного покращення, вказано на недоліки в організації роботи суду в цілому. Особливу увагу звернуто на неналежний рівень організації роботи відділу документального забезпечення та контролю, на відсутність ведення архівної роботи.
На виконання рішення РСАС і на основі довідки про вивчення стану організації роботи КОАС та надання методичної допомоги рішенням зборів суддів КОАС від 9 грудня 2010 р. затверджено план організаційних заходів з усунення недоліків у організації роботи нашої установи.
Відповідно до плану заходів з усунення недоліків у організації роботи КОАС було:
переукладено договір оренди приміщення, а також укладено договір оренди додаткового приміщення;
встановлено локальну комп’ютерну мережу, запроваджено в повному обсязі роботу комп’ютерної програми «Документообіг адміністративних судів»;
налагоджено роботу відділу документального забезпечення та контролю, сформовано архів суду;
забезпечено суддів та працівників апарату суду телефонним зв’язком;
забезпечено доступ до програмного комплексу та повнотекстових інформаційних баз даних;
відправлено значну частину кореспонденції за 2009 та 2010 рр.
— Для адміністративних судів болючою завжди була тема фінансування, їм іноді не вистачає коштів не те що на придбання нової техніки, а й на «дрібнички»: марки, конверти, канцелярське приладдя. Яка ситуація з фінансуванням у вашій обителі Феміди?
На сьогодні тема фінансування адміністративних судів, у тому числі КОАС, залишається болючою. Зокрема, це стосується недостатності коштів на придбання як канцелярських товарів, так і марок, конвертів. Крім того, немає коштів на придбання оргтехніки. Таким чином, ситуація з фінансуванням КОАС усе ще залишається складною.
«Одна з причин затягування розгляду справ — недостатня кількість залів засідань»
— Як у КОАС приживається автоматизована система документообігу? Чи вдається забезпечити об’єктивний та неупереджений розподіл справ між суддями з додержанням принципів черговості та однакової кількості справ для кожного судді? Як ви ставитеся до ідеї вилучення з КП «ДАС» опції «Річний коефіцієнт навантаження» і заміни її на «Щоденний коефіцієнт»?
— На момент призначення мене на посаду голови КОАС у суді фактично проводився тільки розподіл справ між суддями із застосуванням автоматизованої системи документообігу. На даний час у нас установлено локальну мережу, і з травня 2011 р. автоматизована система документообігу працює на повну силу.
Слід зазначити, що об’єктивний та неупереджений розподіл справ забезпечується з додержанням принципу черговості. Що стосується принципу розподілу однакової кількості справ для кожного судді, то це питання є проблемним, оскільки пов’язане з технічними параметрами роботи КП «ДАС». Нещодавно це питання було предметом обговорення на засіданні РСАС, яка підтримала пропозицію звернутися до розробників програми, аби ті вирішили проблему нерівномірного розподілу справ між суддями.
Щодо можливості вилучення з КП «ДАС» опції «Річний коефіцієнт навантаження» і заміни її на опцію «Щоденний коефіцієнт». Як на мене, це питання більше до розробників програми, воно потребує відповідного тестування. Разом з тим уважаю: якщо зазначене забезпечить додержання принципів об’єктивного та неупередженого розподілу, передбачених ст.151 Кодексу адміністративного судочинства, то це стане ще одним позитивним моментом функціонування програми.
— За минулорічними даними, КОАС займає 12-е місце за кількістю ухвалених остаточних рішень (9134) і за щомісячним навантаженням на суддю (53 справи). Чи вдається суддям укладатися в розумні строки розгляду справ? Які причини затягування розгляду справ? Вони більше суб’єктивні чи об’єктивні? Які механізми варто запровадити, аби судді вчасно виносили рішення?
— Розгляд адміністративної справи в строки, визначені процесуальним законом, є однією з гарантій забезпечення захисту прав та законних інтересів осіб, які звертаються до суду. Недодержання процесуальних строків під час розгляду адміністративних справ суддями КОАС зумовлюється низкою об’єктивних причин. Однією з них є недостатня кількість залів судових засідань, адже суд не забезпечений належним приміщенням. Так, нині в суді є лише 4 зали судових засідань, а працює 19 суддів, які щоденно розглядають справи.
Ще одна причина — велике навантаження на одного суддю. Так, щомісячно на одного суддю припадає 50 позовних заяв. Відкладення розгляду справ у зв’язку з неявкою однієї зі сторін, їх представників або інших учасників процесу, якщо немає відомостей про вручення судових повісток, теж є причиною затягування строків.
Варто звернути увагу і на неоперативну роботу пошти. Непоодинокими є випадки, коли в адміністративних справах поштові повідомлення повертаються до суду через кілька днів або тижнів після того, як у справі було призначено судове засідання. Вагомою причиною недодержання строків розгляду справ є і недостатнє фінансування такої статті видатків суду, як «поштові відправлення».
Механізмами усунення причин, які зумовлюють недодержання процесуальних строків під час розгляду справ, на мою думку, є забезпечення судів приміщеннями, які відповідають сучасним вимогам до здійснення судочинства, а також належне фінансове та матеріально-технічне забезпечення.
«Внесення змін до законів, а також прийняття нових актів не повинне сприйматись як негатив»
— Яка категорія справ, так би мовити, найпопулярніша в КОАС?
