Закон і Бізнес


Без перерви на програми

Нардепи пропонують показувати рекламу кожні 10 хвилин


№28 (1118) 13.07—19.07.2013
ОЛЕКСІЙ ПИСАРЕВ
24720

Деякі народні обранці переконані, що на вітчизняному телебаченні надто мало реклами, адже її розміщення обмежено законодавством. Тому в парламенті пропонують транслювати її у випусках новин, дитячих передачах, а під час фільмів та програм — 6 разів на годину. Такі зміни пояснюються турботою про глядача.


Не всі ролики однаково корисні

Напередодні канікул нардепи підготували цілу низку проектів, які стосувалися рекламного ринку. У більшості випадків йдеться про новації, які мають установити певні обмеження або заборони. Так, представник ВО «Батьківщина» Костянтин Бондарєв подав проект «Про внесення змін до Закону України «Про рек­ламу» щодо заборони реклами в кінотеатрах» (№2520а). Як зрозуміло з назви документа, парламентар невдоволений тим, що в кінотеатрі перед початком фільму відвідувачам доводиться переглядати рекламні ролики. При цьому глядачі, купуючи квитки, фактично оплачують показ реклами, а уникнути її перегляду неможливо. Разом з тим для трейлерів (реклами інших кінофільмів) нардеп пропонує зробити виняток. Їх на початку сеансів транслювати дозволять.

Боротися лише з тією рекламою, яка може нашкодити здоров’ю, вирішили 4 нардепи із ВО «Свобода», які спільно подали проект «Про внесення змін до статті 22 Закону України «Про рекламу» Відповідно до нього має бути заборонена реклама в будь-якій формі алкогольних та слабоалкогольних напоїв, пива й тютюнових виробів. Так само під заборону потраплять усі торговельні марки, під якими випускається така продукція. Зараз виробники напоїв мають можливість розміщувати рекламу своєї продукції після 23.00, а також їм дозволяється спонсорувати телевізійні програми та спортивні заходи. Рекламу пива наразі можна розміщувати майже без обмежень.

Сказати правду

У свою чергу «регіонал» Олександр Фельдман проектом «Про внесення змін до Закону України «Про рекламу» (№2492а) намагається захистити громадян від невигідних кредитів. У пояснювальній записці до документа парламентар наголошує, що разом із поширенням споживчого кредитування збільшилася кількість різноманітної реклами відповідних послуг, яка не завжди відповідає критеріям добросовісності. За його словами, поширеним явищем є спроби рекламодавців надати неповну інформацію про вартість кредитів і замовчати в рекламному повідомленні всілякі додаткові умови. «У підсумку непо­одинокими є випадки, коли споживача відверто вводять в оману подібною несумлінною рекламою, що завдає збитків не лише позичальникам, а й добросовісним кредитодавцям», — наголошує О.Фельдман.

Тому нардеп пропонує зобов’язати вказувати в рекламі споживчих кредитів тип відсоткової ставки (фіксований чи плаваючий), докладну інформацію про будь-які збори та послуги (реєстратора, нотаріуса, страховика, оцінювача тощо), загальну суму кредиту, річну відсоткову ставку за ним, строк кредитування та деякі інші відомості.

У необхідності інформувати громадян про рекламу, яка розміщується за рахунок державного чи місцевих бюджетів, переконані Микола Томенко та позафракційний Юрій Дерев’янко, які підготували проект «Про внесення змін до Закону України «Про телебачення і радіомовлення» (№2507а). Відповідно до цього документа спеціальні позначки мають з’явитись не лише на оплаченій державою рекламі, але й на екранах під час трансляції знятих за її рахунок телепрограм.

Мало не буде

Разом з тим не всі нардепи пропонують встановити обмеження для реклами. Інакше на медіа-ринок дивиться представниця Партії регіонів Юлія Льовочкіна, яка подала проект «Про внесення змін до статті 13 Закону України «Про рекламу» (№2407а-1). Цей документ, має розв’язати руки телеканалам та дозволити їм розміщувати ролики значно частіше.

Нардеп уважає, що телеканалам доводиться стикатися з досить серйозними обмеженнями. Наразі трансляція програм може перериватися рекламою не частіше ніж раз на півгодини. Чинний закон передбачає вимоги до розміщення роликів під час трансляції кіно- та телефільмів: якщо вони тривають менше 42 хв., то перериватись рекламою не можуть взагалі, якщо до 70 хв., може бути лише одна перерва на рекламу, а якщо до 90 хв., — дві. Коли ж фільм триває більш ніж півтори години, рекламу можна розміщувати кожні 30 хв.

Натомість відповідно до ініціативи Ю.Льовочкіної трансляція програм, передач, фільмів і серіалів зможе перериватися рекламою 6 разів на годину. Тобто кожні 10 хвилин. Цікаво, що в пояснювальній записці нардеп посилається на США, однак, за її ж словами, там телеканали можуть розміщувати рекламу 4 рази на годину. Натомість прикладів 6 рекламних пауз за 60 хв. Ю.Льовочкіна не наводить. Вставляти рекламу в програми буде заборонено лише тоді, коли вони тривають менше 3 хв.

Цікаво, що свої пропозиції нардеп обгрунтовує інтересами громадян. Мовляв, через обмеження телеканали змушені робити надто великі перерви на рекламу — тривалістю до 12 хв., що викликає в глядачів невдоволення. Лише незрозуміло, чому, на думку ініціатора змін, перерви кожні 10 хв. такої реакції не спричинятимуть.

Звернула увагу народна обраниця й на ті категорії програм, розміщувати рекламу в яких прямо заборонено — це випуски новин та дитячі передачі. На думку Ю.Льовочкіної, такі застереження слід зняти. При цьому знову заради глядача. Мовляв, через відсутність реклами телеканали не створюють дитячих програм, а показують іноземні або радянські мульт­фільми. Завдяки новаціям ситуація нібито має змінитись. Хоча ніщо не заважатиме телевізійникам і надалі транслювати іноземну продукцію, але тепер розбавляючи її рекламою.

Змін мають зазнати й правила показу спортивних подій. Наразі рекламу можна розміщувати в перервах між їх частинами. Таке обмеження пропонується також скасувати. Очевидно, що після цього телеканали зможуть, наприклад, переривати будь-які футбольні матчі заради чергової розповіді про найкращі пиво та сухарики навіть не очікуючи завершення тайму.

Разом з тим слід визнати, що знайти підтримку таким змінам у стінах Верховної Ради буде непросто. Принаймні однопартієць Ю.Льовочкіної Сергій Матвієнков подав до парламенту проект з діаметрально протилежними пропозиціями. На його думку, не можна переривати рекламою кіно- і телефільми, які тривають менше 70 хв. Якщо ж вони йдуть півтори години, їх достатньо розбавити лише 1 роликом, а не 2, як передбачено зараз.

Таким чином, схоже, нардепи, так само як і їхні виборці, полюбляють телебачення, але не перерви під час улюблених програм, а значить розраховувати на зручні умови роботи каналам поки що не варто.