— Серед адміністративних справ, які надходять на розгляд до КОАС, домінують справи таких категорій:
1) оскарження фізичними чи юридичними особами правових актів індивідуальної дії, дій або бездіяльності суб’єктів владних повноважень, крім тих актів, що пов’язані з публічною службою;
2) спори, які виникають унаслідок звернень суб’єктів владних повноважень до фізичних та юридичних осіб у випадках, установлених законом;
3) спори з приводу проходження публічної служби.
Крім того, в період процесу виборів депутатів Верховної ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 2010 р. КОАС розглянув понад 700 справ зі спорів із правовідносин, пов’язаних із виборчим процесом.
— Чи за час вашого головування ВККС притягувала суддів КОАС до дисциплінарної відповідальності? Можливо, на їхню роботу ніхто не скаржиться?
— Починаючи з вересня 2010 р. і по теперішній час жодного із суддів КОАС до дисциплінарної відповідальності не притягували.
— Ви очолили суд саме в той час, коли в системі сталися кардинальні зміни — набрав чинності закон «Про судоустрій і статус суддів». Як уважаєте, чи вдалося адмін’юстиції звикнути до реформених змін? З якими позитивними і негативними моментами після «переформатування» зіткнулися адмінсуди, зокрема й КОАС?
- На мою думку, внесення змін до законодавчих актів, а також прийняття нових не повинне сприйматись як негатив. Є закон, і ми зобов’язані його виконувати. Загалом уважаю, що проведена судова реформа має багато позитивних моментів, оскільки базується на нормах Конституції, враховує побажання суддівського корпусу, гарантує та реалізує принцип доступності суду для людини і громадянина, забезпечення для цього реального, а не декларативного права на судовий захист. Крім того, закон гарантує обов’язковість виконання судових рішень.
«Позитивом є запровадження інституту скороченого провадження»
— Прикінцевими положеннями закону «Про судоустрій і статус суддів» унесено зміни до багатьох актів, у тому числі й КАС. Які, на вашу думку, найсуттєвіші недоліки кодексу були виправлені і чи є вже позитивні результати від коректив? Чи залишилися в КАС положення, які знижують потенціал адмінсудочинства?
— Позитивом є запровадження інституту скороченого провадження (ст.1832 КАС), який дає можливість суду розглядати певні категорії справ за спрощеною процедурою, посилення контролю за виконанням рішень. На особливу увагу заслуговує і запровадження ст.38 КАС можливості надсилання судових викликів суб’єкту владних повноважень електронною поштою або на номер факсу, які містяться в Єдиній базі даних електронних адрес, номерів факсів суб’єктів владних повноважень (створена відповідно до постанови Кабінету Міністрів від 5.01.2011 №5 «Про затвердження Положення про Єдину базу даних електронних адрес, номерів факсів (телефаксів) суб’єктів владних повноважень»), яка надає можливість економити кошти державного бюджету на фінансування поштових відправлень.
Однак усе ж таки є і негативні моменти. Зокрема, це стосується процесуальних строків, якими керується суд під час розгляду справи. Наразі процесуальні строки передбачені не тільки в КАС, а й в інших законах, що породжує колізію в застосуванні норм законодавства. Крім того, скорочення строків розгляду адміністративних справ, як це встановлено КАС, потребує належного фінансування такої статті видатків, як «поштові відправлення».
— Як ви вважаєте, чи стане передбачений у КАС штраф за ненадання звіту про виконання судового рішення або невиконання останнього дієвим механізмом скорочення кількості невиконаних вердиктів Феміди?
— Передбачений ст.267 КАС штраф за ненадання звіту про виконання судового рішення або невиконання судового рішення є дієвим механізмом скорочення кількості невиконаних судових рішень, оскільки встановлює відповідальність суб’єкта владних повноважень за такі порушення закону.
— Чи залишаються після проведення в минулому році судової реформи ще фактори, які негативно впливають на незалежність суддів?
— Такі фактори є. Зокрема, це стосується неналежного фінансування судової системи, про яке я говорив на початку розмови.
— Вам як голові КОАС часто доводиться стикатися з багатьма проблемами. Як вам удається вистояти, знайти шлях вирішення проблеми, які риси повинні бути притаманними голові обителі Феміди?
— Дійсно, в роботі доводиться щоденно стикатись із багатьма проблемами. Однак разом з колективом суддів, працівників апарату суду намагаємося їх вирішувати.
— І наостанок: якими будуть ваші побажання читачам газети «ЗіБ»?
— Засвідчую свою повагу та підтримку. Бажаю здоров’я, натхнення, успіху, добра, особистого щастя, невтомності та змін лише на краще.
Олег БАСАЙ народився 23 лютого 1973 р. Закінчив Львівський державний університет ім. І.Франка, юрист за освітою. З жовтня 1993 р. працював юрисконсультом. Протягом 1996—1998 рр. — член Івано-Франківської обласної колегії адвокатів. З 1998 до 2003 р. — завідувач юридичної консультації м.Івано-Франківська. З лютого 1996 р. до липня 2007 р. займав посаду асистента кафедри, старшого викладача, завкафедри Прикарпатського університету ім. В.Стефаника. З 2007 р. — суддя Івано-Франківського окружного адміністративного суду, в серпні 2010 р. був переведений до Київського окружного адмінсуду. Рішенням Вищої ради юстиції від 6 вересня 2010 р. призначений на посаду голови КОАС. Кандидат юридичних наук.